شهردار اهواز:
شهردار اهواز با بیان اینکه شهر اهواز به جز وسعت و جمعیت، هیچ کدام از دیگر شاخص‌های کلانشهر را ندارد، گفت: حدود 20 منطقه و روستا به شهر اهواز ملحق شده که ساکنان آن در تأمین هزینه‌های شهر هیچ مشارکتی ندارند.
کد خبر: ۶۰۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹ 09 May 2018

منصور کتانباف در جلسه شورای برنامه‌ریزی خوزستان که امروز، 19 اردیبهشت‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: شهر اهواز تعدادی روستای بی‌نام و نشان دارد که به این شهر ملحق شده‌اند که روستای نخست، روستای عین 2 است که در سال 1390 به عنوان یک ناحیه متصل غیرشهری به شهر اهواز تحمیل شد.

وی ادامه داد: علاوه بر روستای عین 2، روستاهای ملاشیه، زرگان، اندیشه، علی‌آباد، خبینه و ... نیز در این سال‌ها به شهر اهواز ملحق شدند. تقریبا حدود 20 نقطه و روستای اینچنینی داریم که جمعیت آنها حدود 400 هزار نفر است که این جمعیت در تأمین هزینه‌های شهر هیچ مشارکتی ندارند.

شهردار اهواز افزود: مشارکت این جمعیت 400 هزار نفره در تأمین هزینه‌های شهر اهواز نزدیک به صفر است. یعنی برای ساخت و ساز، زمینی نمی‌خرند و برای ساخت و احداث منازل خود مجوز نمی‌گیرند. در نتیجه برای نگهداشتن نیز هزینه و عوارضی نمی‌پردازند اما از همه بیشتر مطالبه می‌کنند و می‌گویند که چرا فقط به منطقه کیانپارس رسیدگی می‌کنید.

کتانباف ادامه داد: چه خدمت ویژه‌ای به منطقه کیانپارس یا سایر محلات اهواز ارائه شده است. در هر حال اهواز به عنوان یک کلانشهر نام گرفته است که از تمام شاخص‌های کلانشهری فقط دو شاخص وسعت و جمعیت را دارد. اگر شاخص دیگری داشت، به ما بگویید و این شهر به صورت بی‌نظم و غیرمتوازن در حال توسعه است.

وی تصریح کرد: خیلی ها علاقه مند هستند که حاکمیت قانون در اهواز کمتر شود. همچنین بسیار علاقه مند هستند که این جا نظم و انضباط نباشد و هرج و مرج باشد. ما برای روستاها و مناطق محروم یاد شده برنامه‌های اساسی داریم اما اجرای این برنامه‌ها با منابع فعلی شهرداری امکانپذیر نیست.

شهردار اهواز با اشاره به سابقه عملکرد خود در شهرداری اهواز بیان کرد: در دوره پیشینی که شهردار اهواز بودم، حتی یک نیرو هم به این مجموعه اضافه نکردم و در آن دوره 1406 نیرو نیز از شهرداری خارج شدند اما در چهار سال گذشته، حدود 1500 نفر نیرو باز به شهرداری اضافه شدند و هیچکس هم از شهرداری نپرسید که چرا این کار را انجام داده است.

کتانباف به فشارهای خارجی بدون ضابطه و قانون به شهرداری اهواز اشاره و اظهار کرد: ما یک تنه ایستاده‌ایم تا قوانین اجرا شوند و نیاز به حمایت داریم. متأسفانه فقط با یک مصوبه از ورود 40 میلیارد تومان منابع به شهرداری جلوگیری شد که رقم قابل توجه است. اما خود را مقید کرده‌ایم که بودجه عمرانی بیشتر از بودجه جاری باشد و عملکرد شهرداری در شش ماهه گذشته نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز همین برنامه را داریم که بیشتر کار عمرانی انجام دهیم و بتوانیم نگهداشت منابع را بالا ببریم. تقاضا داریم که توزیع عوارض ارزش افزوده در مناطق شهری و روستایی اهواز به ترتیب با نسبت 88 به 12 درصد پرداخت شود.

شهردار اهواز تصریح کرد: ما تازه در حال نزدیک شدن به ریل هستیم. یعنی هنوز در ریل خدمتگزاری قرار نگرفته‌ایم. در زمانی که روی کار آمدم، فاصله شهرداری اهواز تا ریل خدمتگزاری بسیار زیاد بود. چرا که ناکارآمدی زیاد بود و تصمیمات متنوع و دخالت‌های متعددی خارج از قانون و فراتر از قانون در شهرداری صورت می‌گرفت.

کتانباف گفت: هیچکس در دوره قبل شهرداری اهواز نپرسید که چرا حتی یک دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی اهواز نشد و چرا 150 دستگاه اتوبوس در این دوره از رده خارج شدند. در سال گذشته در بدو ورود به شهرداری اهواز، 50 دستگاه اتوبوس، هر کدام به مبلغ حدود 600 میلیون تومان خریداری کردیم.

وی ادامه داد: اکنون التماس می‌کنیم که راننده‌ها این اتوبوس‌ها را با 82.5 درصد تخفیف از ما بگیرند تا این خدمت به مردم ارائه شود، اما نمی‌آیند. با این وجود کارهای لازم را برای خریداری 50 دستگاه اتوبوس دیگر انجام داده‌ایم. آیا این کار جزو کارهای عمرانی محسوب نمی‌شود؟ کار عمرانی که فقط آسفالت‌گذاری نیست.

شهردار اهواز با اشاره به تلاش برای ورود 150 تاکسی اروندی به ناوگان حمل و نقل تاکسیرانی اهواز اظهار کرد: در دوره قبلی که شهردار اهواز بودم، در دو سال 150 دستگاه اتوبوس وارد شهر کردیم. الان هم در هر سال تقریبا 50 دستگاه اتوبوس وارد می‌کنیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار