معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: روند بروز بیماری‌های اسهالی در هفته هشتم سال ۹۷ بسیار نگران کننده است ضمن اینکه خوزستان هم اینک در پیک بیماری وبا قرار دارد.
کد خبر: ۶۰۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ 13 May 2018

دکتر شکراله سلمان زاده در جلسه شورای سلامت استان خوزستان که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سیر بیماری های اسهالی در سال ۹۷ بسیار بدتر از سال گذشته و حتی بدتر از سال ۹۴ است که با اپیدمی التور در استان مواجه بودیم است.

وی در ادامه پیرامون بروز ناگ انسانی(شبه وبا) نیز افزود: ناگ، بیماری میکروبی بسیار شبیه وباست. فعال شدن این میکروب نشان می دهد که وبا نیز می تواند فعال شود که متاسفانه آمار ها از ظهور این میکروب و در صورت عدم مقابله از اپیدمی بیماری های روده ای خبر می دهد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه هپاتیت A از جمله بیماری های منتقله از طریق آب و غذا است، گفت: بر اساس آمار هپاتیت A در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته پیک بالاتری را نشان می دهد و این لزوم نظارت جدی تر بر موضوع سلامت آب و غذا را نشان می دهد.

سلمان زاده در ادامه بیان کرد: ۱۸۰۲ روستا داریم که از لوله کشی آب برخوردارند ولی ۴۲ روستا از این تعداد فاقد متولی تامین آب هستند و ۲۸ روستا نیز آب را از تاسیسات غیرفعال دریافت می کنند که نیازمند اقدام عاجل در استان هستیم.

وی افزود: ۴۱ روستا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بدون کلرزنی آب را دریافت می کنند؛ بنابراین تعداد زیادی از هم استانی های ما دسترسی به آب شرب سالم ندارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: ما نمی توانیم بگوییم در آستانه بیماری وبا هستیم بلکه ما در پیک بیماری وبا قرار داریم و خطر جدی است و فرصتی برای موکول کردن به هفته های آتی نیست.

سلمان زاده بیان کرد: تاسیساتی که غیرفعال هستند و کلرزنی نمی کنند هر چه سریعتر اصلاح شوند. ما به دنبال هزینه های کلان و احداث تاسیسات و حتی زیبایی شناسی و رنگ و بوی آب هم نیستیم فقط به دنبال میکروب زدایی آب و سلامت هستیم.

وی خواستار تعیین تکلیف روستاهای فاقد آب سالم و تهیه برنامه اجرایی رفع اشکالات تاسیسات و سامانه های آبرسانی استان در اسرع وقت شد.

سلمان ‌زاده با اشاره به قانون جامع کنترل دخانیات گفت: متأسفانه به رغم اینکه برنامه استان عاری از دخانیات در خوزستان ارائه شده بود اما تاکنون در این خصوص کاری از پیش برده نشده است. در قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات صراحتا ذکر شده است که مصرف دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است. پارک، رستوران، سینما و هر جایی که مردم حضور دارند اماکن عمومی محسوب می‌شوند. متولی اجرای قانون در هر مکانی صاحب آنجا است به طور مثال صاحب پارک‌ها شهرداری است اما علی‌رغم تشکیل جلسات متعدد از سال ۹۵ تاکنون وضعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی بدتر از قبل شده است.

سلمان‌زاده با انتقاد از فک پلمپ سریع مراکز عرضه قلیان، گفت: در گذشته پلمب ارزش داشت ولی اکنون به محض اینکه نیروی انتظامی محل را ترک می‌کند صاحب محل پلمپ را بر می‌دارد و هیچ برخوردی با وی صورت نمی پذیرد.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار