رئیس جمهور، ملت را بزرگترین پشتوانه نیروهای مسلح دانست و با تاکید بر اینکه هر سلاحی که ارتش و سپاه برای دفاع نیاز داشته باشند تولید یا تهیه می کنیم، گفت: در سایه قدرت مشروع به ندای صلح پاسخ مثبت می دهیم و کشورهای منطقه بدانند اقتدار عاریه ای برای هیچ کشوری عزت نمی آفریند.
کد خبر: ۵۹۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ 18 April 2018

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز ارتش با بیان اینکه نیازمند ارتش و سپاه قوی و بسیج آماده ایم، اظهارداشت: برای قدرت دفاعی توجهی به نظر دیگران نداریم و رویکرد ایران در منطقه، همسایگی خوب است.

دکتر حسن روحانی در این مراسم که در جوار مرقد امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: این روز، امسال مصادف شده با آغاز ماه نور و رحمت الهی، شعبان المعظم ماه پیامبر(ص) و ماه میلاد ائمه هدی بویژه سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و میلاد حضرت ولی عصر(عج) و در تقارن با روز پاسدار است.

رئیس جمهور افزود: ارتش و سپاه همواره دوشادوش یکدیگر در میدان ایستادگی و رزم و برای خدمت به مردم در راه صلح در کنار هم بودند و ایثار و فداکاری‌شان در کنار هم برای اعتلای این سرزمین بوده است.

روحانی با تبریک روز ارتش و پاسدار به همه پرسنل ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، ناجا و خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران و بویژه فرماندهی معظم کل نیروهای مسلح، گفت: از آغاز انقلاب اسلامی تا امروز هر جا غرور، افتخار، پیروزی، ایستادگی، صبر، مقاومت و دلاوری بوده، نام ارتش جمهوری اسلامی ایران و فداکاری این عزیزان در کنار این مفاهیم ارزشمند حضور داشته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: ارتش با انضباط، انگیزه، اخلاق، آموزش کافی و سلاح و تجهیزات مدرن و آمادگی کامل، همواره یک قدرت مهم بازدارنده برای جمهوری اسلامی ایران و دفاع از آب و خاک میهن ما بوده است.

روحانی خاطر نشان کرد: وظیفه ارتش طبق قانون اساسی، حراست از تمامیت ارضی سرزمین‌مان و حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران و استقلال کشور است که همواره ارتش این سه هدف مهمی را که در قانون اساسی به آنها اشاره شده ، از یاد نمی‌برد و در سرلوحه اهداف و سیاست‌های فعالیت خود قرار می‌دهد.

رئیس جمهور افزود: ارتش ما با ابتکار و خلاقیت چه در ایام دفاع مقدس و چه پس از آن برای صنایع دفاعی کشور در کنار سایر رزمندگان و آمادگی کافی در تمامی مقاطع حساس، ثابت کرده کشور در برابر توطئه‌های بیگانگان دارای بازوی توانمندی است.

روحانی خاطر نشان کرد: همواره ارتش در چارچوب قانون و انضباط، مسیر و راه وظیفه خود را بی کم و کاست و بدون منت و ادعایی انجام داده است و هیچگاه در برابر انجام وظایف خود از دولت و ملت جایگاهی نخواسته است و در پی انجام وظیفه خود تلاش کرده است.

رئیس جمهور افزود: ارتش با اینکه سیاست را خوب می‌فهمد اما هرگز در بازی‌های سیاسی وارد نشده و به وصیت و دستور امام راحل به خوبی عمل کرده است.

روحانی ادامه داد: اگر در رژیم گذشته در کنار فسادهای اقتصادی گاهی نام صاحب منصبان ارتش آن روزگار بود، اما امروز در هیچ فسادی در جامعه ما نامی از امیران و بزرگان ارتش وجود ندارد و این به معنای دست‌پاکی و اخلاص ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نیازمند به ارتش و سپاهی قوی و بسیجی آماده داریم، گفت: ما در منطقه حساس غرب آسیا و خاورمیانه بسر می‌بریم، آنجایی که در طول 40 سال گذشته شاهد توطئه‌های مختلف بوده‌ایم و بی‌شرمانه هرگاه قدرت‌های خارجی حضور پیدا کرده‌اند از نفت و منابع اقتصادی این سرزمین و از حساب و ذخایر کشورهای این منطقه برده‌اند.

روحانی افزود: ما در یک منطقه ساده‌ای در جهان زیست نمی‌کنیم بلکه در منطقه حساسی هستیم و در اطراف ما قدرت‌های متجاوز لانه کرده‌اند و حضور غیرقانونی و نامشروع دارند و در امور منطقه برخلاف همه قوانین بین‌المللی دخالت می‌کنند و بدون مجوز سازمان ملل و برخلاف منشور این سازمان و قواعد بین‌المللی خودسرانه به کشوری تجاوز می‌کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: در چنین منطقه‌ای که قدرت‌های بزرگ گروهک‌های تروریست را به عنوان ابزار خود برای توسعه بی‌ثباتی بکار گرفته اند، کشور ما نیازمند به نیروی مسلح مقتدر بازدارنده دارد تا هم در برابر توطئه قدرت‌های بزرگ بایستد و هم به تروریست‌ها اجازه ندهد که به خاک این سرزمین چشم حضور و طمع داشته باشند.

روحانی اظهار داشت: اگر در 40 سال گذشته در همه فراز و نشیب‌ها ملت ایران پیروز بوده است در سایه حضور ارتشی قوی، سپاهی مقتدر و بسیجی کارآمد و نیروی انتظامی آماده بکار بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه پشتوانه اصلی نیروهای مسلح کشور، ملت بزرگ ایران است، تصریح کرد: همواره ارتش و نیروهای مسلح در کنار مردم بودند و مردم نیز در کنار نیروهای مسلح عزیز خود قرار داشته‌اند.

روحانی افزود: اگر به سال 58 برگردیم که امام(ره) این روز را به نام ارتش نامید، شعار آن روز در تظاهرات مردم برای وفاداری به ارتش این بود که مردم فدای ارتش و ارتشیان پاسخ می‌گفتند ارتش فدای ملت و همان شعار در مقطعی حساس که امروز در آن قرار دارد، ادامه راه ما است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: نیروهای مسلح علاوه بر امنیت کشور توانسته‌اند در ثبات و امنیت منطقه نقشی بسیار اساسی ایفا کنند. امروز ایران و نیروهای مسلح ما بیش از هر زمان دیگر، در مسایل منطقه و جهان تأثیرگذار هستند.

روحانی افزود: در حالی که نیروهای نظامی ما همچون نیروهای سیاسی ما به دنبال تنش در جهان نبوده و همواره صلح و ثبات را دنبال می‌کنند، اما قرآن به ما آموخته که صلح و ثبات در کنار قدرت امکان‌پذیر است و براساس آیات قرآن در سایه قدرت و اقتدار مشروع می‌توان به ندای صلح دیگران پاسخ مثبت داد.

رئیس جمهور تأکید کرد: همواره کشورهایی احساس اقتدار می‌کنند که به نیروی بومی خود متکی باشند و این در حالی است که اقتدار عاریه‌ای نمی‌تواند برای کشوری عزت بیافریند و در این راستا کشورهای منطقه ما نباید به دنبال اقتدار عاریه‌ای از سوی قدرت های بزرگ یا یک رژیم نامشروع در این منطقه باشند.

روحانی افزود: اقتدار واقعی در اختیار نیروهای مسلحی است که در کنار مردم و با حمایت آنان وظیفه خود را انجام می‌دهد.

رئیس جمهور گفت: به صراحت می‌گویم دولت، فرهیختگان، ‌صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان، با همه توان و قدرت در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تولید و تهیه هر سلاحی که برای دفاع کشور نیاز دارند، هستند و به دنیا اعلام می‌کنیم هر سلاحی که نیاز داشته باشیم، عمدتاً تولید کرده و اگر نیاز باشد، تهیه می‌کنیم و منتظر سخن، موافقت و نظر مثبت آنها نبوده، نیستیم و نخواهیم بود.

روحانی تصریح کرد: در عین حال به کشورهای منطقه می‌گوییم، اساس سیاست ما نسبت به آنان حسن همجواری و همسایگی خوب است. ما می‌خواهیم همسایه خوبی برای کشورهای منطقه باشیم. ما قصد تجاوز به هیچ کشوری نداریم و همانطور که فرماندهی معظم کل قوا در روز بعثت فرمودند، ما نیازی نداریم به منافع یا سرزمین دیگران تجاوزی داشته باشیم، چرا که کشوری بزرگ با منابع عظیم در اختیار داریم و ملتی بزرگ و فرهیخته داریم که در طول ده‌ها و صدها سال گذشته هیچ‌گاه متجاوز نسبت به دیگران نبوده است و همواره به کمک دولت‌ها و ملت‌ها به پا خاسته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما خواهان روابط صمیمانه و برادرانه با همسایگان خود هستیم و به آنها می‌گوییم، سلاح، تجهیزات، موشک، هواپیما و تانک‌‌های ما هرگز علیه شما نیست و برای بازدارندگی بوده و به دنبال تقویت نیروهای مسلح خود هستیم.

روحانی بازدارندگی و دفاع مقتدرانه را از اصول سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برشمرد و خاطر نشان کرد: هیچ‌کس نباید از قدرت ایران نگران باشد، اما به قدرت‌های بزرگ می‌گوییم که منطقه را پر از باروت نکرده و برای منافع خودشان و دلارهایی که می‌خواهند از ذخایر کشورهای عربی این منطقه به تاراج ببرند، منطقه را از انواع سلاح‌های مختلف پر نکنند.

رئیس جمهور خطاب به قدرت‌ها و دشمنان امنیت ، ثبات و توسعه منطقه، افزود: سلاح‌های شما نه می‌تواند آورنده استقلال برای کشورهای منطقه باشد و نه می‌تواند ترس و رعبی را برای ملت‌های بزرگی همچون ایران بوجود آورد. اموال مردم مسلمان این منطقه را تاراج نکرده و تاجرانه با کشورهای این منطقه مواجه نشده و ذخایر آنها را نبرده و کارخانه‌های اسلحه‌سازی خودتان را روز به روز توسعه ندهید.

روحانی با بیان اینکه راه‌حل اساسی برای منطقه و جهان تنها مذاکره سیاسی برای حل مشکلات و رفتار مسالمت‌آمیز است، گفت: ما به اقتدار و قدرت نظامی خود توأم با تنش‌زدایی ادامه داده و می‌دانیم نیروهای مسلح ما در هر شرایطی آماده‌اند تا از استقلال، عزت و حیثیت کشور دفاع کنند.

رئیس جمهور در پایان گفت: درود و سلام ما به روح امام بزرگوارمان و همه شهدا و ایثارگران و کسانی که توانستند به خوبی از کشور، حیثیت و استقلال ما دفاع جانانه کنند.

پس از سخنان رئیس جمهور یگان‌های نمونه پیاده ارتش جمهوری اسلامی ایران، اسکادران‌های نمونه نیروی هوایی و آخرین تجهیزات و دستاوردهای دفاعی کشور از مقابل جایگاه رژه رفتند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار