پس از گازر، افضلان و ساباط‎های شوشتر؛
در ادامه مرمت خانه‎های تاریخی شهرستان شوشتر 2 خانه جزایری و قصاب‎نژاد نیز در نوبت مرمت قرار گرفتند.
کد خبر: ۶۰۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹ 15 May 2018

علی‎محمد چهارمحالی، رییس میراث فرهنگی شوشتر، اظهار کرد: با تخصیص اعتبار، مرمت خانه‎های تاریخی جزایری و قصاب‎نژاد در شوشتر از محل اعتبارات ملی با هزینه‎ای بالغ بر 800 میلیون ریال آغاز خواهد شد.

وی با بیان این‎ که مرمت این دو خانه تاریخی شامل اقدامات اجراییِ استحکام‎بخشی و رفع خطر از بنا است افزود: اعتبار یاد شده با عنوان مشارکت بخش غیردولتی، صرفاً جهت تشویق مالکان بخشی خصوصی در نظر گرفته شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی شوشتر عنوان کرد: در حال حاضر تهیه شرح عملیات اجرایی و ارجاع به امور قراردادها در دستور کار می‎باشد.

او خاطرنشان کرد: خانه جزایری که در محله دربند علافون شوشتر قرار دارد، قدیمی‎ترین خانه در میان خانه‎های کهن و تاریخی شهر شوشتر است و بنا بر کتیبه‎ای که در زیر ایوان خانه قرار دارد این خانه در سال ۱۰۴۱ ه.ق ساخته شده و نام معمار این خانه نیز به صورت «عمل استاد رضا و محمد بنا ابن استاد محمدعلی بنا» در این کتیبه آمده است.

چهارمحالی ادامه داد: مالک این اثر ارزشمند مرحوم حاج‎آقا احمد جزایری پدر مرحوم حاج سید عبدالصمد جزایری از روحانیون و شخصیت‎های شناخته‎شده در دوره قاجار در شوشتر و خوزستان است.

وی با اشاره به ویژگی‎های خانه تاریخی جزایری افزود: این خانه ارزشمند دارای تزئینات بسیار زیبای سنگی، آجری و گچبری و تنها خانه‎ای است در شوشتر که در انتهای ایوان آن از رسمی‎بندی استفاده شده است. در سال ۱۳۵۳ مجموعه تلویزیونی سمک عیار در شهرستان شوشتر به کارگردانی محمدرضا اصلانی تهیه شد که بخش‎هائی از این کار در این خانه فیلمبرداری شده است. این خانه با قدمت دوره قاجار در نوبت ثبت در فهرست آثار ملی است.

رییس اداره میراث فرهنگی شوشتر در خصوص خانه قصاب‎نژاد نیز تصریح کرد: خانه قصاب‎نژاد در محله موگهی شوشتر و در مجاورت مسجد میرشکار این شهر قرار دارد و قدمت آن نیز به دوره قاجار بازمی‎گردد.

او افزود: تاریخ ساخت این خانه زیبا با توجه به کتیبه سردر خانه که در نوع خود یکی از زیباترین کتیبه‎های سنگی در میان خانه‎های شوشتر است مربوط به سال 1345 هجری قمری است. این خانه دارای یکسردر قدیم و خواجه‌نشین در قسمت ورودی است و آجركاری آن خاص معماری قدیم شوشتر است.

چهارمحالی بیان کرد: این خانه مملو از تزئینات زیبای خوون چینی و حجاری است که در چهار طبقه همکف، اول، شبستان و شوادان ساخته شده است. معمار این خانه به احتمال زیاد حاج محمدتقی معمارباشی و یا پدر وی حاج حسین بوده که از معماران به ‎نام این دوره شهر شوشتر هستند.

وی گفت: به نظر می‌رسد خانه قصاب‎نژاد و همچین خانه گازر در گذشته یک مجموعه سکونت بزرگ را در محله دُل‎دُل تشکیل می‎داده‌اند به طوری که این دو خانه دسترسی‎های زیادی با هم دارند.

رییس اداره میراث فرهنگی شوشتر یادآور شد: خانه قصاب‎نژاد در زمستان 1390 با شماره 29157 ثبت ملی شد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار