ادامه پیگیری های موسسه خیریه مهرآفرین؛
دانشور یادآور می شود : قوانین موجود باید به نفع کودکان اصلاح شود در مواردی مشابه پدر کودک آزار تنها به 2 یا 3 ماه حبس محکوم شده است و قطعا اینگونه مجازات نمی تواند این آسیب اجتماعی را در جامعه از بین ببرد، بنابراین بزرگترین نگرانی فعالان حوزه کودک ضعف قوانین در این راستا می باشد.
کد خبر: ۵۹۶۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷ 27 April 2018

فاطمه دانشور کارشناس مدیریت بیمارستانی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دارد، در رسانه ها گاهی از او به عنوان یک اصلاح طلب یاد می شود اما خودش را مستقل می داند. در شورای چهارم شهر تهران عضویت داشت و مدیریت کمیسیون اجتماعی شورا را بر عهده داشت. او را یکی از ثروتمندترین زنان ایران می دانند او ثروتمند بودنش را مخفی نمی کند.


به گزارش "تابناک" فاطمه دانشور همچنین ریاست کمیسیون اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی تهران را بر عهده داشته است. بخش مسئولیت اجتماعی به فعالیت هایی گفته می شود که صاحبان سرمایه برای افزایش تعالی سازمانی، کسر کردن از مالیات و با دغدغه های اجتماعی و خیریه انجام می دهند. فاطمه دانشور یک موسسه نیکوکاری به نام مهرآفرین دارد. این موسسه یک سفیر هنری دارد در ابتدا مریلا زارعی سفیر هنری مهرآفرین بود و حالا کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون سفیر هنری خیریه فاطمه دانشور است.


حادثه کودک آزاری و شکنجه چند کودک در مشهد یکی از دل مشغولی های او تبدیل شده است. به طوری که جهت پیگیری وضعیت کودکان مسئول واحد مددکاری مهرآفرین را مسئول پیگیری کودکان ماهشهری کرد. همچنین به گفته او آقای صمدپور نیز جهت تهیه مستند به ماهشهر فرستاده که دقایقی از این مستند در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.


او در اینستاگرام اشاره می کند: 20 گزارش کودک آزاری به این موسسه ارسال شده است که رسانه ای نشده است.به گفته او در کشور ما کودک آزاری زیاد است و دلیل عمده این وقایع علاه بر مشکل خانواده ها ناکارآمدی نهادهای متولی و ضعف قانون و عدم حساسیت کافی قضات پرونده های کودک آزاری است.


دانشور در مورد ویدئوهایی که مهرآفرین موسسه تحت مدیریت او منتشر کرده است می گوید: در این ویدئوهای خاص( کودک آزاری در ماهشهر) نیز به دلیل نبود ساختارهای حمایتی کافی عموهای کودکان خواسته اند موضوع منتشر شود تا همراهی مردم را رای احقاق حقوق کودکان و در وهله اول مجازات کودک آزاران( پدر و نامادری) اشته باشند به تجربه مطمئنم این حساس زایی اجتماعی صورت نگیرد ممکن است نامادری آزاد بماند و فاجعه ای مشابه برای کودکان خودش رقم بزند و یا مجازات اندکی بگیرد که متناسب با جرم نباشد.


او یادآور می شود: من موارد بیشماری از این مجازات های ناعادلانه را در مهرآفرین تجربه کرده ام. مدیر موسسه مهرآفرین از همه مخاطبان خود می خواهد که برای تصویب لایحه حمایت از کودکان در مجلس شورای اسلامی تلاش کنند. همچنین از دادگستری ماهشهر درخواست می کند به صورت ویژه و عادلانه به این پرونده ورود کند.


فاطمه دانشور در ادامه واکنش های خود به حادثه دلخراش کودک آزاری توسط پدر و نامادری در ماهشهر به صورت زنده در اینستاگرام خود به بیان دغدغه های خود در این زمینه پرداخت.


او می گوید: در پی حادثه اخیر موج فزاینده نگرانی ها و دلواپسی های خانواده ها در شبکه های اجتماعی به من منتقل شده است. در زمان بروز این حادثه من جهت سرکشی به مدارس تخریب شده در زلزله کرمانشاه به این شهر سفر کرده بودم. باید همه ما به این حادثه ورود کرده و برخورد با این پدیره زشت و ناهنجار اجتماعی را به یک مطالبه اجتماعی تبدیل کنیم.


دانشور در این گفتگوی زنده اینستاگرام اضافه می کند: پس از تماس های متعدد تلفنی و درخواست های مردمی مبنی بر پیگیری وضعیت 3 کودک آسیب دیده توسط پدر و نامادریشان آقای صمدپور از واحد مددکاری موسسه مهرآفرین را جهت پیگیری وضعیت پیگیری کودکان آسیب دیده به ماهشهر اعزام کردیم،در آنجا از آقای صمدپور می خواهند که مستندی را در این زمینه تهیه و منتشر کند،متعاقبا من با مسئول واحد مددکاری موسسه مهرآفرین بنام خانم خواجوی تماس می گیرم که سریعا کودکان را پیدا کرده و مراقبت کند. او به سختی به اطلاعاتی از این کودکان دست پیدا می کند، جالب است بدانید که مقامات انتظامی شهرستان ماهشهر این اتفاق ناگوار را یک اختلاف خانوادگی قلمداد کردند.پس از پیگیری های فراوان خانم خواجویی با عموهای این کودکان ملاقات می کند بر اساس گزارشات آقای صمدپور و خانم خواجویی نمایندگان موسسه مهرآفرین عموهای این کودکان انسان های موجه و قابل اعتمادی بودند، طبق اطلاعات ما نامادری همسر سوم پدراین کودکان بوده و عموهای این کودکان از ازدواج سوم برادر خود ناراضی بودند. به صورت اتفاقی زن عموی بچه ها متوجه شرایط بد کودکان (بستن دست و پای دختربزرگ ) می شود. پس از از اطلاع عمو فرزندان ، او بچه ها به محل گرفتار شدن بچه ها می رود و بعد از آن به پلیس اتفاق را گزارش می کند. پلیس نیز پدر کودکان را بازداشت می کند.اما نامادری با قید وثیقه آزاد است.

 

دانشور ادامه می دهد: اتفاقات خیلی ناگواری برای این 3 کودک رخ داده است. بعضا به دلیل رسانه ای شدن این موضوع ار موسسه مهرآفرین انتقاد می شود. این درحالی است که باید این موضوعت رسانه ای شود تا مردم حساسیت ویژه ای در جهت کاهش این اتفاقات ناگوار پیدا کنند و خواستار وضع قوانین مناسب با اینگونه جرائم شوند. اگر افکار عمومی در این زمینه به مطالبه اجتماعی و مدعی العموم تبدیل نشود قوانین ناقص موجود نمی تواند عدم تکرار این وقایع را تضمین دهد و کودکان از ابتدایی ترین حقوق خود نیز محروم خواهند بود.


مدیرموسسه مهرآفرین می گوید: موارد مشابه از این دست در جامعه در شهرهای مختلف کشور اتفاق افتاده است. ولی متاسفانه مجازات والدین متناسب با جرم نبوده و تا زمانی که قوانین اصلاح نشود شاهد این اتفاقات خواهیم بود. قضات دادگستری نیز در اینگونه موارد بر اساس قانون حکم می دهد و ایراد اصلی به قانون بر می گرددد و نه قضات دادگستری.


وی ادامه می دهد :بسیاری از شهروندان از اقشار مختلف، هنرمندان و پزشکان با من تماس داشتند و از این حادثه تلخ ابراز نگرانی کردند. خوشبختانه وضعیت عموی کودک آسیب دیده وضعیت مناسبی است و از این جهت نگرانی وجود ندارد. در این مورد نامادری بچه ها نیز تحصیلات در سطح دیپلم داشته است و به لحاظ فرهنگی در جایگاه پایینی نبود. به طوری که دوستان و آشنایان او انتظار چنین رفتاری را از جانب او نداشتند. بنابراین همیشه کودک آزاری از سوی کسانی نیست که سواد کافی نداشته باشند و دچار اعتیاد و یا بیماری های روحی و روانی و یا فقر باشند، این تصوری که فقر عامل این رفتارهای نابهنجار بوده است نیز نمی تواند علت تامه این اتفاقات باشد.


دانشور یادآور می شود : قوانین موجود باید به نفع کودکان اصلاح شود در مواردی مشابه پدر کودک آزار تنها به 2 یا 3 ماه حبس محکوم شده است و قطعا اینگونه مجازات نمی تواند این آسیب اجتماعی را در جامعه از بین ببرد، بنابراین بزرگترین نگرانی فعالان حوزه کودک ضعف قوانین در این راستا می باشد.


قوانین موجود در مورد مجازات کودک آزاران دست و پای همه را بسته است، در قوانین موجود حتی اگر پدر فرزند خودش را از بین ببرد قصاص برای او در نظر گرفته نمی شود. در موردی که پدر به وسیله بنزین فرزند 3 ساله خودش را آتش زده بود و این حادثه بعد از 27 روز منجر به فوت کودک می شود تنها 10 سال حبس برای پدر در نظر گرفته شد که در این مورد پس از 2سال پدر از زندان آزاد می شود.


وی می افزاید : برای اصلاح قانون فعلی با مسئولین و تصمیم گیران نهادهای ذیربط رایزنی ها و مذاکراتی با مجلس شورای اسلامی و شورای اجتماعی کشور شد. ولی متاسفانه این لایحه دستخوش تغیرات فراوانی شد و علی رغم اعمال تغییرات و تجدیدنظرها و تا کنون به صحن علنی مجلس جهت تصویب نیامده است. این لایحه 13 سال است که در مجلس شورای اسلامی مسکوت مانده است.


دانشور می گوید : بزرگترین مخاطره امروز در حوزه کودک آزاری، آزادی کودک آزاران و بازگشت مجدد کودکان به کانون آسیب می باشد. باید از شبکه های اجتماعی جهت آگاهی بخشی به مردم و آشنایی آنان با حقوق کودکان و ترغیب نهادهای قانون گذار به تصویب قانون های کارآمد و بازدارنده استفاده کرد.


وی اشاره می کند : در خبرها آمده بود که مسئولان محلی کفالت بچه ها را برعهده گرفته اند. این در حالی است که تاکنون هیچ دادگاهی به سلب حضانت پدر از فرزندانش رای نداده است و قبول کفالت از سوی فرماندار وجاهت قانونی ندارد و تنها می تواند جنبه حمایتی داشته باشد.


دانشور بر این باور است : متاسفانه در شهرهای کوچک مداخلات بزرگان طوایف و قبایل مانع اجرای حکم کودک آزاران شده است. در مورد این حادثه نیز نامادری در حال حاضر آزاد است و پیش بینی می شود پدر کودک آزار نیز پس از مدت کوتاهی از زندان آزاد شود و گرفتن تعهد نیز دردی را دوا نخواهد کرد.

 

وی به ضرورت آموزش خانواده ها در حوزه آسیب های اجتماعی به خصوص کودک آزاری اشاره کرد و می گوید: در شرایطی که قوانین موجود نمی تواند از گسترش این آسیب اجتماعی جلوگیری کند خانواده ها رسالت سنگینی در مراقبت از فرزندان خود بر عهده دارند. باید به کودکان خود آموزش های خود مراقبتی را یاد دهیم. در این خصوص به رییس جمهور و شورای اجتماعی کشور و سایر نهادهای تصمیم گیری نامه نگاری های بسیاری صورت گرفته است . در این زمینه صدا و سیما باید ورود کند و برنامه های آموزشی جهت آگاهی خانواده ها را تهیه و پخش کند. باید آموزش های خودمراقبتی به کودکان در دستور کار رسانه های ارتباط جمعی قرار گیرد. باید والدین را نسبت به این موضوعات حساس کرد.نباید این قبیل حوادث ناگوار را به فراموش سپرد، باید جهت تعیین تکلیف لایحه حمایت از کودکان یک پویش اجتماعی در جامعه راه بیافتد. همچنین حمایت از کودکانی که مادران معتاد دارند نیز در اولویت موسسه خیریه مهرآفرین است. باید جامعه نطارت اجتماعی را برعهده گیرد. باید نگذاریم قضات دادگستری احکام غیرمتناسب با جرائم کودک آزاری را صادر کنند.بایدجامعه خود به این آگاهی برسد که گسترش و شیوع کودک آزاری می تواند روح و روان مردم را در معرض تالمات روحی و آسیب های جدی قراردهد. این موضوع میتواند ما را از داشتن یک جامعه سالم دورکند.


این فعال اجتماعی در پایان به اقدامات آموزشی در موسسه خیریه مهرآفرین اشاره می کند و می گوید: در موسسه مهرآفرین کتابی را تدوین و تهیه کردیم. در این کتاب ، ضعف قوانین موجود عامل اصلی بروز پدیده ناهنجار کودک آزاری معرفی شده است. مسئولان باید در این زمینه در کوتاه ترین زمان قانون حمایت از کودکان را در نهادهای قانونگذاری تعیین تکلیف کنند. باید کودکان را در آسیب های اولیه شناسایی کرد و از آسیب های جدی تر جلوگیری کرد. در این کتاب با تمام فعالان حوزه کودک گفتگوهای کارشناسانه و آسیب شناسانه انجام دادیم، همچنین در کتاب دیگر راهکارهای موجود در جهت جلوگیری و کاهش از کودک آزاری را از سوی پژوهشگران و صاحب نظران این حوزه ارائه داده ایم.

پیگیری موضوع کودک آزاری ماهشهر از پایتخت/ تکلیف حضانت بچه ها در دادگاه مشخص می شود/ تکذیب کفالت بچه ها توسط فرماندار/ لایحه مبارزه با کودک آزاری تصویب شود

پیگیری موضوع کودک آزاری ماهشهر از پایتخت/ تکلیف حضانت بچه ها در دادگاه مشخص می شود/ تکذیب کفالت بچه ها توسط فرماندار/ لایحه مبارزه با کودک آزاری تصویب شود

پیگیری موضوع کودک آزاری ماهشهر از پایتخت/ تکلیف حضانت بچه ها در دادگاه مشخص می شود/ تکذیب کفالت بچه ها توسط فرماندار/ لایحه مبارزه با کودک آزاری تصویب شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار