در نشست شورای فرهنگ عمومی انجام شد
اعضای شورای فرهنگ عمومی استان قم در صد و شصت و ششمین نشست خود 16 طرح جدید را برای حمایت از کالاهای ایرانی به تصویب رساندند.
کد خبر: ۵۹۶۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۲ 26 April 2018

به گزارش تابناک قم، صد و شصت و ششمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم چهارشنبه شب در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم در این جلسه با اشاره به اینکه هر روز گزارش عملکرد مجموعه‌های مختلف به مناسبت نیمه شعبان به دستگاه‌ها ارائه می‌شود، اظهار کرد: دستگاه‌های مختلف اجرایی آمادگی کامل را دارند تا با بسیج امکانات خود در میدان خدمات‌رسانی به زائران نیمه شعبان حضور یابند.

یونس عالی‌پور اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در قم وجود دارد این استان باید به‌عنوان پایتخت فرهنگی کشور معرفی شود اما در این راستا باید تصمیم‌های لازم با محوریت شورای فرهنگ عمومی استان گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی لازم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و این مجموعه نیز نسبت به پایتخت فرهنگی بودن استان قم نگاه مثبتی دارد اما روند اداری لازم باید توسط مجموعه‌های مرتبط دنبال شود.

برگزاری مراسم بزرگداشت مقام شهید مطهری در حرم مطهر

در ادامه این نشست، معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اینکه امسال فعالیت‌های نوروزی مطلوبی با همکاری مجموعه‌هایی از جمله اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم انجام شد، اظهار کرد: امسال توانستیم شاهد دستاوردهای قابل توجهی در نمایشگاه «بهشت بانو» باشیم.

حجت‌الاسلام والمسملین صفر فلاحی با تاکید بر اینکه بخش‌های مسئول می‌توانند عملکرد دستگاه‌های فرهنگی در ایام نوروز را ارزیابی کنند، اضافه کرد: آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) تلاش کرد تا بتواند خدمات گسترده و قابل توجهی را به زائران ارائه دهد.

وی از حضور هنرمندان، شاعران، سخنرانان و نیروهای ارزشی در برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر یاد کرد و گفت: به مناسبت نیمه شعبان چندین مراسم جشن در حرم مطهر برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) به برگزاری مراسم بزرگداشت مقام شهید مطهری در تاریخ 12 اردیبهشت‌ماه در حرم مطهر بانوی کرامت اشاره کرد و ادامه داد: روز 15 اردیبهشت‌ماه نیز مراسم تجلیل از اساتید برتر پاسخ‌گویی به سئوالات دینی و آموزش قرآن کریم برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه حمایت از کالاهای ایرانی نمی‌توانیم نگاه‌های جزیی داشته باشیم، اظهار کرد: در مرحله نخست باید به دنبال افزایش کیفیت باشیم اما گاهی تولید برخی از کالاها صرفه اقتصادی لازم را نخواهد داشت.

فلاحی خاطرنشان کرد: آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) آمادگی دارد تا در راستای حمایت از کالاهای ایرانی نمایشگاه‌هایی که با شأن آستان مقدس متناسب باشد را برگزار کند.

وی تاکید کرد: مسؤولان اقتصادی استان می‌توانند فهرستی از کالاهای داخلی با کیفیت را در اختیار دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف قرار دهند تا در اولویت نخست از این کالاها استفاده شود.

رویکرد انقلابی برنامه های نیمه شعبان جمکران

معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه با بسیج کردن همه امکانات استان هم نمی‌توانیم حداقل‌های مورد نیاز زائران را تامین کنیم، اظهار کرد: ظرفیت‌ها به صورتی نیست که بتوانیم همه نیازها را تامین کنیم به همین علت تقاضا داریم تا مجموعه‌های مختلف کشوری بسیج شوند و مشارکت لازم را در راستای برگزاری مراسم باشکوه نیمه شعبان داشته باشند.

احمد حاجی‌زاده با بیان اینکه سال نخست با 6 ایستگاه صلواتی و یک تشکل مردمی مراسم نیمه شعبان را دنبال کردیم، اضافه کرد: ستاد مردمی اجتماعات مهدوی نیمه شعبان سال گذشته بیش از 100 ایستگاه صلواتی را برپا و صدها هزار تن غذا با هزینه‌ای بالغ بر 1.5 میلیارد تومان میان زائران توزیع کرد؛ هنر ما استفاده از ظرفیت‌های مردمی است اما در راستای تحقق این هدف باید ظرفیت‌ها شناسایی شوند.

وی از برگزاری جلسات لازم برای حمایت از تشکل‌های مردمی در استانداری قم یاد کرد و ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا مجموعه‌های مختلف مردمی در صحنه حضور یابند و به زائران خدمات مختلف رفاهی و فرهنگی را ارائه دهند.

معاون اجرایی مسجد جمکران با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه‌های مختلف ستاد تسهیلات زائرین استان قم در مسجد مقدس جمکران عنوان کرد: در شرایط حساس نیمه شعبان نسبت به مباحث امنیتی نیز بی‌توجه نبوده و پیگیری های لازم را دنبال می‌کنیم.

وی از مشکلات ترافیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زائران نیمه شعبان نام برد و ادامه داد: با توجه به اینکه پارکینگ مورد نیاز را در اختیار نداشتیم زائران باید مسیر طولانی را پیاده‌روی می‌کردند و با خستگی به مسجد می‌رسیدند اما امسال استفاده از 16 پارکینگ را در دستور کار قرار داده و مسیر را باز کرده‌ایم.

حاجی‌زاده با بیان اینکه دسترسی به مسجد جمکران از جاده کاشان در میدان ولی عصر(عج) توسط شهرداری باز شده است، تصریح کرد: امیدواریم با اقدامات ترافیکی انجام شده بتوانیم برخی از نواقص را رفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در مسجد مقدس جمکران نیز به دنبال استفاده از ظرفیت‌های مردمی هستیم، اکنون نمایندگان چهار اداره را در مسجد جمع گردهم آورده تا بتوانیم مجوزهای مورد نیاز را برای فعالیت هیئت‌ها و تشکل‌ها در مسجد مقدس صادر کنیم.

حاجی‌زاده با تاکید بر اینکه در صورت تامین فرش و تلویزیون‌های شهری می‌توانیم جمعیت مراسم نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران را به صورت مطلوب مدیریت کنیم، مطرح کرد: برنامه‌های دهه مهدویت از سوم اردیبهشت‌ماه با حضور آیت‌الله حسین نوری همدانی و افتتاح موزه دین و زندگی آغاز شده است، این برنامه‌ها به شیوه‌ای درنظر گرفته شده که بتوانیم برای سنین مختلف خدمات مورد نیاز را ارائه دهیم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه اکنون نظام اسلامی در شرایط خاصی قرار دارد رویکرد برنامه‌ها مسجد مقدس جمکران در دهه مهدویت، رویکرد انقلابی خواهد بود به همین علت از شخصیت‌های برجسته انقلابی در برنامه‌ها و مراسم‌ها استفاده می‌شود.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، سید مهدی صادقی استاندار و رضا سیار فرماندار قم از جمله دیگر افرادی بودند که در این نشست به ایراد سخن پرداختند.

بر اساس این گزارش، بررسی عملکرد شورای فرهنگ عمومی در سال گذشته، ارائه و تصویب 16 طرح پیشنهادی برای حمایت از کالای ایرانی و پیگیری مصوبه معرفی استان قم به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مباحثی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان نشست فرهنگ عمومی استان قم سید موسی حسینی کاشانی دبیر این شورا با اهدا لوح سپاس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت‌های آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) و امام جمعه قم برای برپایی پنجمین نمایشگاه کتاب دین و تلاش‌های این شخصیت در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی تقدیر کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار