رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در نشست خبری:
نظری با بیان اینکه بحث قلیان موضوع بسیار پیچیده و ملی است، یادآور شد: فعالیت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و در همین جا هم کارهای زیادی انجام شده است. در خوزستان نیز فعالیت‌های زیادی انجام شده است وقتی در مجلس که قانونگذار است، یک قانون در جهت حمایت از مبارزه با مصرف قلیان رد می‌شود، همه کاسه کوزه‌ها شکسته می‌شود و کار را سخت می‌کنند. بنابراین بحث مبارزه با قلیان یک همت ملی می‌خواهد
کد خبر: ۵۹۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸ 18 April 2018
نشست خبری رئیس و معاونین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پیش از ظهر امروز با اصحاب رسانه به مناسبت هفته سلامت برگزار شد.
 
به گزارش "تابناک"دکتر ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در این نشست با بیان اینکه متأسفانه زمانی که یک نفر حادثه‌ای می‌بیند، تمام سختی‌ها بر گردن دانشگاه علوم پزشکی و بخش درمان می‌افتد، اظهار کرد: وقتی یک تصادف جاده‌ای رخ می‌دهد، همه یقه ما را می‌گیرند و می‌گویند چرا آمبولانس نیامد، چرا مصدوم یا مریض فوت کرد ، اما نمی‌گویند که چرا خودرو استاندارد نبود یا چرا جاده استاندارد نبود و یا چرا مسئولین حوزه راه وظایف خود را درست انجام ندادند یا چرا پلیس راه به موقع وارد عمل نشد.
 
وی به وجود پزشکان قلابی در سطح استان خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: ما با این مسأله برخورد کرده‌ایم و در این زمینه افرادی نیز دستگیر شدند. اینگونه نیست که تمام اتفاقاتی که رخ می‌دهد تا یک فرد قلابی خود را به عنوان پزشک معرفی کند، در حوزه دانشگاه علوم پزشکی قرار داشته باشد.دو سال قبل در مسجدسلیمان یک پزشک قلابی دستگیر شد که تمامی مدارک های وی بر اساس استانداردهای یک پزشک واقعی بود.  این فرد همراه با دوست پزشک خود تصادف کرد که منجر به فوت دوستش شد وی پس از مراسمات ترحیم و تشییع پزشک واقعی، این فرد که از طرف خانواده متوفی وکیل شده بود تا کارهای قانونی مربوطه را انجام دهد، تمام مدارک پزشکی و شغلی متوفی را به نام خود کرد.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: دوماه پیش یک پزشک قلابی در باغملک که تنها چند ساعت در مرکز درمانی فعالیت کرده بود، دستگیر و با این پزشک قلابی برخورد شد.متأسفانه این بحث پزشکان قلابی وجود دارد و ما منکر آن نیستیم. اتفاقا ما هم دنبال این هستیم که در مسیر چنین افرادی که می‌توانند در امر خطیر پزشکی ورود کنند، سدها و موانعی که باید وجود داشته باشند را تشدید کنیم تا این افراد جرأت نکنند و به خود اجازه ندهند که وارد چنین قضایایی شوند.
 
نظری گفت:  ما بیش از آنچه که رسانه‌ها حساس هستند، نسبت به این مسائل حساسیت داریم. وظیفه ما برخورد با این مسائل است اما متأسفانه شرایط به گونه‌ای است که بعضی افراد از آن سوءاستفاده و ورود می‌کنند. خوشبختانه سیستم‌های نظارتی ما مرتب پیگیری می‌کنند و پزشک قلابی که در باغملک دستگیر شد، بیشتر از چند ساعت نتوانست کار کند و دستگیر شد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بیماری التور یا وبا و شیوع آن در مناطق محروم، گفت: التور یک بیماری است که وجود دارد و هر از چند گاهی بروز می‌کند و پس از آن کنترل می‌شود و می‌رود. در اربعین سال گذشته بیش از 200 مورد مثبت التور که از مرز عراق به کشور باز گشته بودند، داشتیم که آنها را کنترل کردیم و این بیماری در داخل کشور پخش نشد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: مردم از اماکن غیرمعتبر به هیچ وجه نباید آب تهیه کنند و سعی داشته باشند که تنها از آب منابع معتبر استفاده کنند، تا مشکل این بیماری را نداشته باشیم و بتوانیم مانند سال‌های قبل آن را کنترل کنیم.
 
نظری با بیان اینکه بحث قلیان موضوع بسیار پیچیده و ملی است، یادآور شد: فعالیت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و در همین جا هم کارهای زیادی انجام شده است. در خوزستان نیز فعالیت‌های زیادی انجام شده است وقتی در مجلس که قانونگذار است، یک قانون در جهت حمایت از مبارزه با مصرف قلیان رد می‌شود، همه کاسه کوزه‌ها شکسته می‌شود و کار را سخت می‌کنند. بنابراین بحث مبارزه با قلیان یک همت ملی می‌خواهد. مصرف قلیان یک مشکل فرهنگی است که باید ریشه‌ای حل شود، صرفا با برخوردهای ما بساط قلیان امروز از یک جا جمع می‌شود و فردا در جایی دیگر از نو پهن می‌شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: مردم باید یاد بگیرند که از قلیان استفاده نکنند تا چیزی عاید افرادی که می‌خواهند از این بحث سوءاستفاده کنند نشود وگرنه تا زمانی که از لحاظ فرهنگی مصرف قلیان در میان مردم وجود دارد، مبارزه ما با قلیان سخت است. از این رو باید کار ریشه‌ای و فرهنگی انجام شود تا بتوان راحت‌تر با قلیان مبارزه کرد.
 
نظری در پاسخ به این سوال که آیا درباره ارتباط افزایش نازایی و ناهنجاری‌های جنینی با معضل ریزگردها تحقیقاتی صورت گرفته و چه عواملی در بروز این وضعیت نقش دارند، گفت: شاید این جمله که ریزگردها در افزایش ناباروری نقش دارد، گزاف باشد و شاید هم چنین ارتباطی وجود دارد اما باید آن را ثابت کرد. اثبات این موضوع، کاری تحقیقاتی و علمی می‌طلبد و به این سادگی نیست که بگوییم آیا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گزارشی در این زمینه ارائه کرده است یا نه.
 
نظری ادامه داد: دانشگاه یک گزارش دارد که پای آن می‌ایستد مثلا در ارتباط با بیماری‌های تنفسی ناشی از بارش‌های پاییزی، عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند و موجب بروز این مشکلات می‌شوند، که در گزارشی این موضوع را اعلام کردیم و همچنین راهکارهای کاهش این مشکل را نیز گفتیم که این کارها انجام شد. البته محققین دانشگاهی نه تنها در دانشگاه علوم پزشکی اهواز بلکه در دانشگاه‌های دیگر داخل و خارج از کشور در حال پژوهش درباره این مسأله هستند.
 
نظری در خصوص سقط جنین (کورتاژ) گفت: به غیر از کسانی که برای سقط مجوز می گیرند هیچ کسی حق سقط ندارد؛ کورتاژ عمل غیرقانونی است و هر جا هم انجام شود با آن برخورد صورت می‌گیرد. از لحاظ رسمی و قانونی غیر از افرادی که برای سقط جنین از پزشکی قانونی مجوز می‌گیرند، هیچ کس حق سقط ندارد و کار خلاف قانون و پزشکی است مگر در صورت تشخیص و صدور مجوز لازم از پزشکی قانونی.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار