مدیر دفتر حفاظت منابع و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری خبر داد
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیر دفتر حفاظت منابع و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه به واسطه کاهش بارندگی طی 10 سال گذشته مخزن سفره‌های آب زیرزمینی در دشت شهرکرد 193 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است، گفت: شدت کاهش مخزن آب در دشت شهرکرد نسبت به سایر دشت‌های استان به مراتب بیشتر است.
کد خبر: ۵۹۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ 18 April 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- محمدعلی ناصری، در نشست هم‌اندیشی سازگاری با خشکسالی و مدیریت مصرف بهینه آب با حضور بهره‌برداران دشت شهرکرد، با اشاره به موقعیت بحرانی منابع آب در سطح  کشور، اظهار کرد: به همین منظور طرح‌هایی برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب کشور ایجاد شده و همچنین آیتم‌های 13 گانه برای اجرای این طرح‌ها جهت سازگاری و مقابله با خشکسالی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: کارگروه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در بخش‌های مختلف و در بین اقشار مختلف مردم از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان و کشاورزان در بحث صرفه‌جویی کار خود را آغاز کرده است و مسائل و موضوعات مرتبط با وضعیت نامطلوب منابع آب چهارمحال و بختیاری و تغییرات منابع سطحی و زیرزمینی اطلاع‌رسانی شود.
مدیر دفتر حفاظت منابع و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه به واسطه کاهش بارندگی طی 10 سال گذشته مخزن سفره‌های آب زیرزمینی در دشت شهرکرد 193 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است، افزود: شدت کاهش مخزن آب در دشت شهرکرد نسبت به سایر دشت‌های استان به مراتب بیشتر است و این موضوع عمق خشکسالی را در استان نشان می‌دهد.
ناصری ادامه داد: 40 درصد چاه‌ها در دشت شهرکرد، حدود 50 درصد کاهش آبدهی دارند و همچنین 20 درصد چاه‌ها در این دشت کاملا خشک شده است و این مسئله نشان‌دهنده وضعیت بحرانی در چهارمحال و بختیاری است.
وی با بیان اینکه باید توجه ویژه نسبت به صرفه‌جویی در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی صورت بگیرد، گفت: در بخش صنعت می‌توان با جایگزین کردن استفاده از پساب در این بخش در آب صرفه‌جویی کرد و همچنین می‌توان در بخش کشاورزی با انجام اقداماتی از جمله استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای، عدم کاشت محصولات با نیاز آبی بالا، جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز و اجرای سیاست‌های آبخیزداری در کاهش مصرف آب صرفه‌جویی کرد.
مدیر دفتر حفاظت منابع و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جدا کردن آب شرب از سایر مصارف در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: قرار است این طرح به‌صورت پایلوت در چند استان اجرا می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار