رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از مرمت و ساماندهی خانه تاریخی گازر خبر داد.
کد خبر: ۵۹۶۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ 27 April 2018

علی‎محمد چهارمحالی اظهار کرد: مرمت این خانه با اعتباری بالغ بر 1650 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام خواهد شد.

او این بنا را متعلق به دوره قاجار دانست و افزود: خانه قدیمی گازر در محله دُل‎دُل شهرستان شوشتر قرار دارد و یکی از منازل مسکونی مجموعه افضل بوده که بعدها توسط شخصی به نام گازر تملک شد و بدین نام شهرت یافت.

رییس اداره میراث فرهنگی شوشتر اضافه کرد: باتوجه به وجود گنجینه‎ای در مجاورت ایوان خانه، سال ساخت این بنا 1277 هجری قمری است که این رقم روی گنجینه حک شده است.

او ادامه داد: بنای این اثر ملی در سه طبقه شامل شوادون، زیرزمین و همکف ساخته شده است؛ همچنین در ساخت این بنا از مصالحی همچون سنگ، آجر و ملات گچ استفاده شده و دارای تزئینات معماری سنتی بسیار زیبا است. همچنین این خانه در مجاورت و دیوار به دیوار خانه تاریخی حاج‎عبدالله قصاب است؛ به گونه ای که راه‎های ارتباطی زیادی میان این دوخانه وجود دارد.

چهارمحالی گفت: تزئینات این خانه شامل سه نوع تزئین آجرکاری، حجاری، گچبری مشبک در نورگیر‌های پیشانی طاق‌نماها و آجرکاری‌ها بر سطوح دیوار ایوان و حجاری بر بالای ورودی اتاق‌ها است.

او با بیان این ‎که از ویژگی‌های منحصر به فرد این بنا تزئینات آجرکاری زیبا و متنوع آن است افزود: اقداماتی از قبیل ترمیم و تعویض جداره های سنگی و آجری، آواربرداری، شمع بندی زیر طاق‎های فرسوده، مرمت بخش ورودی اثر تاریخی و رفع خطر بخش‎های آسیب ‎دیده در دستور کار می‎باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی شوشتر خاطرنشان کرد: درحال حاضر شرح عملیات اجرایی جهت واگذاری کار به پیمانکار ذیصلاح، به امور قراردادهای اداره‎کل میراث فرهنگی استان ارسال شده است.

او یادآور شد: خانه تاریخی گازر در تاریخ هفتم خرداد ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی با شمارهٔ ثبت ۲۳۰۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار