وزیر نیرو:
وزیر نیرو گفت: در موضوع تأمین آب شرب در حال سبقت گرفتن از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هستیم که البته به معنای سست شدن نیست.
کد خبر: ۵۹۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷ 18 April 2018

رضا اردکانیان عصر امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های آب‌رسانی شهدای مدافع حرم و کوی امام حسین (ع) شهرستان کارون اظهار کرد: توفیقی نصیب شد تا در این جشن به‌یادماندنی به مناسبت پایان اجرای طرح‌های دسترسی مردم شهرستان کارون (شهر و روستا) به آب آشامیدنی سالم شرکت کنم؛ همکاران من و نمایندگان مردم در مجلس به‌درستی اشاره کردند که چه بسا بهتر می‌بود سال‌ها قبل چنین جشنی را برگزار می‌کردیم.

وی افزود: نباید فراموش کنیم به نسبت مردمان شهرها و روستاهای بی‌شماری در جهان امروز داشته‌های فراوانی داریم که می‌بایست بر آنها ببالیم و سطح رضایتمندی و سرور و شادمانی خود و فرزندانمان را بابت این داشته‌ها افزایش دهیم. این رضایتمندی بنیان و اساس تاب‌آوری و مقاومت و پیشرفت جامعه ما است؛ همین امروز که ما از نعمت برق در همه شهرها و روستاهای خود (حتی روستاهای تا حدود ۱۰ خانوار) برخوردار هستیم نقاط بی‌شماری در دنیا هنوز در دنیا چشم‌انتظار آن هستند.

اردکانیان عنوان کرد: کارهای زیادی انجام می‌دهیم تا چرخ توسعه کشور به چرخش دربیاید از جمله در زمینه تکمیل طرح‌های مجتمع‌های آبرسانی روستایی و نیز در زمینه جمع‌آوری و تصفیه پساب‌ها؛ درحالی‌که بالای ۹۹ درصد جمعیت شهری ما و حدود ۹۳ درصد جمعیت روستایی به نوعی تحت پوشش آب آشامیدنی سالم هست هنوز بالغ بر یک میلیارد نفر جمعیت در دنیا به این امکان دسترسی ندارند.

عقب‌ماندگی‌ها جبران شود

وزیر نیرو اظهار کرد: احساسمان این است که متناسب با آب شرب و برق در بخش فاضلاب عقب‌ماندگی‌هایی داریم که باید جبران کنیم؛ راضی نیستیم که سطح پوشش جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در بخش شهری هنوز زیر ۷۰ درصد و در بخش روستایی نزدیک به ۵۰ درصد است. در هفته گذشته در مجمع جهانی آب در کشور برزیل آخرین آمار مربوط به دسترسی مردم دنیا به ساده‌ترین و حداقل امکان سیستم بهداشتی متعارف (سرویس بهداشتی) اعلام شد که از هر سه نفر در دنیا یک نفر فاقد این امکان و دسترسی است.

اردکانیان بیان کرد: در جوامع شهری و روستایی بسیاری صرفاً به دلیل نداشتن این امکان و دسترسی و سخت بودن و دشوار بودن پاسخگویی به این نیاز طبیعی، دختران بسیاری هستند که قید رفتن به مدرسه و تحصیل کردن را زدند چون یا باید ساعت زیادی از وقت روزانه خود را حدود ۷ تا ۸ ساعت در رفت و برگشت صرف دسترسی به آب یا حمل آن برای مصرف روزانه کنند یا از امنیت حداقلی برای رفتن به دستشویی برخوردار نیستند.

تأخیر در پرداخت حقوق کارکنان آبفا

وی با اشاره به اینکه فرزندان ما باید به داشته‌های خود ببالند، عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان با تأخیر ماه‌ها در پرداخت حقوق، کوچک‌ترین کاستی در خدمات رسانی نداشته است. از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور تقاضا دارم که راه‌حلی اندیشیده شود تا از فشار به خانواده این کارکنان کاسته شود.

اردکانیان بیان کرد: در موضوع آب شرب در حال سبقت گرفتن از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هستیم که البته به معنای سست شدن نیست. ضمن اینکه مقام معظم رهبری اذن داده اند که از منابع صندوق توسعه ملی جهت سرعت دادن به طرح‌های آبرسانی روستایی استفاده شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: امروز از یک هزار و ۳۰ مجتمع آبرسانی روستایی یعنی بالغ بر ۸۱۱ مورد آغاز شده و به اتمام رسیده و ۳۴۷ مجتمع آبرسانی روستایی از سال ۹۳ تا ۹۵ و همچنین ۹۰ مورد در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است. برای سال جاری تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های مجتمع آبرسانی روستایی در ۱۰۰ مجتمع را برنامه‌ریزی کردیم.

اردکانیان گفت: ۳۵ هزار روستا تحت پوشش خدمات آبرسانی هستند که یک هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان را برای این طرح‌ها هزینه خواهیم کرد.

وی بیان کرد: از اینکه نمایندگان مجلس خوزستان راهگشای پرداختن به شیوه‌هایی بودند که بتوانیم هرچه سریع‌تر طرح‌های تأمین آب سالم و توسعه انرژی را به بهره‌برداری برسانیم تشکر و قدردانی می‌کنیم. همه ما و فرزندان ما هر روز باید بیش‌ازپیش در راستای استفاده بهینه از آب را در دستور کار قرار بدهیم و صرفه‌جویی کنیم تا در سال‌های کم‌آبی با مشکلات کمتری سال را به سر می‌بریم و وقفه‌ای در طرح‌های توسعه کشور پیش نیاید.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار