سپیدان به عنوان توریستی‌ترین شهر استان فارس از داشتن تصفیه‌خانه فاضلاب محروم است، موضوعی که ضرورت آن پس از مسمومیت حدود ۵۰۰ نفر از اهالی این شهر بیشتر احساس می‌شود.
کد خبر: ۵۹۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸ 16 April 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: احداث فاضلاب‌های شهری و تصفیه‌خانه یکی از مصادیق حفظ محیط زیست و رعایت بهداشت و سلامت مردم است اما بسیاری از شهرهای استان فارس از جمله سپیدان از داشتن تصفیه‌خانه فاضلاب شهری محروم هستند. مسمومیتی که در روزهای اخیر برای این شهرستان خبرساز و سبب مراجعه نزدیک به 500 نفر از اهالی این شهرستان به بیمارستان شد، لزوم احداث تصفیه‌خانه فاضلاب را دوچندان می‌کند.

هادی پژوهش جهرمی، معاون استاندار فارس در سخنانی به این نکته مهم اشاره کرده و گفته است در گام نخست اجرای سپتیک و تصفیه فاضلاب برای مراکز تفریحی و گردشکری سپیدان پیش‌بینی و در دراز مدت نیز شبکه فاصلاب آن اجرایی می‌شود.

محمدعلی جلیلی، مدیر اجرائی طرح‌های فاضلاب استان فارس نیز از پوشش شبکه فاضلاب برای 12 شهر استان سخن گفته در صورتی که 87 شهر استان فارس تحت پوشش آبفا است. به گفته وی برای 7 شهر نیز مطالعات احداث فاضلاب انجام شده البته این آمار غیر از شهر شیراز است.

پیگیری اخبار درباره تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان سپیدان به اوایل دهه 90 باز می‌گردد که به گفته مسئولان وقت این شهرستان زمین احداث تصفیه‌خانه مهیا شده و وعده‌ها برای انجام این مهم داده شده بود. این تصفیه‌خانه اواخر سال گذشته کلنگ‌زنی شده است و به گفته سید جلال فرهادی، معاون مهندسی و توسعه آبفای فارس این تصفیه‌خانه قرار است در بازه زمانی 30 ماهه به بهره‌برداری می‌رسد.

احداث تصفیه‌خانه فاضلاب با مشارکت بانک توسعه اسلامی

وی در گفت‌وگو با تسنیم ظرفیت این تصفیه‌خانه را 6600 متر مکعب در شبانه‌روز ذکر می‌کند که بناست با همکاری بانک توسعه اسلامی ساخته شود و به بهره‌برداری برسد. فرهادی این تصفیه‌خانه را شامل 3 خط جریان اعلام می‌کند که 2 خط جریان در یک مدول توسط بانک توسعه اسلامی تامین اعتبار می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه آبفای فارس مشارکت بانک توسعه اسلامی را تنها در ساخت تصفیه‌خانه می‌داند چراکه در شهر سپیدان شبکه فاضلاب موجود است. فرهادی فرایند تصفیه‌خانه را بسیار پیشرفته می‌داند که با راندمان بالایی فاضلاب خام را تصفیه می‌کند و به همان اندازه نیز پساب تولید می‌کند.

وی یک خط باقی مانده تصفیه‌خانه سهم دولت و جمهوری اسلامی می‌داند که با انجام سهم بانک توسعه اسلامی فاضلاب دو سوم جمعیت بهره‌بردار تصفیه می‌شود و می‌توان از پساب آن برای دیگر مصارف استفاده کرد.

امید برای انجام سریع تصفیه‌خانه

شبیر زارع خفری، فرماندار شهرستان سپیدان نیز ضمن اشاره به کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرستان با حضور وزیر نیرو در اسفندماه سال گذشته از سیستم کوهستانی این شهرستان سخن می‌گوید که امکان شبکه‌رسانی فاضلاب را سخت کرده است.

به گفته وی اعتباری که برای ساخت تصفیه‌خانه 12 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و امید است که امسال بخش زیادی از آن انجام شود تا بتوان فاضلاب را تصفیه کرد و از پساب آن استفاده شود.

فرماندار شهرستان سپیدان میزان شبکه فاضلاب در این شهرستان را 70 درصد اعلام می‌کند و می‌گوید: 70 درصد خانه‌های مسکونی سپیدان فاضلاب‌کشی شده و فاضلاب منتقل می‌شود و پس از تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب تصفیه می‌شود.

فاضلاب تصفیه شده درمواردی مثل آبیاری کشاورزی، آبیاری مناظر طبیعی، فعالیت‌های صنعتی ویژه در بخش فرایند و خنک‌سازی، شارژ منابع آب زیر زمینی، مصارف تفریحی و زیست محیطی غیرآشامیدنی و مصارف غیر شرب شهری قابل استفاده است و در شرایطی که بحران آب گریبان استان فارس را گرفته است، اجرای سریع‌تر تصفیه‌خانه‌های فاضلاب می‌تواند نقش مهمی هم در سلامت و هم در کشاورزی و صنعت استان داشته باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار