فریاد ناشی از بی احترامی نیست بلکه ناشی از صدای شنیده نشده مردم است که تاکنون گوش شنوایی برای شنیدن آن وجود نداشته است. سال اول ما در مجلس مانند ادوار گذشته برای مطالبات زیست محیطی استان نامه نگاری می کردیم و از مسئولان مختلف پاسخ می خواستیم اما تجربه شکست خوردن نشان داد که گاهی فریاد لازم است.
کد خبر: ۵۹۰۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱ 15 April 2018

گفتگوی سیاسی نماینده شهرستان اهواز با تابا؛ 

اخیرا دولت دکتر روحانی گفته است که رکورددار ایجاد اشتغال در تمامی ادوار است. چه میزان از این مشاغل در خوزستان ایجاد شده؟ ما که متوجه این رکورد نشدیم. حداقل در خوزستان که وضع فرقی نکرده است!

شاید این رقم بخشی بوده و در برخی استان ها محقق گردیده باشد. شاید اینگونه بوده ولی شما می بینید در استان های نور چشمی هم فریاد فغان از بیکاری در آسمان است.

 

اول اجازه بدهید این را بگویم که این دولت رقمی معادل ۱۰ میلیارد دلار قاچاق را کاهش داده است. که می تواند پیش زمینه توسعه اشتغال باشد. اما در بحث ایجاد شغل دولت مدعی است که ۷۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد کرده است. با توزیع نرمال بین استانی سهم استان ما ۲۰ هزار شغل است که می بینیم واقعیت ندارد. موضوع جدی تر هم می شود اگر ایجاد شغل را بر اساس توزیع جمعیت در نظر بگیریم. یعنی شما بیاید سهم جمعیت ۵٫۸۵ میلیونی خوزستان را از کل جمعیت کشور محاسبه کنید که رقمی معادل یک هفدهم کل اشتغال یا بهتر بگویم ۴۰ هزار شغل می شود.

 

برویم سراغ بحث آب، چه چیزی اقتصادی تر از آب!

بسیاری از استان ها از ناحیه آب متضرر هستند. البته سهم این زیان در خوزستان و چهارمحال و بختیاری بیشتر است. استان های مرکزی که همیشه سهم شان از قدرت سیاسی کشور بیشتر بوده آب را به نفع خود مصادره کرده اند. این مدیران ارشد که همیشه در دولت بوده اند نگاه شان به کشور نه از بُعد ملی بلکه بخشی بوده است.

 

می گویند این رخدادها زیر سر اصلاح طلبان و در دوره خاتمی بوده است. این گزاره درست است؟

این برنامه ها به زمان پیش از انقلاب بازمی گردد. برای این برنامه ها نگاه کوتاه مدت در نظر گرفته شده است حال اینکه نگاه بلند مدت مغفول مانده است.

برای اثبات ادعای من سندی موجود است که به سال ۵۷ بازمی گردد. در روزنامه اطلاعات مطلبی در هشدار به خیزش ریزگردها بر اثر انتقال آب منتشر شده که اکنون قابل استناد است.

 

چرا مسئولان در آن برهه ها جلوی کار انتقال آب را نگرفتند؟

زمان جنگ تحمیلی ما در خوزستان در صف مقدم دفاع درگیر بودیم. در همان زمان یک عده در حال آباد کردن استان های خودشان بودند. ما زیر بمب بودیم و آنها در غفلت ما هر کاری که می خواستند انجام دادند.

 

طعم حاشیه ها همیشه دلچسب است بازگردیم به ماجرای آن روز شما و فریاد بر سر خانم ابتکار. ماجرا را از زبان خودتان تاکنون نشنیده ایم.

سال اول ما در مجلس مانند ادوار گذشته برای مطالبات زیست محیطی استان نامه نگاری می کردیم و از مسئولان مختلف پاسخ می خواستیم اما تجربه شکست خوردن نشان داد که گاهی فریاد لازم است. صدای بلند ناشی از بی احترامی نیست بلکه ناشی از صدای شنیده نشده مردم است که تاکنون گوش شنوایی برای شنیدن آن وجود نداشته است.

 

ببخشید می پرسم ولی می گفتند که ساری برای آن فریادها برنامه ریزی کرد و فیلمبردار نیز آماده بود تا صحنه را ثبت کند!

من نمی دانستم که کسی در حال فیلمبرداری است. چون جلسه در حال فیلمبرداری و پخش مستقیم بود، گمان بردم که دیگر کار تصویربرداری به پایان رسیده است. از طرفی اگر از قبل با فیلمبردار هماهنگ بودم به او می گفتم حتمن از زاویه بهتری از من تصاویر را ثبت کن تا بلکه خوش تیپ تر باشم (با خنده).

 

وضعیت تالاب ها در خوزستان چقدر اورژانسی است؟

من به شما کد می دهم شما بررسی کنید. سال گذشته من درجه حرارت را در آفتاب اندازه گرفتم که نزدیک به ۶۸ درجه بود. پس از خروج از سربندر در فاصله ۱۰ کیلومتری آب تالاب شروع می شد و تا کل جاده آبادان ادامه داشت از آن طرف نیز از سه راهی شادگان تا کل مسیر دیده می شد.

 

این ها اکنون شاهدی بر وخامت خشکی تالاب ها هستند. بروید نقشه سال ۸۵ را ببیند و با الان مقایسه کنید تا متوجه خشکی منطقه شوید. دیگر خبری از آن ۴۷ نوع پرنده مهاجر در منطقه نیست و منطقه به نوعی خالی از پرنده ها شده است. پیش از این بازار ماهی فروشان و تنوع آن چگونه بود ولی اینک این بازارها به تعطیلی کشیده شده اند چون دیگر ماهی وجود ندارد.

 

شهر رفیع به دلیل وجود مشاغل پررونق وابسته به تالاب؛ جمعیتی بیشتر از کل شهرستان سوسنگرد داشته است. اما رفیع در حال حاضر ۵ هزار نفر جمعیت دارد و این نشان دهنده عمق فاجعه است.

 

به سراغ ماجرای اعتراضات با ریشه مشکلات اقتصادی دی ماه برویم. تحلیل شما از این اعتراضات چه بود؟

همانطور که اشاره کردید نگرش ما به اعتراضات اخیر وجود معضلات اقتصادی در اجتماع است. برای مدت ها دولتهای مختلف موضوع مهم ایجاد اشتغال را به هم پاس می دادند. اگر سالی ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شده بود، اکنون معضل بیکاری در کشورمان ریشه کن شده بود.

این معضلات اقتصادی باعث به وجود آمدن اعتراضات شد و البته شواهدی نیز داریم که عده ای هم در این میان موج سواری کردند. تخریب اموال عمومی و آتش زدن بانک ها که دیگر نمی تواند اعتراضات مردمی باشد.

 

دولتی که مدعی رکود در ایجاد اشتغال است برنامه اش برای ایجاد شغل در خوزستان چگونه است؟

متولی سازمان برنامه و بودجه (نوبخت) شخصی است که نه با مفاهیم تخصیص بودجه آشناست و نه برنامه ریزی.

گفته شده که امسال قرار است یک میلیون شغل ایجاد شود. ۷۵ هزار میلیارد تومان هم کنار گذاشته اند که با این مبلغ تنها می توان ۷۵ هزار شغل ایجاد کرد. یعنی کمتر از ۱۰ درصد از آن اشتغال وعده داده شده محقق خواهد شد.

من برای ایجاد اشتغال در دولت اراده ای نمی بینم شعار حمایت از کالای ایرانی نیز درراستای تقویت اشتغال مشخص شده است در حالی که در حال حاضر شهرک های صنعتی با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند.

برچسب ها: علی ساری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار