یک هنرمند برجسته کشور با بیان این که انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای مختلفی داشته است، در حوزه هنر،‌گفت: پس از گذشت 40 سال از انقلاب، هنوز هنر درخور انقلاب تولید نشده است.
کد خبر: ۵۹۶۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲ 26 April 2018

عبدالحمید قدیریان» هنرمند مطرح کشور که به یزد سفر کرده بود در خصوص تأثیرگذاری و موفقیت هنر انقلاب اسلامی در جهان پس از 40 سال، اظهارکرد: این بحث خیلی کلی است. بهترین هنرمندان ما شهدا هستند که مفهوم زیباترین ارزش‌ها را به فرم تبدیل کردند.

وی افزود: اگر با این دید نگاه کنیم انقلاب اسلامی با توجه به شهدای ارزشمند و نورانی که تقدیم کرده خیلی در جهان تأثیرگذار بوده است.

هنرمند برجسته کشور گفت: بیداری اسلامی و ایجاد جبهه مقاومت، همه تحت تأثیر هنرنمایی همین شهدا است. آنها نور انقلاب اسلامی را با شهادت خود تبیین کردند، ولی اگر هنر را در مصداق‌های تولیدی مثل هنرهای تجسمی، سینما و غیره بدانیم، ما در این عرصه سهم اندکی داشته‌ایم.

قدیریان تصریح کرد: واقعیت این است که تا الآن هنر درخور انقلاب نداشته‌ایم، در شعر تا حدی آن هم با تأکیدات و حمایت‌های بی‌دریغ رهبر معظم انقلاب کمی حرکتمان رو به جلو بوده ولی در بقیه موارد حتی با حمایت ایشان هم نتوانسته ‎ ایم آن فضای معقول را به دست آوریم .

وی به نقش هنرمندان و متولیان هنر در آستانه چهل سالگی انقلاب اشاره کرد و افزود: جنس چهل سالگی در اصل جنس جواب‌گویی است، یعنی باید این‌طور سوال کرد که، آیا برنامه ریزی‌ها و تمهیدات شما تأثیری در رشد فرهنگ و هنر داشته‌ است؟ آیا شما در این اضمحلال فرهنگی که دچار آن هستیم سهم داشته‌اید؟ باید جوابگو باشیم. منِ هنرمند به سهم خود برای رفع دغدغه‌های رهبر انقلاب چه کرده‌ام؟ ایشان دغدغه فرهنگ و هنر دارند و به قول خودشان بعضی شب‌ها از نگرانی خوابشان نمی‌برد؛ خب سهم من هنرمند در رفع این دغدغه‌ها پس از 40 سال چقدر است؟ و از طرفی سهم کسانی که باید در جهت شکل‌دهی و تبیین فرهنگ انقلاب حرکت می‌کردند و وظیفه داشتند این دغدغه‌ها را برطرف ‌سازند، بپرسیم. عموم علما، فلاسفه، متفکرین، مدیران و کسانی که ادعا می‌کنند حرفی برای گفتن دارند و در این 40 سال زحمت کشیده‌اند و کار کرده‌اند، ولی ثمره‌اش شده، چیزی که الآن پیش روی ماست، باید جوابگو باشند. آن‌هایی هم که زحمت کشیدند و کار کردند و دلسوز انقلاب هستند، باید ببینند که کجای کارشان اشتباه کرده‌اند، باید در روش‌ها و منابع‌شان بازنگری کنند .

این نقاش برجسته انقلاب با بیان این‌که ما دارای منابع عظیم الهی مانند قرآن و احادیث اهل‌بیت (ع) هستیم، خاطرنشان کرد: اگر ما در مسیر قرآن حرکت کرده‌ایم چطور ممکن است به این اضمحلال فرهنگی رسیده باشیم، امکان ندارد، محال است، به‌هرحال یک جای کار گیر دارد و غلط است.

وی ادامه داد: در 40 سالگی انقلاب، دو گروه قابل تصور هستند. اول کسانی که کار کرده‌اند و زحمت کشیده‌اند، که باید در روش‌ها و پایه‌های فکری خود بازنگری کنند و اشتباهاتشان را پیدا کنند، چون تولیدشان این فرهنگی است که الآن در جامعه حاکم است.

قدیریان اظهار کرد: گروه دیگر کسانی هستند که صندلی‌های مدیریتی و جایگاه‌های تولید فکر را اشغال کرده‌اند ولی اشراف و اعتقاد لازم را نداشته‌اند و از کنار این پدیده بزرگ الهی که همان نور انقلاب اسلامی است به سادگی، بی‌تفاوت و یا کم تفاوت رد شدند، آنها هم باید جوابگو باشند، نه تنها پیش ملت که در درگاه الهی باید پاسخگو باشند. همه باید جوابگو باشیم. من هنرمند و آن اندیشمندی که منِ هنرمند را راهبری می‌کند، او هم باید پاسخگو باشد که آیا راه درست را نشان داده که منِ هنرمند نرفته‌ام .

قدیریان هنر انقلاب اسلامی را هنر خدا دانست و گفت: انقلاب ما منطبق بر خواست الهی است. البته اصل انقلاب، نه این فضای سیاسی که دچار آن شده‌ایم. نه این فرهنگ سیاسی که حاکم بر مباحث امروز ما است. نور انقلاب نوری الهی است. پس انقلاب ما انقلابی الهی است و هنر ما نیز باید هنر الهی باشد. هنر الهی مرز زمان و مکان نمی‌شناسد. هنر الهی بر مبنای فطرت انسان‌ها است؛ و بدون هیچ حد و مرزی، از همه انسان‌های آزاده دعوت می‌کند تا به طرف روشنایی و رستگاری بیایید؛ بنابراین هنر انقلاب زمان و مکان ندارد و محصور بر کشور ما نخواهد بود .

این طراح صحنه سینما، یکی از کم‌کاری‌های اهل قلم در وادی هنر را عدم تبیین صحیح و شفاف انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود: ما الآن در جامعه می‌بینیم که برخی از بزرگان جامعه ما درست 180 درجه با هم اختلاف دارند. چطور ممکن است که این بزرگان که تحت تعلیم یک کتاب هستند و یک خدا را می‌پرستند و از یک پیامبر اطاعت می‌کنند، در فرهنگ و سیاست این همه اختلاف نظر داشته باشند! معنی آن این است که ما انقلاب را به خوبی تبیین نکرده‌ایم. اگر تبیین کرده بودیم و این تبیین شفاف بود، این همه اختلاف رأی به این حد اغراق‌آمیز حداقل در بُعد سیاست نداشتیم .

وی با یادآوری دغدغه هنرمندان انقلابی گفت: من مدتی است که شروع کرده‌ام و از هنرمندان مسلمان دعوت می‌کنم که حرکت کنند و منتظر اهل علم نمانند، چرا که 40 سال در انتظار ماندیم که اهل علم حرکت کنند و نکردند. هنرمندان با فطرت پاک‌شان در بستر تحقیق، تلاش و مطالعه در کنار یکدیگر باید حرکت کنند و به آن هنر ناب و هنری که امام راحل (ره) دوست داشتند رواج پیدا کند دست یابند و اشاعه دهند. ما امروز نیاز داریم که حرکت‌هایی شروع شود و ما را از این نوستالژی دینی که روی رفتارهای فرهنگی و اجتماعی‌ ما چنبره زده رهایی بخشد تا به آن اسلام ناب محمدی (ص) که امام خمینی (ره) بارها بر آن تأکید کردند راه پیدا کنیم. این دینی که ما الآن در جامعه داریم رواج می‌دهیم بسیار متفاوت است با آنچه که امام (ره) در نظر داشتند. با چه پشتوانه علمی و تحقیقی این بحث را مطرح می‌کنم؟ اگر به تولید و صادره‌های امام (ره)، نگاه کنیم، می‌بینیم آنها سرشار از امید، ایثار، پاکی و رشادت‌ بود و چیزی که ما امروز به آن دچار شده‌ایم به شدت با آن متفاوت است. این مطلب به نظر من جای بحث دارد و باید راجع به آن صحبت کنیم. همه باید پس از 40 سال در کارهایمان بازنگری کنیم. همه کسانی که در حیطه فرهنگ و هنر، قلم و قدم زدند باید اعمالشان را بازنگری کنند، چون ثمره‌ای که الآن در جامعه می‌بینیم تناسبی با فرهنگ الهی اسلامی ندارد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار