اتفاقی عجیب در یک دبستان دخترانه در آبادان؛
در ماه های گذشته، آموزش و پرورش کشور درگیر حواشی عجیب و غریبی بوده که باور آنها برای ذهن شهروندان سخت و دشوار است. با اینکه برای نهادی چون آموزش و پرورش، حاشیه مطلوب نیست و در کارایی این مجموعه حساس آثار منفی دارد، همچنان این حواشی نامطلوب ادامه دارد؛ مثل اتفاقی که برای یک دخترچه آبادانی افتاد.
کد خبر: ۶۰۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱ 13 May 2018

در ماه های گذشته، آموزش و پرورش کشور درگیر حواشی عجیب و غریبی بوده که باور آنها برای ذهن شهروندان سخت و دشوار است. با اینکه برای نهادی چون آموزش و پرورش، حاشیه مطلوب نیست و در کارایی این مجموعه حساس آثار منفی دارد، همچنان این حواشی نامطلوب ادامه دارد؛ مثل اتفاقی که برای یک دخترچه آبادانی افتاد.

به گزارش «تابناک»؛ در مورد ساختار آموزش و پرورش و قوانینی که در این مجموعه جریان دارد، انتظار منطقی این است که این قوانین به گونه ای تنظیم شوند که دارای جامعیت باشند و حتی القدور شامل اعمال سلیقه و رفتار غیر اخلاقی نشوند؛ انتظاری بجا که البته شواهد نشان می هد، چندان با حقیقت همخوانی ندارد.

هرچند در سال و ماه های گذشته در این وزارتخانه و به ویژه مدارس کشور، رخدادهای غیر منطقی فراوانی روی داده که اشاره به هر یک از آنها برای اثبات خروج این ساختار حساس از روال منطقی کفایت می کند، هفته گذشته در یکی از مدارس استان خوزستان اتفاقی افتاده که به باور بسیاری باور آن بسیار سخت است!

ماجرای رخدادی که از آن سخن به میان است، مربوط به مدرسه ای دخترانه به نام گلستان در شهر آبادان، استان خوزستان است که در آن، معاون پرورشی مدرسه با توجیهی عجیب موهای یکی از دانش آموزان دختر را با قیچی کوتاه کرده است.

موهای دختربچه را کوتاه کردند تا مبادا ناظم مدرسه تحریک شود!

در این مدرسه دخترانه که گویا ناظم مدرسه مرد است، معاون پرورشی به دانش آموزان هشدار داده که به هنگام حضور در مدرسه و در هر شرایط، باید موی خود را زیر مقنعه نگه دارند و اگر موهای آنها به گونه ای است که از مقنعه بیرون می زند، نسبت به کوتاه کردن آن اقدام کنند.

این دستور عجیب که گفته می شود برای جلوگیری از تحریک ناظم مدرسه توسط معاون پرورشی صادر شده است، توسط یکی از دانش آموزان کلاس ششم مورد بی توجهی قرار می گیرد و همین اقدام سبب می شود تا این معلم با قیچی پاسخ بی توجهی های این دختر بچه را بدهد.

این اتفاق عجیب روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه رخ داد و معاون پرورشی این دبستان در اقدامی غیر اصولی، اقدام به کوتاه نمودن ۲ سانت از موی دانش آموز که از مقنعه بیرون مانده بود کرد.

گفته می شود برای این رخداد پیش آمده در هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات پرونده ای تشکیل شده است.

به نظر می رسد، اینکه پس از هر رخداد باور ناپذیر در آموزش و پرورش کشور مثل این اتفاق و نیز ماجرای تنبیه های فیزیکی دانش آموزان، مسئولان استانی و کشوری، با فرد خاطی برخورد می کنند و یا وزیر آموزش و پرورش با نگارش توئیت سعی بر دلجویی از افرادی می کند که حقوقشان ضایع شده است، دیگر کافی و قانع کننده نباشد.

این اولین اقدام عجیب و دور از ذهن رخ داده در مدارس کشور نیست و با روندی که وجود دارد، قطعاً آخرین آن نیز نخواهد بود؛ بنابراین، شاید نیاز باشد که به اصول و موازین اصلی حاکم بر نظام آموزش و پرورش کشور مراجعه شود و برای برخورد با چنین مشکلاتی، برخوردهای ریشه ای تری در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

واقعاً چه دلیلی می توان برای حضور یک ناظم مرد در مدرسه دخترانه پیدا کرد و اگر چاره ای جز استخدام این ناظم در مدرسه نبوده است، چرا باید شرایط به گونه ای باشد که سایر دبیران و معلم ها نگران شرایط تحریک آمیز برای او باشند؟


آیا مسئولان آموزش و پرورش استان پاسخی دارند؟

آیا به راستی در این سال ها که در چندنوبت بحث کمبود معلم و کادر آموزشی در مدارس کشور به بحث کانونی وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده و البته حواشی نیز به دنبال داشته، قابل قبول است که در مدارس دخترانه، ناظم مرد مشغول به کار باشد و این چنین حکایت عجیب و غریبی رقم بخورد؟ آیا برخورد و تعلیق این معاون مدرسه می تواند پایان بخش تکرار چنین رخدادهایی در مدارس استان و کشورمان باشد و تعلیق افراد، پایان بخش همه مشکلات است؟

شاید این رخداد بهانه ای باشد برای دست اندرکاران و متولیان آموزش و پرورش کشور تا در نوع و سبک مدیریتی خود بازنگری کرده و موضوع نظارت و هماهنگی در شیوه برخورد با دانش آموزان را به صورت جدی تر دنبال کنند؛ اتفاقی که اگر عملیاتی نشود، باید منتظر ماند و دوباره چنین رخدادهایی را دید و شنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار