کیامرث حاجی زاده:
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان یکی از شاخص های کشورهای توسعه یافته و مدرن را تربیت نهادهای مردمی و NGO ها دانست و اظهار کرد: باید دست تشکل های مردم نهاد را به گرمی فشرد و با حمایت مادی و معنوی آن ها را تقویت کرد.
کد خبر: ۵۹۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 24 April 2018

 

کارگروه اطلاع رسانی مدیریت بحران به ریاست صدا و سیمای خوزستان وظیفه اصلی آموزش و اطلاع رسانی در مواقع بحرانی را برعهده دارد

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان در آیین دومین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی اظهار کرد: آموزش و اطلاع رسانی در هنگام بروز بحران وظیفه کارگروه آموزش و اطلاع رسانی مدیریت بحران به ریاست صدا و سیمای خوزستان است.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به این که اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان 14 کارگروه تخصصی مدیریت بحران را در برمی گیرد بیان کرد: ابزار اصلی ستاد مدیریت بحران 14 کارگروه هستند که یکی از این کارگروه های مهم، کارگروه آموزش و اطلاع رسانی است این کارگروه به ریاست صدا و سیمای خوزستان است.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به دومین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی بیان کرد: انتظار می رود دانشگاه‌های علوم پزشکی استان و حوزه های مختلف سلامت در این حوزه ورود جدی داشته باشند و از تشکل های مردم نهاد به عنوان نهادهایی بسیار موثر در این حوزه کمک بگیرند.

وی یکی از شاخص های کشورهای توسعه یافته و مدرن را تربیت نهادهای مردمی و NGO ها دانست و اظهار کرد: باید دست تشکل های مردم نهاد را به گرمی فشرد و با حمایت مادی و معنوی آن ها را تقویت کرد.

حاجی زاده با بیان این که وظیفه اصلی سلامت در دولت و قانون برعهده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است ادامه داد: تشکل های مردم نهاد می توانند در حوزه آموزش مردم، پیشگیری و درمان در کنار حوزه بهداشت و درمان کشور نقش بسیار تاثیر گذاری را ایفا کنند و تقویت حرکت های اجتماعی می‌تواند کشور را در حوزه سلامت در مسیر توسعه قرار دهد.

وی تاکید کرد: تغییرات اقلیمی و آب هوایی و مهم‌تر از آن سوء تدبیرهای برخی مدیران و کارشناسان موجب شده که امروز هم کشور و هم استان خوزستان به بحران های متعددی گرفتار شود.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به ریزگردها در خوزستان به عنوان یک ابر بحران بیان کرد: نزدیک به 400 هزار هکتار از اراضی در جنوب شرق استان به دلایلی چون خشکسالی‌های پی در پی، شرایط جغرافیایی، کم بارشی، معضلات و سوء تدبیرها به کانون ریزگرد تبدیل شده است.

وی ادامه داد: 400 هزار هکتار کانون ریزگرد فعلی یک شبه درست نشده است برای همین هر چقدر برای برطرف کردن مشکل آنها بسیج شویم یک شبه این مشکل حل نخواهد شد و نیاز به زمان دارد.

حاجی زاده ادامه داد: در سال جاری دولت برای حل مشکل ریزگردها به جد پای کار آمد و مقام معطم رهبری توصیه اکید برای حل این مشکلات داشتند و در حوزه اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی برای استان تاکید کردند.

وی ادامه داد: پیگیری های شبانه روز استاندار خوزستان و تیم مدیریتی استان موجب شد تا نزدیک به 40 هزار هکتار به سه صورت نهال‌کاری، مالچ پاشی و آبرسانی انجام شود با وجود اینکه روند برطرف شدن مشکل ریزگردها در عرصه ای در حال توسعه است اما هر کدام 10 سال زمان نیاز دارد.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به کسانی که تریبون در دست داند و مدام شعار می دهند گفت: خوزستان برای برطرف شدن مشکلاتش نیاز به آرامش دارد، وقتی آرامش در این استان حکم فرما شد می توان کاری کرد در غیر این صورت تشویش اذهان عمومی، حرف‌های شعار گونه و عامه پسندانه نتیجه‌ای جز آنچه که در ادوار گذشته شاهد بودیم نخواهد داشت.

وی یادآور شد: برای استخراج نفت از عمق 2 متری تالاب هور العظیم 10 هزار هکتار را خشکاندند و نتوانستند آن را مدیریت کنند اما در دولت تدبیر و امید این 10 هزار هکتار با پیگیری های ویژه آبگیری شد.

حاجی زاده بیان کرد: در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که امکان ریشکن کردن ریزگردها به صورت آنی و کوتاه مدت وجود ندارد لذا باید بتوانیم آن را مدیریت و کنترل کنیم.

وی با اشاره به این که شاخص و میزان گرد و غبار در خوزستان در اغلب روزها بیش از 150 است بیان کرد: اگر بخواهیم استاندارد جهانی را در حوزه سلامت هنگام وقوع ریزگردها رعایت کنیم باید هر روز استان تعطیل شود.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان ادامه داد: طی سال های اخیر با استفاده از پیشنهادات نخبگان، اساتید و کارشناسان برجسته از دانشگاه‌های شهید چمران و علوم پزشکی و همچنین با حضور دستگاه‌های مرتبط چون هواشناسی خوزستان، استانداری و صدا و سیما دستورالعملی آماده کرده‌ایم که در آن استانداردهای ملی و منطقه ای در کنار هم قرار داده شده و دستورالعملی بومی سازی شده به دست آمده است.

وی بیان کرد: براساس این دستور العمل شرایط را برای مهدکودک‌ها، پیش دبستانی‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و ادارت تقسیم‌بندی شده و میزانی از شاخص آلودگی مد نظر قرار گرفته است.

حاجی زاده با اشاره به تعطیلی های ناشی از وقوع ریزگرد در استان گفت: سال گدشته به علت این تعطیلی های ناشی از وقوع ریزگرد آموزش و پرورش استان ضربه خورد و موجب عقب گرد و افت تحصیلی دانش آموزان خوزستانی شد به طوری که در آزمون های کنکور رتبه دانش آموزان خوزستانی کمتر از دیگر استانها بود.

وی گفت: ابزار دست مدیریت بحران گزارش‌های هواشناسی و شاخص های محیط زیست است اگر این گزارشات به موقع و صحیح باشد ستاد مدیریت بحران می‌تواند تصمیم به موقع بگیرد و آن را ابلاغ کند.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان تاکید کرد: از اصحاب رسانه، مطبوعات و صدا و سیما استدعا دارم آرامش افکار عمومی را فراهم کنند نه این که به تشویش اذهان عمومی دامن بزنند.

وی توضیح داد: یکی از برنامه های مدیریت بحران خوزستان در سال جاری توزیع ماسک‌های فیلتر دار قابل شستشو در بین مدارس است البته قرار بود این کار سال گذشته انجام شود اما به علت همکاری نکردن شرکت های بزرگی که خود عامل آلودگی هوای استان هستند این امر کاملا میسر نشد.

حاجی زاده وجود سفیران سلامت در استان را کاری نو خواند و توضیح داد: بهترین سن برای آموزش بهداشت فردی و محیطی از دوران کودکی است و هر چه افراد در سنین پایین آموزه های بهداشتی را فرا بگیرند آن آموزه به تفکر، نگرش و در نتیجه رفتار آنها در اینده تبدیل می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار