نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان:
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان اظهار کرد: بحث ریزگردها که از آثار زیانبار انتقال آب است تنها در خوزستان نیست و حداقل 21 استان کشور تحت تأثیر آن هستند.
کد خبر: ۶۰۴۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲ 12 May 2018

صبح امروز آیت الله محسن حیدری در سخنان خود در همایش بررسی مشکلات خشکسالی در کشاورزی، اظهار کرد: برگزاری این گونه همایش ها بستر مناسبی برای طرح مشکلات کشاورزان و مردم و چاره‌اندیشی جهت رفع آنها است.

به گزارش"تابناک" وی با بیان حدیثی از پیغمبر اکرم (ص)، در ترجمه و تبیین این حدیث گفت: کشاورزان گنجینه‌های مردم هستند و باتوجه به اینکه هر انسانی برای زندگی، تأمین معیشت و حیات نیاز به گنجینه دارد، حقیقتا کشاورزان همان گنجینه مردمی و انسانی جامعه هستند زیرا پوشاک و مسکن همه فرع حیات هستند ولی اصل حیات انسان که بدون آن نمی‌تواند زندگی کند غذا است که به‌وسیله کشاورزان تأمین می شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان بیان کرد: همه کشاورزان در همه کره زمین چنین جایگاه والایی دارند که در ایران اسلامی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخودارند. باید بگویم خوزستان جلگه بی‌نظیری است که در هیچ جای ایران ویژگی‌های منحصر به فردی چون خاک مستعد، آب مناسب، آفتاب و هوای مناسب در کنار یکدیگر وجود ندارد که این 4 عنصر مهم‌ترین عناصر برای کشاورزی هستند.

وی افزود: خوزستان تنها نقطه‌ کشور است که کشاورزان می توانند دو یا سه بار در سال کشت داشته باشند ولی متأسفانه آسیب هایی نیز برای پیشرفت این جلگه حاصلخیز وجود دارد. 3 میلیون هکتار زمین حاصلخیز در خوزستان وجود دارد که در صورت نبود بحران‌های موجود 80 درصد نیاز کشور را تأمین می کند.

آیت‌الله حیدری گفت: الگوی کشت باید اصلاح شود و فرهنگ کشاورزی نوین باید رواج پیدا کند. مثلا کشاورزان باید آبیاری غرقابی را کنار بگذارند و در همه جا ثابت شده که خشکه کاری نتیجه‌ای کمتر از غرقابی ندارد.

وی با اشاره به سیاست اشتباه انتقال آب خوزستان به دیگر استان‌ها، بیان کرد: انتقال آب خوزستان از رژیم پهلوی آغاز و توسط دولت‌های بعد انقلاب تداوم پیدا کرد و امروز به آثار زیان‌بار این سیاست غلط رسیده‌ایم. مشکلات این سیاست غلط نه‌تنها دامن‌گیر خوزستان، بلکه دامن‌گیر کل کشور شده است و بحث ریزگردها که از آثار زیانبار انتقال آب است تنها در خوزستان نیست و حداقل 21 استان کشور تحت تأثیر آن هستند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان اظهار کرد: از جمله آثار بد ریزگردها این است که در مواقع بروز ریزگردها، تنها مدارس تعطیل نمی‌شود بلکه مثلا صنعت نفت هم با مشکل مواجه می شود و نفت هرچند فقط دودش به چشم خوزستان می رسد ولی عایداتش برای همه کشور است. از سوی دیگر از آثار کم‌آبی سدهای خوزستان 80 درصد نیروی برق آبی کشور را تأمین می‌کند و با کاهش ذخیره آب در پشت سدهای خوزستان کل کشور متضرر می شود.

وی ادامه داد: کدام دولت عادل و عاقل به خودش اجازه می‌دهد استانی را به قیمت نابود شدن یک استان دیگر آباد کند؟ چرا باید برنج‌کاری، گندم‌کاری یا نیشکر خوزستان تعطیل شود و نخیلات استان دچار آفت شوند و حتی دو میلیون اصله نخل در خوزستان بین 30 تا 100 درصد از انتقال آب ضربه خورده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار