علی ساری می‌گوید: در تمامی صنایع استان خوزستان مشکلات کارگری حاکم است. اخراج و بیکاری، تعویق حقوق، ندادن عیدی، ندادن حق بیمه، ‌قراردادهای سفید امضا و نداشتن امنیت شغلی فقط گوشه‌ای از دنیای مشکلاتی است که در مسیر زندگی و کار کارگران وجود دارد.
کد خبر: ۵۹۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ 18 April 2018

 

خوزستان گرفتار انتصابات نابه‌جا، غیرتخصصی و ناشایست است/برخی با امنیتی جلوه دادن استان سعی در رسیدن به منافع خود دارند

به گفته «امید حاجتی» رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان، نرخ بیکاری در این استان 12.7 است و وضعیت اشتغال و آمار بیکاری با میزان درآمد و تولید منطقه توازن و همخوانی ندارد. آمار گویای این است که خوزستان هم‌اکنون از نظر بیکاری در جایگاه سوم کشور قرار گرفته و این درحالی است که این استان از پتانسیل‌های فراوانی همچون بنادر، صنایع پتروشیمی، شیلات و کشاورزی برخوردار است؛ اما گویی هیچکدام از آنها نتوانسته‌اند بر اسب سرکش بیکاری و اوج گرفتن موج بیکار شدگان افسار بزنند و فرصتی برای اشتغال و بهبود معیشت مردم این دیار ایجاد کنند.

مسائلی همچون پرداخت نشدن حقوق کارگران و معوقاتشان آنها را با مشکلات معیشتی بزرگی روبه‌رو کرده و به خیابان‌ها کشانده است. در واقع این روزهای کارگران خوزستان علاوه بر رنگ «نداری»، آهنگ «اعتراض» هم به خود گرفته است.

نی‌بران کشت و صنعت هفت تپه، گروه ملی فولاد ایران، پتروشیمی ماهشهر، دکل حفاری، عمودسازان خوزستان، سیمان خوزستان، 2020 مخابرات خوزستان،‌ حق‌التدریس‌های آموزش و پرورش و... همه نادارند و بیکار.

حق و حقوق کارگران بر مبنای شاخصه‌های موجود رعایت نمی‌شود

«علی ساری» نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با تقسیم کارگران به دو گروه شاغل در شرکت‌ها و موسسات و همچنین کارگران آزاد، می‌گوید: کارگرانی که در شرکت‌ها و موسسات مشغول هستند، حق و حقوقشان مطابق با شاخصه‌های موجود رعایت نمی‌شود برای نمونه گروه ملی فولاد اهواز (ایران) است که شرکت؛ توسط بانک ملی با شرایط بسیار بد واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک در پاسخ به تذکرات ما می‌گوید؛ نگران نباشید حق و حقوق آنها رعایت می‌شود، اضافه می‌کند: اما با گذشت کمتر از سه ماه کارگران را روانه خیابان‌ها و اعتراضات مردمی کردند بنابراین تحلیل من این است که بانیان این امر درصدد ضربه زدن به کشور هستند. احتمالا برای آنها امنیت جامعه؛ زمانی که چنین تصمیمی می‌گیرند، مهم نیست.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نمونه شاخص چنین رویکردی را گروه ملی فولاد ایران که در اهواز است، بیان می‌کند و توضیح می‌دهد: این گروه توسط بانک ملی به شکل بسیار بدی به شخص بسیار محترمی واگذار شده که البته اهلیت این کار را ندارد و به یک‌باره با مطالباتی که از پس آنها برنمی‌آید، مواجه شده است.

این در حالی است که به گفته ساری، همین شرکت در گذشته واگذار شده بود و به خوبی نیز مشغول به کار بود که این نشان می‌دهد مدیریت بانک ملی در این قسمت ضعیف بوده است که موجب شده عملکرد این شرکت به بیراهه برود.

بیمه کارگران آزاد در هاله‌ای از ابهام

وی درباره وضعیت کارگران آزاد نیز می‌گوید: نکته دوم در ارتباط با کارگرانی است که به شکل آزاد مشغول به کار هستند مانند کارگران ساختمانی، رانندگان تاکسی و... که تحت عناوین مختلف قرار شد بیمه شوند. البته برای مدتی بیمه آنها را برقرار کردند ولی اکنون مدت زیادی است که از بیمه این گروه از کارگران خبری نیست و این مسئله جای تامل دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کارگران روزمزد نیز در هر دو دسته قرار دارند، توضیح می‌دهد: این کارگران برای اینکه بعدها ادعایی نداشته باشند، به شکل روزمزدی جذب شرکت‌ها می‌شوند و حتی بدتر از آن با آنها قرارداد موقت می‌بندند و بعد حقوقشان را نمی‌دهند.

البته وی یادآور می‌شود که در جلسات کمیسیون‌های مربوطه؛ مسائل و مشکلات هر دو بخش کارگری در دست بررسی و ساماندهی است.

در همه صنایع خوزستان، کارگران با مشکل روبه‌رو هستند

ساری با اظهار اینکه به غیر از گروه ملی فولاد،‌ موارد بسیار زیادی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها هستند که کارگران آنها با مشکلات فراوانی دارند، تصریح می‌کند: در واقع در کل صنایع استان مشکلات کارگری ازجمله حقوق، عیدی و اخراج و... وجود دارد همچون نیشکر هفت تپه، لوله‌سازی اهواز، فولاد اکسین و... اما در برخی جاها مانند گروه ملی فولاد بسیار شدیدتر است.

اخراج و بیکاری کارگران، تعویق حقوق، ندادن عیدی، ندادن حق بیمه، ‌قراردادهای سفید امضا و نداشتن امنیت شغلی فقط گوشه‌ای از دنیای مشکلاتی است که در مسیر زندگی و کار کارگران وجود دارد؛ اما اینکه چگونه می‌توان این مشکلات را حل کرد به ویژه باتوجه به اینکه کارگران دستشان به جایی بند نیست، سوالی است که این نماینده مجلس اینگونه به َآن پاسخ می‌دهد: وقتی درباره این موارد صحبت می‌شود ما فقط یکجا را می‌شناسیم و آن هم وزارت کار و شخص ربیعی است اما در حقیقت اینگونه نیست.

باید سایر وزارتخانه‌ها به کمک وزارت کار بیایند

وی برای نمونه به‌طور خاص به گروه ملی فولاد اشاره می‌کند و با بیان اینکه این شرکت در حوزه بانک ملی است که این بانک هم در حوزه وزارت اقتصاد قرار دارد، توضیح می‌دهد: می‌خواهم به این نکته اشاره کنم از آنجا که تمام مشکلات موجود کارگران به شکل تخصصی به وزیر کار بازمی‌گردد همه از این وزیر مطالبه‌گری می‌کنیم اما باید سایر وزارتخانه‌هایی که مالکان این شرکت‌ها و صاحبان این قراردادها هستند نیز پای کار بیایند و به وی کمک کنند.

دنباله توضیح وی می‌رسد به اینجا که:‌ این بین خللی در جاهای دیگر وجود دارد که وزارت کار می‌خواهد آنها را مدیریت کند اما برای این کار شیوه‌ای برای پیگیری و مدیریت توسط وزیر کار از وزارتخانه‌هایی که تحت کنترلش نیست، وجود ندارد.

باید از اتخاذ تصمیم‌های ناشیانه خودداری شود

ساری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد از رویکرد و نوع مدیریت اعمالی بر شرکت‌ها و گروه‌های مختلف پرداخته و به‌طور خاص باز از معضل این روزهای خوزستان یعنی گروه ملی فولاد یاد می‌کند و می‌‌گوید: برای نمونه در گروه ملی فولاد عده زیادی را یک شبه بازنشسته می‌کنند. اما آیا سازمان توانایی بازنشسته کردن این تعداد زیاد را دارد؟ به طور قطع امکان ندارد یعنی باید به فکر 40 میلیون بیمه شده‌ای باشیم که در تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها وجود دارند و با بیکاری آنها معضل بزرگی ایجاد می‌شود.

این در حالی است که به باور نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، اگر این افراد به‌طور ناگهانی بازنشسته شوند کمر صندوق را می‌شکنند بنابراین نباید تصمیم ناشیانه‌ای گرفته شود که بعد از آن نتوانیم پاسخگو باشیم.

همه باید با یک خرد جمعی پای کار بیایند

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط باید به فکر یک خرد جمعی باشیم و همه پای کار بیایند و از مسئولیت شانه خالی نکنند، اظهار می‌کند: بارها کارگران ما در خیابان‌ها اعتراض و تجمع کرده‌اند اما دریغ از پاسخگویی وزارت اقتصاد به عنوان متولی این موضوع؛ آنها نه تنها کاری در این خصوص انجام ندادند که هیچ بلکه نیروی انتظامی هم برای مدیریت شرایط و ممانعت از مسدود شدن معابر، اقدام به دستگیری پرسنل کارگر گروه ملی کرد. این در حالی است که کارگران هیچ مطالبه‌ای جز احقاق حقوقشان نداشتند. نمی‌توان به کارگران گفت که حقوقت را نمی‌دهیم اما از آن طرف وزارتخانه سر جای خود نشسته و کسی کاری به کارش نداشته باشد.

وی درباره کارگران معترض دستگیر شده نیز چنین اظهار می‌کند: نیروی انتظامی همراهی از خود نشان داده و با مدارا با این قضایا برخورد می‌کند و البته گاهی ناچار است افراد را دستگیر کند اما درنهایت بنا شد در فضایی آرام این موضوع حل شود.

وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف باید با وزارت کار هماهنگ باشند

کارگران خدمات شهری شهرداری اهواز نیز ازجمله گروه‌هایی هستند که در شرایط بسیار بدی کار می‌کنند به گونه‌ای که ناچارند ساعت کار طولانی و بدون تعطیلی را تحمل کنند اما حقوق،‌ دستمزد و سایر مزایای آنها با تاخیر پرداخت می‌شود؛ حتی امنیت شغلی ندارند و هر بار گروهی اخراج می‌شوند. ساری در این باره نیز به ایلنا می‌گوید: در شهرداری عده‌ای از افراد تحویل پیمانکار شده‌اند و پیمانکار نیز حقوق آنها را به موقع نمی‌دهد و گاهی نیز کارگران را بیمه نمی‌کند و در پاسخ به کارگران معترض می‌گویند کسی که با این شرایط نمی‌تواند کار کند،‌ جایگزین برای او وجود دارد.

وی با انتقاد از این رویکرد و سیاست پیمانکاران شهرداری، تصریح می‌کند: کارگران شهرداری، گروه ملی فولاد و سایر شرکت‌ها مشکلات فراوانی دارند اما این‌ها فقط نمونه‌هایی از دیگر گروه‌ها و شرکت‌ها هستند.

ساری در عین حال تاکید می‌کند: شهرداری با وزارت کشور ارتباط دارد، گروه ملی فولاد زیرمجموعه وزارت اقتصاد است و... بنابراین همه اینها باید هماهنگی خوبی با وزیر کار داشته باشند تا وزیر بتواند به خواسته‌ها و مشکلات کارگران بهتر پاسخ بدهد.

توقع حل مشکلات فقط توسط یک وزیر انتظار نابجایی است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اظهار تاسف از اینکه همکاری نکردن وزارتخانه‌ها با وزارت کار موجب شده تقصرها به گردن این وزارتخانه بیفتد، توضیح می‌دهد: انتظار نابجایی است که ما فقط از یک وزیر توقع حل مشکلات را داشته باشیم زیرا دستگاه‌ها باید با هم همکاری داشته باشند تا وزیر بتواند پاسخگویی خوبی در این زمینه داشته باشد.

حق اعتراض به انتصابات نابه‌جا، غیرتخصصی و ناشایست را داریم

این بین نکته‌ای که خودنمایی می‌کند این است که خوزستان ظرفیت‌های خیلی زیادی دارد از بنادر و صنایع پتروشیمی گرفته تا شیلات و کشاورزی اما هنوز آمار بیکاری، اخراج و مشکل کارگران در آن بسیار زیاد است انگار هیچ‌کدام از ظرفیت‌های موجود استان تاثیری در بهبود وضعیت آن نداشته است. ساری در پاسخ به این سوال که چرا شرایط اینگونه است، می‌گوید: کار ما ورود در حوزه انتصابات نیست اما حق داریم به انتصاب نابه‌جا، غیرتخصصی و ناشایست اعتراض کنیم.

وی برای نمونه مدیریت لوله‌سازی اهواز را مثال می‌زند و تصریح می‌کند: من بارها از وزیر کار خواهش کردم این موضوع را مدنظر قرار دهد زیرا مدیریت لوله‌سازی اهواز ‌سال‌ها بدون خروجی بوده و بدترین عملکرد را داشته است به گونه‌ای که شرکت را مانند شرک گروه ملی فولاد به مرز نابودی می‌رساند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در عین حال تاکید می‌کند: وقتی این مدیریت ابقا شود تنها خروجی که می‌توانیم از این قسمت داشته باشیم این است که روز به روز به سمت وضعیتی نافرجام برود.

مدیریت کلان استان باید به مسئله انتصابات ورود یابد

ساری با انتقاد از روی کار آمدن افراد غیرمتخصص در شرکت‌ها و گروه‌های مختلف می‌گوید: در سایر ارگان‌ها هم همین وضعیت است؛ مدیریت لوله‌سازی اهواز کاملا غیرتخصصی و ضعیف است یا گروه اکسین و بسیاری صنایع دیگر به همین ترتیب. فکر می‌کنید در بنادر و شرکت‌های ما چه می‌گذرد؟ اشخاصی که مثلا سابقه حراستی دارند به عنوان مدیرکل انتخاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه اصلا اینگونه انتصابات قابل درک نیست، اضافه می‌کند: با مواردی برخورد می‌کنیم که مدیریت کلان استان باید ورود یابد و از چنین اتفاقاتی جلوگیری کند وگرنه ما نمی‌توانیم از این رفتارها بهره ببریم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در پست‌های مدیریتی افراد کاردان و دغدغه‌مند توسعه شرکت حضور داشته باشند، اذعان می‌کند: ربعیی دوست من است و با دلایل فراوان مدافعش هستم ولی از ایشان در ارتباط با برخی از موارد هم گله دارم.

برخی با امنیتی جلوه دادن استان سعی در رسیدن به منافع خود دارند

ساری با طرح این سوال که چه شده است گروه ملی فولاد که سرآمد فولاد استان بود امروز به عنوان بدترین شرکت کار می‌کند، می‌گوید: برخی با امنیتی جلوه دادن استان سعی در رسیدن به منافع خود دارند در حالی که فرزندان این استان بسیار شایسته هستند و توانایی انجام کارهای زیادی را دارند.

ساری با بیان این مطلب که نباید انتظار داشته باشیم معضل بیکاری استان خوزستان برطرف شود، دلیل آن را اینگونه توضیح می‌دهد: افراد بازنشسته را با قرارداد دوباره سر کار می‌آورند که نمونه شاخص آن در صنعت نفت است. حال آنکه این افراد هر توانایی که داشته‌اند را به کار برده‌اند بنابراین انتظار پیچیده شدن چه نسخه‌ای توسط آنها را داریم تا کشور را نجات دهند.

آمار به‌کارگیری دوباره بازنشستگان خیلی زیاد است

به باور وی، آمار به‌کارگیری بازنشستگان زیاد است: سازمان امور اداری استخدامی کشور در نامه‌ای به کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است که در حد 200 نفر در کل کشور به‌کارگیری دوباره بازنشستگان را داریم.

ساری با بیان اینکه حتی نیازی به آمار کل کشور نیست، می‌گوید: در همین استان خوزستان در همه شرکت‌ها در حوزه وزارت کشاورزی، صنعت نفت، شرکت نیشکر و... از مدیران بازنشسته استفاده شده است درحالیکه این افراد هرچه در چنته داشته‌اند به کار گرفته‌اند و دیگر پاسخگو نیستند.

اقتصاد کشور با عملکرد مدیران ناشایست در سراشیبی است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازنشستگان فرصت‌های شغلی را از جوانان گرفته و مانع پیشرفت و ترقی می‌شوند، اظهار می‌کند: مملکت که بی‌خود فلج نشده بلکه با عملکرد همین افراد است که اقتصاد کشور به سمت سراشیبی درحال حرکت است.

به باور وی، از سوی برخی افراد برای نابودی حوزه اقتصادی اصرار وجود دارد حال این اصرار از کجا نشات می‌گیرد، مدیران وزارتخانه‌ها باید پاسخگو باشند.

بهترین کار برای امن کردن کشور حمایت از کارگران است

ساری در نهایت به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه قشر کارگر سرمایه ما هستند، اشاره می‌کند و می‌گوید: بهترین کار برای امن کردن کشور حمایت از کارگر، ایجاد امنیت و رضایت‌مندی در این قشر است که می‌تواند بهترین سرمایه را برای کشور داشته باشد.

آیا افتتاح شهرک خودرویی، راه‌اندازی فاز دو منطقه ویژه اقتصادی پتروشمیمی و سرمایه‌گذاری حوزه اشتغال با اجرای 70 طرح پایین دستی در حوزه صنایع پتروشیمی و...می‌تواند راهگشای شرایط بحرانی کنونی باشد؟ ساری در پاسخ به این سوال اظهار می‌کند:‌ می‌تواند اما به شرطی که مدیران نالایق دوباره مدیریت این بخش‌ها را نداشته باشند. ما پتانسیل‌های زیادی داریم و باید مدام تقاضای نیرو کنیم اما مدیران نالایقی وجود دارند که بخش زیادی از آنها بازنشسته هستند و دیگر حوصله و توانایی لازم را ندارند.

وی ادامه می‌دهد: این مدیران بدترین هستند و ما این بدترین‌ها را نمی‌خواهیم بلکه می‌خواهیم با جوانان متوسط اما را روحیه‌جوان پسند کار کنیم تا بلکه بتوانیم مدیریت نوینی در این قسمت داشته باشیم.

 

منبع: ایلنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار