معاون مرکز سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد؛
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: تمهیدات بهداشتی و بازرسی ها از اماکن و اغذیه فروشی ها در ماه رمضان تشدید می شود.
کد خبر: ۶۰۷۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 18 May 2018

محسن فرهادی با بیان اینکه تمهیدات بهداشتی و بازرسی ها از اماکن و اغذیه فروشی ها در ماه رمضان تشدید می شود، افزود: در ایام ماه رمضان، عادات غذایی مردم تغییر می کند و با توجه به این موضوع، ساعت حضور مردم برای تهیه غذا و افطاری در مراکز عرضه مواد غذایی نیز تغییر می کند، به همین دلیل تیم های بازرسی بهداشت محیط نیز آمادگی بیشتری را برای کنترل محیط و اماکن تهیه موادغذایی خواهند داشت.

وی در خصوص اقدامات و تمهیدات بهداشتی در ماه مبارک رمضان، اظهارداشت: به این منظور، دستورالعملی به معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مبنی برتشدید بازرسی های بهداشتی در ایام ماه رمضان، ابلاغ شده است.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به دستورالعمل ابلاغی به دانشگاه های علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: برطبق این دستورالعمل، با ائمه جماعات، هیات امنای مساجد و اماکن متبرکه و همچنین محل های برگزاری مراسم مذهبی و هیئت ها، هماهنگی های لازم به عمل خواهد آمد، تا همکاران بهداشتی، در ابتدا اصول بهداشتی را به متولیان امر آموزش دهند، تا به تبع آن هماهنگی های درون بخشی را انجام دهند.

فرهادی با بیان اینکه با روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور نیز جهت اطلاع رسانی شیوه های نظارت بر اماکن و اغذیه فروشی ها، هماهنگی های لازم به عمل آمده است، تصریح کرد: همچنین از کارگروه سلامت و امنیت غذایی هر استان درخواست شده تا ضرورت کنترل اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی را در همان استان طرح موضوع کرده و با شهرداری ها، بخشداری ها، فرمانداری ها و استانداری ها و همچنین شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، وزارت صنعت، معدن، تجارت، قوه قضاییه، ایرانگردی و جهانگردی، اتاق اصناف، نیروی انتظامی، سازمان صدا و سیما و سازمان دامپزشکی هماهنگی های لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه اکیپ های ثابت و سیار بهداشت محیط، ملبس به یونیفرم بهداشت ۱۹۰ خواهند بود، اظهارداشت: ساعت کار بازرسان بهداشت محیط از ۸ صبح تا ۸ شب در نظر گرفته شده است، این بازرسان در ایام تعطیل نیز به کار خود ادامه می دهند و از آنجا که ساعت کار اغذیه فروشی ها مابین زمان افطار و سحری تشدید پیدا می کند، لازم است، در ایام ماه رمضان علاوه بر بازرسی های قبل از افطار و بعد از وعده سحری، بازرسی های شبانه را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید اینکه مردم می توانند شکایات خود را به صورت ۲۴ ساعته از طریق شماره تلفن ۱۹۰ به گوش مسئولین برسانند، در خصوص ضرورت رعایت بهداشت در لیالی قدر افزود: مردم باید بر رعایت بهداشت فردی در مساجد و هیئت ها، اهتمام ورزند، مسئولین نیز باید بر این موضوع نظارت و تاکید ویژه ای داشته باشند.

فرهادی تصریح کرد: در ماه رمضان، به هیچ وجه از دستفروش ها، مواد خوراکی خریداری نکنید، چراکه این اقلام مورد تایید نبوده و سلامت شان تضمین نمی شود.

وی بر تشدید کنترل، نظارت و بازرسی مستمر از مراکز تهیه و توزیع زولبیا، بامیه، آش وحلیم پزی ها، رستوران ها، کبابی ها و قنادی ها و انجام بازرسی های مستمر شبانه روزی در طول ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: با توجه به گرم شدن هوا و قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در ماه گرم سال، احتمال شیوع بیماری های منتقله از آب و غذا، به ویژه بیماری های عفونی روده ای در مکان هایی که به صورت دسته جمعی غذا تهیه و توزیع می شود، افزایش پیدا می کند، بنابراین لازم است تمهیدات بهداشتی بیش از پیش رعایت شود.

فرهادی تصریح کرد: در ایام ماه رمضان با متخلفین و متقلبین بهداشتی برخورد قضائی خواهد شد، از طرفی، در ماه رمضان، برخی کارگاه های غیرمجاز زیرزمینی مشغول به کار می شوند و موادغذایی مانند زولبیا، بامیه، آش و حلیم را به قیمت ارزانتر می فروشند که درصورت شناسایی، پلمپ شده و با آنها برخورد قضائی صورت خواهد گرفت.

وی اظهارداشت: شیرینی های رایج در ماه رمضان در قنادی ها از لحاظ کاربرد رنگ غیرمجاز و روغن و آرد مصرفی و همچنین طرز پخت، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و همچنین بر نظارت بر سلامت تخم مرغ مصرفی و خامه در شیرینی ها تاکید ویژه ای وجود خواهد داشت.

فرهادی در خصوص کاربرد ظروف یکبار مصرف مناسب، توضیح داد: تمامی رستوران ها، اغذیه فروشی ها، مساجد و هیئت های مذهبی که در ماه رمضان به عرضه و توزیع غذا می پردازند، باید از ظروف یکبار مصرف مناسب استفاده کنند، چنانچه حرارت غذا دمایی بیش از ۶۰ درجه داشته باشد، ظروف یکبار مصرف آلومینیومی و گیاهی مناسب تر است، باید توجه شود که ظروف مصرفی باید پروانه ساخت از وزارت بهداشت هم داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه تیم های عملیاتی وزارت بهداشت در مواقع طغیان بیماری یا مسمومیت ناشی از مصرف غذای آلوده، آمادگی ارائه خدمت به هموطنان را دارند، درخصوص آمار شکایات مردمی در سال قبل، تصریح کرد: در سال گذشته، بیشترین شکایتی که در سامانه ۱۹۰ ثبت شده است، مربوط به رستوران ها، نانوایی ها و قنادی ها بوده است.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار