رئیس سازمان جنگل ها:
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در شهرهای اهواز، دشت آزادگان، حمیدیه و شوش ۱۰۰ هزار هکتار بیابان داریم که نیاز به مالچ پاشی دارند.
کد خبر: ۶۰۳۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ 11 May 2018

خلیل آقایی در حاشیه بازدید از عملیات مالچ پاشی در منطقه جلیعه گطاره در شهرستان دشت آزادگان اظهار کرد: کیفیت کار مالچ پاشی خوب است اما گستردگی کار خیلی زیاد است. ما نیاز داریم که بسیار بیشتر از این کار کنیم و سرعتمان هم بیشتر از این باشد. برای اینکه سرعت کارمان بیشتر شود پول و اعتبار می خواهیم .

به گزارش "تابناک" وی افزود: اعتبارات خوبی در زمینه مبارزه و مهار ریزگردها به ما داده شد و همه اعتبارات ۱۵۰ میلیون دلار مصوب شده، برای بیابانزدایی است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: البته سال های گذشته هم ۶ استان دیگر از این اعتبارات بهره می بردند اما همه اعتبارات ۱۵۰ میلیون دلاری مصوب مجلس، برای خوزستان است البته حرف و حدیث هایی وجود دارد و اشتباهاتی هم صورت گرفته چرا که می گویند که اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری مبارزه با ریزگردها در سال های گذشته متعلق به ۶ استان بوده اما امسال در قانون جوری آمده که همه این اعتبارات متعلق به خوزستان است.

آقایی در پاسخ به سئوالی در خصوص میزان تخصیص بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری مبارزه با ریزگرد ها در خوزستان گفت: اعتبارات هنوز توزیع نشده و تخصیص نیافته است.

وی اضافه کرد: برای اولین بار بود که رقم نزدیک به ۱۵ هزار هکتار مالچ پاشی را در خوزستان شاهد بودیم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با ابراز رضایت از روند عملیات مالچ پاشی در اراضی بیابانی دشت آزادگان، گفت: کار بسیار خوبی را که انجام دادند. این امر نشان دهنده این است که می توان بهتر و بیشتر از این کار کرد.

آقایی ادامه داد: پیش بینی شده که ۲۰ هزار هکتار مالچ پاشی شود که پنج هزار هکتار افزایش دهند اما ما امیدواریم که این عدد بیشتر از این شود. امیدواریم فضایی فراهم شود که بیشتر از ۲۰ هزار هکتار مالچ پاشی صورت گیرد.

وی بیان کرد: هم پارسال و هم امسال، کیفیت کار خوب بوده و اثرات آن را به طور ملموس دیدیم و کارشناسان هم اتفاق نظر دارند که مفید بوده و امیدواریم که همین روند ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: عرصه بیابانی که در پیش داریم بیشتر از این حرف هاست و در استان خوزستان یک میلیون و 200 هزار هکتار عرصه بیابانی داریم.

آقایی با بیان اینکه در شهرستان های اهواز، دشت آزادگان، حمیدیه و شوش ۱۰۰ هزار هکتار بیابان داریم که نیاز به مالچ پاشی دارند، تصریح کرد: با این روند اگر بخواهند هر سال ۲۰ هزار هکتار مالچ پاشی کنند پنج سال زمان می برد تا همه این عرصه ها مهار شود. ولی اگر اعتبارات مقابله با ریزگرد ها تامین شود و کمک و مساعدت استانداری هم باشد کار زودتر تمام می شود، البته از مجلس تشکر می کنیم که مالچ را به صورت رایگان به ما دادند.

وی افزود : ۱۳ درصد از حجم مورد نظر در اختیار منابع طبیعی هست و همه عوامل دست به دست هم داده تا این فضا شکل بگیرد و امیدواریم که کار ادامه پیدا کند و حجم کار را بالاتر ببریم

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: این مناطق یکی از کانون های داخلی ریزگردها است و باید زودتر این مشکل را حل کنیم.

در شرق اهواز ضعیف هستیم

آقایی با اشاره به طرح نهال کاری کانون های فوق بحرانی ریزگرد شرق اهواز گفت: ما آنجا هم ضعیف هستیم و تعارف نداریم و باید به عنوان دستگاه دولتی و مسئول منابع طبیعی از حضور مردم برای پوشش گیاهی به هر شکلی برای تثبیت شن های روان استفاده کنیم.

وی یادآور شد: قبلا اراضی ملی در قالب ماده سه قانون به صورت واگذاری یه ساله بود اما اکنون این به دوره 10 ساله تبدیل شده که تا سه بار و 30 سال تمدید می شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تأکید کرد: باید فضایی را به وجود بیاوریم که مردم احساس مالکیت کنند هم نهال کاری کنند هم درآمد اقتصادی برای خودشان فراهم کنند.

آقایی گفت: اگر این فضا را فراهم کنیم و این عرصه ها را به صورت 30 ساله در اختیار آنها قرار قرار دهیم می توانند به صورت های مختلف از آن استفاده کنند، ضمن اینکه کشاورزان غیربومی به اینجا آمده اند و فرهنگی را ایجاد کردند و بومیان هم علاقه مند و درگیر این بحث ها شدند.

وی بیان کرد: از همکاران مان در منابع طبیعی خواسته ایم که عرصه های طبیعی و اراضی ملی که بیابان هستند برای ایجاد پوشش گیاهی و فضای سبز در اختیار مردم قرار داده شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به سئوالی در خصوص تعیین و تخصیص حقابه برای طرح نهال کاری کانون های فوق بحرانی ریزگرد شرق اهواز بیان کرد: دنبال این نیستیم که برای تأمین حقابه طرح نهال کاری از کسی آب بگیریم، اگر آب موجود هست از آن استفاده می کنیم و یا طی دو سال که نهال تثبیت می شود به طرق مختلف آب آن را تأمین می کنیم.

آقایی تأکید کرد: ما در طرح نهال کاری کانون های فوق حاد ریزگرد شرق اهواز مثل زراعت دنبال حقابه دائمی نیستیم و آنچه برای ما اهمیت دارد پوشش گیاهی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار