پس از دیدار دیروز (سه شنبه) رئیسان جمهوری آمریکا و فرانسه، اکنون این پرسش مطرح است که آیا امانوئل مکرون در نهایت موفق می شود دونالد ترامپ را برای سازش در مورد توافق هسته ای راضی کند.
کد خبر: ۵۹۶۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ 25 April 2018

به گزارش تابناک : رئیس جمهوری فرانسه با مهارت و شاید بهتر از هر هم پیمان دیگر واشنگتن وارد تعامل با همتای آمریکایی خود شده است. در پایان روز سه شنبه به نظر می رسید، امکان دارد مکرون مانع تقابل خشمگینانه بین آمریکا و ایران شود. 
در ادامه گزارش با اشاره به مواضع تند ضدبرجامی ترامپ پیش از دیدار با رئیس جمهوری فرانسه آمده است: ترامپ که «توافق هسته ای را احمقانه و مضحک توصیف و تاکید کرده بود، نباید هرگز حاصل می شد»، بعدازظهر سه شنبه پس از مذاکره با مکرون، نسبتا سازشکارانه موضع گرفت و حتی در کنفرانس خبری مشترک گفت آمریکا و همپیمانان اروپایی اش می توانند به سرعت بین خود توافق کنند. 
نیویورکر ادامه داده است: رئیس جمهوری فرانسه تلاش می کند، ترامپ را به پذیرش یک توافق گسترده تر ترغیب کند تا مانع خروج آمریکا از برجام شود. مکرون تصریح کرد که چهار ستون اصلی این توافق بر برنامه موشکی ایران و نفوذ این کشور در کل خاورمیانه به ویژه سوریه، عراق و یمن متمرکز خواهد بود. 
وی افزود: توافق هسته ای مساله ای مهم است. اما باید به آن به عنوان بخشی از یک تصویر گسترده تر نگاه کنیم که امنیت در کل منطقه مهم به شمار می رود. 
نشریه آمریکایی همچنین نوشته است: تلاش رئیس جمهوری فرانسه برای توافق با ترامپ در حالی ادامه دارد که مساله ایران اکنون عمیق ترین اختلاف را میان واشنگتن و اروپا شکل داده است. 
مقامات ارشد اروپایی در این رابطه ابراز نگرانی کرده اند که اختلاف نظر رسمی در مورد توافق هسته ای میان آمریکا و اروپا، همپیمانی ها و ائتلاف دوجانبه را تضعیف می کند. 
نیویورکر ادامه داده است: (اما) در هر توافق جدید اروپا و آمریکا در مورد برجام دو مانع اصلی وجود دارد، نخست اینکه اروپایی ها از واشنگتن خواسته اند نه تنها وفادار به برجام باشد، بلکه خواهان گرفتن قول از دولت ترامپ برای اجرای تعهداتش در قبال توافق هسته ای هستند. تهران بارها اعلام کرده که آمریکا مانع سرمایه گذاری خارجی در ایران می شود. 
مانع دوم نیز متقاعد کردن جمهوری اسلامی برای پذیرش اسنادی است که به عنوان مکمل برجام معرفی شوند. 
اروپایی ها در حالی همچنان تلاش می کنند با دولت ترامپ بر سر برجام به توافق برسند که آنگلا مرکل صدراعظم المان نیز قرار است روز جمعه به واشنگتن برود و ترزا می نخست وزیر انگلیس هم تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا مذاکراتی داشته باشد. 
یک نماینده اروپایی هم گفته است: تلاش برای مذاکره با آمریکا در مورد لغو تحریم های ایران اغلب مذاکره یک طرفه بود. 
نشریه آمریکایی در پایان نوشته است: این احتمال وجود دارد که برخی دیدگاههای ترامپ در هفته های آتی به دنبال دیدار با مکرون تغییر کند، اکنون پرسش اساسی این است که آیا رئیس جمهوری آمریکا می تواند در نهایت ایده اجرای هر گونه اقدام دیپلماتیک را در قبال ایران برای خود هضم کند؟ 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار