عبدالرحمن نیک سرشت
کد خبر: ۵۹۱۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ 16 April 2018

وقایع تلخ و ناگوار کشور سوریه بعد از جنبش دمکراسی خواهی موسوم به بهار عربی می تواند مرکز مطالعات استراتژیک در مباحث روابط بین الملل و نیز سیاست خارجه باشد. زیرا، اکنون در کشور سوریه ما شاهد انواع و اقسام تنازعات و جنگ های خانمانسوز هستیم، به گونه ای که امنیت و حیات سیاسی ذینفعان و ذی مدخلان، همگی در گرو کسب پیروزی در آن جنگ هاست.

باری، وجود همین شرایط ناهمگون است که جامعه بین الملل را در ارائه راه حل های دیپلماتیک مسالمت آمیز عاجز نموده و به بن بست کشانده است.

بدون تردید، باید اذعان نمود تا اینجای کار، فعلا، برندگان اصلی جنگ، در بخش تقابل با تروریست های ارهابی، سوریه، ایران، روسیه و حزب‌الله بودند و از طرفی دیگر، بازندگان واقعی آن، آمریکا، اسرائیل و عربستان هستند که بیشترین سرمایه گذاری های مالی و حیثیتی را در قبال، تشکیل و حمایت از آن گروه های تروریستی مغلوب هزینه کرده اند، پر مسلم است که نباید اشتباه محاسباتی آمریکا و متحدانش را در سوریه از قلم انداخت، که به هر طریق نتوانستند گزینه های قابل پیش بینی در بروز جنگ های جانبی را که براثر تضاد منافع ایجاد می شوند را شناسایی نمایند.

به طور یقین، گزینه هایی چون، بروز جنگ هایی که درون گروه‌های تروریستی بوقوع پیوست و نیز غفلت آمریکا، از اختلافات استراتژیکی که بالقوه با روسیه بر سر سوریه داشته است که بزنگاه این تضاد منافع، خودش را بالفعل در بحبوحه ی جنگ نشان داده است و از همه بدتر، بی تدبیری دولت ترامپ، در خصوص عدم شناختش نسبت به زیاده خواهی های رفتاری دولت ترکیه، که به بهانه ی حفظ امنیت و پررنگ کردن خطر کردهای ناراضی، منجر به تصرف عفرین گشته، که متاسفانه، این فرصت طلبی حریصانه، منازعه ی دشوارتری را در بطن خود، میان کردها و ترکیه می پروارند.

با این توصیف نباید، هرگز منکر وجود تنش اصلی، که میان اسرائیل از یک سو و ایران و حزب‌الله از سوی دیگر است را در میان جنگ های هفت خوانی سوریه منتفی دانست، که در واقع، بن مایه ی دغدغه ی همه ی حامیان جهانی دولت اسرائیل است، همان انگیزه ای که آنها را وادشته، برای حفظ امنیت اسرائیل، نگرانی جهان را به جنگ خطرناکتر دیگری با دولت سوریه تحت ائتلافی از کشورهای غربی و عربی معطوف سازد.

آری، وجود همین پیچیدگی‌های غامض چند وجهی سبب آشوبناکی، سر در گمی، بی تصمیمی در بین همه ی طرف های درگیر در جنگ هفت خوانی سوریه شده است که به اعتقاد نگارنده، وجود خطر این نقیصه، از تمامی آن منازعات بدتر است که بی شک، اگر هر یک از طرف های درگیر، بتواند درک واقعی تری از وضعیت موجود در سوریه داشته باشد در حقیقت او قادر خواهد بود منافع و امنیت ملی کشورش را شناسایی و منطقی تعریف کند تا لااقل در این مخاصمات چند وجهی، کمتر مغبون شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار