دکتر حسن دادخواه
کد خبر: ۵۹۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷ 14 April 2018

در سالروز بعثت رسول اکرم اسلام که در یک روز تعطیل بسر می بریم، از روی باور یا عادت یا هر دو، دیدارها تازه می کنیم و شادباش ها برای یکدیگر می فرستیم و طی آن در قالب شعر و نثر، بخش هایی از شخصیت و سخنان آن حضرت ختمی مرتبت را در اذهان یکدیگر زنده می کنیم.ناگفته نماند که ابعاد وجودی و حوادث دوران نبوت حضرت و حتا پیش از آن، سرشار از آموزه های اخلاقی و تربیتی و راهنمایی برای حکمرانان و بلکه همه اقشار جامعه است، آنچنان که همه دوست می دارند تا به بخشی از سیره و روش عملی حضرت، آراسته شوند‌.

در کنار عاطفه سرشاری که در چنین روزی به جوش می آید و قابل احترام است، جا دارد به خودارزیابی و خودواکاوی بپردازیم و میزان بازتاب اخلاقیات آن حضرت و تجلی عملی سیره و رفتار ایشان را در جامعه مسلمانی و کشور اسلامی خودمان یعنی ایران عزیز، محاسبه و برآورد نماییم. به زبان ساده تر، همه ایرانیان و بویژه آن دسته ای که خودشان را در نقش و لباس و مجری رسالت رسول اکرم می انگارند، باید به بررسی منصفانه بنشینند و پاسخگویند که از این منبع و ذخیره سرشار از مهرورزی و انسان دوستی و ایثار تا چه میزانی بهره گرفته اند؟ و جامعه امروز ما تا چه اندازه می تواند بازتاب دهنده سیره و رفتار خاتم رسولان است و مناسبات و نظام ارزشی حاکم بر جامعه تا چه اندازه از نظام ارزشی نبوی رنگ و مایه گرفته است؟ رفتار ایشان با منتقدان و دیگرباشان چگونه بوده است؟ با متهمان و مجرمان چگونه برخورد می کرده اند؟ و…….

واقعیت آن است که چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی، امروز مردم وجامعه ایران گرفتار انواع متعدد و متنوعی از نابهنجاری ها و مناسبات و رفتارها و نظام ارزشی متغایر با آموزه های مورد نظر رسول اکرم است و به هیچ وجه، شرایط آن در تراز یک جامعه مدنی و محمدی نیست.جای بسی شگفتی است که در سالروز میلاد و درگذشت و امامت و نبوت هر یک از بهترین الگوهای بشری، از نظر عاطفی و مجلس داری و طبخ خوراکی ها، از یکدیکر پیشی می گیریم ولی در اصلاح امور کلی و جمعی و ترمیم مناسبات و اخلاقیات، دچار فقدان اعتماد اجتماعی و کاستی و فقر اخلاقی شده ایم. از این رو، بر کارشناسان حوزوی و دانشگاهی است تا با بررسی ها و نشست های تخصصی، خلا ها و سستی ها و دلایل ناکارآمدی مجالس وعظ و تبلیغات مذهبی را در این زمینه، روشن نمایند و با آسیب شناسی علل ناکامی جوامع مسلمان در درس آموزی از سیره و رفتار بزرگان دین، راه درست دینداری و دین باوری را به اقشار جامعه بشناسانند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار