فتحی با بیان اینکه مفتخریم نخستین شورای شهر کشور در همدان ایجاد شده است، ادامه داد: در زمان مشروطه، شخصی به نام علی‌خان ظهیرالدوله (مشروطه‌خواه) حاکم منصف همدان بوده که با توجه به نوشتارها، خاطرات و یادداشت‌های به جا مانده از آن زمان، تلگراف‌های ارسال شده به مراکز مختلف و مدارک آیت‌ا... بهاری (ره) -عالم عالیقدر، زاده شهر بهار- در سازمان اسناد، سطر‌هایی از مجلس فواید عامه دیده می‌شود.
کد خبر: ۵۹۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 25 April 2018
 نایب رئیس شورا می‌گوید اِلمان نخستین مجلس فواید عامه همدان را می‌سازیم

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، تاریخ معماری و شروع سبک‌های معماری را باید به انسان‌های اولیه نسبت داد. آن زمانی که بشر سعی داشته تا برای محافظت از خود و دیگر اعضای خانواده اش سرپناهی بسازد. معماری پیش از تاریخ تنها همین نیاز اساسی بشر را برآورده ساخته و یک سرپناه، تنها هدف انسان در آن زمان بوده است. اما با گذشت زمان عوامل مختلفی همچون خردگرایی، توسعه علم، فلسفه و به خصوص گسترش فناوری موجب به وجود آمدن مکاتب مختلف و سبک‌های متنوعی در معماری شد و مدرنیته به علوم معماری راه یافت. در واقع سبک معماری معاصر به شیوه‌ای از معماری اطلاق می‌گردد که در زمان حاضر به وجود آمده است. سبک معماری معاصر شامل مکاتبی از معماری است که در ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال گذشته شکل گرفته و تدوین شده اند.

در حالی که دوران سلطنت قاجاریه بر ایران، دوره تاسف آوری در تاریخ این مرز و بوم است؛ اما سبک معماری معاصر ایران را باید برآمده از این دوره دانست. در واقع سبک معماری معاصر ایران برداشتی از سبک معماران اروپایی است. نخستین بار در دوره قاجاریه بود که معماران ایرانی با سبک‌های معماری در اروپا آشنا شدند و از آن زمان تا امروز آثار متعددی در معماری شهری برای شهر‌های مختلف به ویژه همدان به جای مانده است.

۷۳ سال پیش زمانی که ظهیرالدوله در همدان حکومت خود را آغاز کرد شاید تصور نمی‌کرد روزی به بهانه یک رویداد جهانی گردشگری تشکیل مجلس فواید عمومی همدان و تشکیل صندوق عرایض و شکایات در همدان مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس اسناد دوران قاجار، ساختمان مجلس فواید عمومی همدان در نزدیکی مقبره ابن‌سینا ساخته شده که بر اساس درج موقعیت ساختمان مذکور در اسناد به‌جا مانده از گذشته به نظر می‌رسد، این ساختمان در مکان فعلی ساختمان شهرداری همدان قرار داشته است. نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: شورای شهر و شهرداری همدان قصد دارد المان نخستین مجلس فواید عامه این شهر را در فضای سبز مقابل شهرداری به عنوان برند این شهر پیش از مراسم افتتاحیه رویداد «همدان ۲۰۱۸» ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، علی فتحی با اشاره به اینکه «همدان، پایتخت گردشگری آسیایی در سال ۲۰۱۸» یکی از مهمترین رویداد‌های بین‌المللی این شهر تاریخی و فرهنگی است، افزود: در حال حاضر این رویداد گردشگری مورد اقبال اکثر اهالی شهر همدان است.

وی اظهار کرد: از آنجایی‌که شهر تبریز، برند نخستین شهرداری یا بلدیه را در کشور به نام خود ثبت کرده، بر اساس تحقیقات به عمل آمده، همدان هم به عنوان نخستین شهر در کشور، دارای شورای شهر بوده است.

فتحی با بیان اینکه مفتخریم نخستین شورای شهر کشور در همدان ایجاد شده است، ادامه داد: در زمان مشروطه، شخصی به نام علی‌خان ظهیرالدوله (مشروطه‌خواه) حاکم منصف همدان بوده که با توجه به نوشتارها، خاطرات و یادداشت‌های به جا مانده از آن زمان، تلگراف‌های ارسال شده به مراکز مختلف و مدارک آیت‌ا... بهاری (ره) -عالم عالیقدر، زاده شهر بهار- در سازمان اسناد، سطر‌هایی از مجلس فواید عامه دیده می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس این مستندات، ۵۲ نفر از معتمدین همدان از محلات و اصناف مختلف با رأی مردم انتخاب شدند و مجلس فواید عامه را برای رسیدگی و حل مشکلات مردم، شکل دادند که این نام به علت رسیدن منفعت و سود آن مجلس به مردم، به آن مجلس اطلاق شده است.

این عضو شورا همچنین با اشاره به روند احداث این ساختمان، گفت: آیت‌ا... شیخ محمدباقر بهاری، یکی از علمای مجاهد و پرشوری بود که از همان نخستین روز‌های حرکت مشروطه‌خواهی در ایران، رهبری مردم همدان را بر عهده گرفت و در کنار حاکم مشروطه‌خواهی، چون ظهیرالدوله، همدان را در زمره شهر‌های پیشگام در جنبش مشروطه قرار داد.

به گفته فتحی، به دستور آیت‌ا... بهاری (ره) و ظهیرالدوله، تعداد زیادی از اهالی شهر همدان هر نفر، دو آجر و دستمالی گچ با خود همراه آوردند و در یک حرکت عمومی، ساختمان مجلس فواید عامه در شهر احداث شد که این امر دغدغه مردم را نسبت به وجود این مجلس، نشان می‌دهد. وی در زمینه موقعیت مکانی این ساختمان توضیح داد: بر اساس اسناد دوران قاجار، این ساختمان در نزدیکی مقبره ابن‌سینا ساخته شده که بر اساس درج موقعیت ساختمان مذکور در اسناد به‌جا مانده از گذشته به نظر می‌رسد، این ساختمان در مکان فعلی ساختمان شهرداری همدان قرار داشته است.

فتحی با توجه به اینکه این مجلس مورد وفاق همدانی‌های دوران قاجار بوده است، گفت: مردم شهر در آن زمان، بزرگان و معتمدین را به این مجلس دعوت می‌کردند تا به مشکلات شهر رسیدگی کنند.

نایب رئیس شورای شهر همدان همچنین با اشاره به فعالیت نخستین روزنامه محلی همدان در دوران قاجاریه اظهار کرد: نخستین نشریه همدان در آستانه پیروزی مشروطه‌خواهان به نام «عدل مظفر» در سال ١٣٢٤ هجری قمری منتشر شد که این نشریه در عهد مظفرالدین‌شاه قاجار به همت حسین‌خان طبیب، پزشک ظهیرالدوله حاکم ترقی‌خواه و مشروطه‌طلب همدان انتشار یافت.

وی با بیان اینکه این نشریه بسیاری از مشکلات شهر و حتی اقدامات مجلس فوایدالعامه را بررسی و به اطلاع مردم می‌رساند، گفت: این روزنامه که سرآغاز تاریخ مطبوعات همدان محسوب می‌شود، همزمان با هیاهوی مشروطه‌خواهی و آزادی‌طلبی و قانون اساسی بود که بعد‌ها به نام «اکباتان اول» تغییر نام داد.

از آنجایی که از سال ۱۳۸۳ انجمن مفاخر معماری ایران مراسمی را در روز ۳ اردیبهشت مصادف با سالروز تولد شیخ بهایی برپا کرد و پیشنهاد کرد تا این روز به نام روز معماری شناخته‌شود ما هم این فرصت را غنیمت شماردیم تا به متولیان امور یادآوری کنیم برای حفظ معماری معاصر ایرانی در همدان شاید از راه رسیدن رویدادی بهانه مناسبی باشد.

همچون امروز که به بهانه از راه رسیدن روز معماری در خبر‌ها می‌خوانیم قرار است تشکیل مجلس فواید عمومی همدان و تشکیل صندوق عرایض و شکایات در همدان مورد توجه قرار گیرد. قطع یقین این اتفاق در مکانی رقم خورده است که بنا بر موارد مطرح شده همین ساختمان فعلی شهرداری همدان مکان آن بوده است. شاید این اتفاق بهانه‌ای باشد برای آنکه ساختمان‌هایی که قاب معماری معاصر در همدان هستند را دریابیم. در حال حاضر ساختمان شهرداری همدان یک آغاز است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار