نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی :
همایون یوسفی شامگاه چهارشنبه در همایش بررسی توسعه نامتوازن محلات شهر اهواز، تخلفات شهری، ساخت و سازهای غیر مجاز، تغییر کاربرای اراضی و تبدیل اراضی به صورت غیر کارشناسی شده را از عوامل ایجاد توسعه نامتوازن در محلات دانست.
کد خبر: ۶۰۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲ 19 May 2018

گردهمائی جمعی از رسانه های استان خوزستان تحت عنوان :«بررسی توسعه نامتوازن محلات شهر اهواز» شامگاه چهارشنبه با حضوردکتر همایون یوسفی نماینده مردم مردم شهر اهواز، دکتر خون میرزائی فرماندار اهواز، محمدجعفر فلسفی ریئس شورای اسلامی اهواز،سعید رضوانی مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان و همچنین جمعی از اساتید برجسته دانشگاه و فعالان اجتماعی و رسانه ای در تالار نشریه اقتصاد بومی برگزار شد.در این نشست سخنرانان دیدگاههای خود را در خصوص نحوه گسترش افقی و عمودی شهر اهواز ظرف سالهای گذشته مورد ارزیابی قرار دادند و در پایان نیز به پرسشهای حاضران پاسخ گفتند.در ابتدا مجری برنامه شهرام ملکی با طرح کلید واژه توسعه و ابعاد نگرش و تعریف آن حاضران در به پیشباز مطالب قابلا طرح در نشست فرا خواند.سپس غلامرضا فروغی نیا مدیرمسئول نشریه اقتصادبومی به عنوان میزبان ضرورت حضور رسانه ۹ها در طرح مسائل تخصصی را مورد تاکید قرار داد.پس از آن فیلمی از تناقض های رفتار مدیران شهری اهواز در توسعه یک منطقه خاص از اهواز در مقایسه با واماندگی سایر نقاط این شهر را به زیر سوال کشید.در ادامه دکتر جعفر مرشدی با ارائه عکسهای هوائی از توسعه افقی شهر اهواز ار دهه سی تاکنون ابهامات زیادی را در ذهن حاضران ایجاد نمود.سپس دکتر منوچهر جوانمردی علل و عوامل توسعه نامتوازن را به چالش کشید و اهواز را مصداقی از این توسعه نامتوازن مورد تاکید قرار داد.در پایان مجموعه سخنان اساتید، دکتر همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نگاه یکسویه و صرفا مهندسی به توسعه را عامل نامتوازن شدن این مقوله در کشور و منجمله در اهواز برشمرد و این چالش را نهفته در نگرش مدیریت نهاد شهرداری دانست.

*خوزستان درگیر توسعه نامتوازن در تمام نقاط است
صاحب امتیاز اقتصاد بومی و مدیر مسئول روزنامه صبح کارون در ابتدای جلسه با انتقاد از توسعه نامتوازن در محلات شهر اهواز اظهار کرد: با بررسی های اجمالی نیز می توان دریافت که مناطق شرق اهواز و غرب اهواز به موازات هم توسعه نیافته اند. به طور نمونه در یک نقطه در شرق اهواز جمعیت بسیاری در آنجا ساکن است اما مردم این منطقه همچنان با مشکلات بسیاری از جمله نبود آسفالت خیابان ها و سایر امکانات زیر ساختی مواجه هستند.


غلامرضا فروغی نیا افزود: این درحالیست که در منطقه ای در غرب اهواز همچون کیانشهر با وجود انکه جمعیت زیادی ساکن نیست اما شاهد خیابان کشی و ایجاد بلوارها هستیم. در این صورت این پرسش به ذهن متبادر می شود که این توسعه نامتوازن و بدون توجیه افکار عمومی و بی سروصدا با منافع چه اشخاصی در ارتباط است؟
وی به سهم استان خوزستان از سه درصد فروش نفت اشاره و یادآور شد: مساله تخصیص این بودجه یک مساله است و نحوه هزینه آن یک مساله مهم تر است زیرا در اقتصاد مصرف، عامل مهم توسعه است.
فروغی نیا با طرح این سوال که چگونه از مزیت های اقتصادی استان بهره مند می شویم گفت: بیش از ۷۶۰ کیلومتر مرز آبی، زمینی مشترک با بازارهای هدف داریم اما تاکنون چقدر از این فرصت استفاده کرده ایم؟
وی خاطر نشان کرد: شاخص های اقتصادی در شمال و جنوب استان نیز متوازن نیستند که همین امر نیز لاجرم سبب مهاجرت ساکنان مناطق شمالی به جنوب استان شده است.
مدیر مسئول روزنامه اقتصاد بومی در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص سد گتوند گفت: سرمایه گذاری بسیاری برای ساخت سد گتوند انجام شد.کسانی که در گذشته ساخت این سد را مایه افتخار می دانستند چرا امروز سکوت کرده اند؟ آیا رسانه ها درباره سرنوشت این پروژه حق پرسش دارند؟آیا جامعه رسانه ای حق دارند سوال کنند که نقش سازمان آب و برق و مدیران آن در این پروژه ناکام ملی چه بوده است؟
وی افزود: جامعه رسانه ای استان باید به سمت شکافتن پرسش ها پیش برود زیرا صرف طرح سوال از چالش های استان مشکلی را حل نمی کند. از سویی دیگر لازمه تحول در استان خوزستان ورود رسانه ها به جزییات مسائل است.
فروغی نیا در ادامه تصریح کرد: تالاب هورالعظیم در گذشته بیش از ۴۰ کیلومتر عرض و ۱۰۰ کیلومتر طول داشته و محل اسکان و کسب روزی و معیشت بسیاری از مردم غرب استان خوزستان بوده است اما امروز بجز چاه های نفت چیزی در آن نمودار نیست.
وی خاطر نشان کرد: نزدیکترین نمونه ای که حداقل ما شهروندان اهوازی با آن هر روز مواجه هستیم توسعه نامتوازن، کلانشهر اهواز است. در یک نقطه قیمت مسکن ساخته شده بسیار پایین و در جای دیگر مثل کیانشهر بورس بازی زمین شکل گرفته است.این تحریک تقاضا برای زمین یقینا به امید دستیابی به افزایش قیمت و درآمدزایی از مابه التفاوت آن در حال رقابت است اما عامل این رویکرد چه کسانی هستند.وی در پایان تاکید کرد:دریافت علل و عوامل این بورس بازی آنچنان سخت نیست .کافی است شما سری به بنگاه های مشاور املاک در کیانشهر بزنید خود آنها همه چیز را بشما می گویندتا شما را قانع کنند که اینجا بسرعت بودجه شهر را بسمت خود می کشاند،پس بهتر است قطعه زمینی برای خود در اینجا بخرید !

* مبنای تصمیم گیری در شهرداری ها علمی نیست وبر اساس منافع برخی افراد است
در ادامه این گردهمائی رسانه ای نماینده مردم اهواز ریشه مشکلات شهر اهواز را توسعه نامتوازن محلات آن دانست و گفت:در محلات شهر اهواز توسعه از جهت مهندسی مورد توجه بوده ولی به جنبه های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی توجه نشده است.
همایون یوسفی تخلفات شهری، ساخت و سازهای غیر مجاز، تغییر کاربری اراضی و تبدیل اراضی به صورت غیر کارشناسی شده را از عوامل ایجاد توسعه نامتوازن در محلات دانست.


وی گفت: از سویی دیگر فروش تراکم نیز در این توسعه نامتوازن نقش مهمی دارد و ساختار علمی شهرها را دچار مشکل می کند. که این امر به نبود نگرش درآمدزایی برای شهرداری باز می گردد. در واقع مبنای تصمیم گیری در شهرداری ها علمی نیست و بیشتر بر اساس منافع سیاسی برخی افراد است.
یوسفی یکی از آثار این وضعیت را احساس تبعیض در شهروندان دانست و گفت: یکی دیگر از مشکلات موجود سیاسی شدن شوراها و شهرداری هاست. در گذشته شاهد تصمیم گیری هایی بودیم که با اصول شهرسازی منطبق نبود.
وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه توسعه باید از مناطق فقیر نشین آغاز شود،تصریح کرد: یکی از دلایل مهم توسعه نیافتگی خوزستان، به مشکلات کلانشهر اهواز باز می گردد.
نماینده مردم اهواز، حمیدیه باوی و کارون خاطر نشان کرد: امروز شاهد آن هستیم که حجم مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به کلانشهر اهواز بیشتر شده است. در واقع یکی از دلایل این مهاجرت افراد بیکار به کلانشهرها، اقدامات غیر کارشناسی شده در تبدیل روستاها به شهر بوده است زیرا با این کار ویژگی خودگردانی روستاها را از آنها گرفتیم.
وی ادامه داد: برخی نمایندگان به دلایل سیاسی و یا بعضا فشارهای مردمی به دنبال تبدیل روستاها به شهر بودند اما به عوارض اجتماعی آن دقت نکردند.
یوسفی گفت: در پی توسعه نامتوازن محلات مسائلی همچون اختلاف طبقاتی، مشکلات امنیتی و اجتماعی به وجود می آید. در این صورت مردم آن مناطق سهم خود را در توسعه کمتر احساس می کنند و میزان مشارکت مردمی کاهش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه مهم ترین عامل توسعه پایدار در هر شهری مشارکت مردم است افزود: در کشورهای توسعه یافته شهرداری مدیریت کل شهر را بر عهده دارد و نهادهایی چون آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و پلیس نیز توسط شهرداری اداره می شوند اما در کشور ما و به تبع آن شهر اهواز زیرساخت های لازم برای اجرای این نوع مدیریت شهری هنوز فراهم نیست.
یوسفی تصریح کرد: شهرداری یک نهاد اجتماعی است و زمانی می تواند به توسعه شهر کمک کند که دارای شهروندانی با شرایط اقتصادی مناسب باشد زیرا با کاهش سطح درآمدی آنها نمی توان انتظار پرداخت عوارض داشت.

* توسعه کاربردی تنها به برخی محلات اهوازمحدود شده و سایر نقاط بی بهره مانده اند
سخنران بعدی دکتر جعفر مرشدی عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد واحد شوشتر با برخورداری از نقشه های هوائی به بررسی تحولات افقی در سطح شهر اهواز از دهه سی تاکنون پرداخت و تصریح کرد: مدیران شهری هیچ تمرکزی بر ورودی های شهر اهواز نداشته اند. درواقع توسعه کاربردی تنها به برخی محلات اهوازمحدود شده و سایر نقاط بی بهره مانده اند.


این متخصص سامانه های اطلاعات جغرافیایی افزود: یکی از حقوق شهروندان این است که در محلاتی ساخت و ساز کنند که زیر ساخت های آن فراهم است. درواقع شهروندان نیز در ازای عوارضی که پرداخت می کنند باید مطالبه گر باشند.
وی با اشاره به اینکه در کنار مساله توسعه نامتوازن کمی، مساله کیفیت توسعه نیز باید مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: تین نوع توسعه نامتوازن در شان شهروندان نیست. یکی از دلایل بروز این امر ناهنجاری در مدیریت شهری و بکارگیری نیروهای غیر متخصص است.
دکترمرشدی در پایان افزود: پیش از آنکه معضلات کلانشهر اهواز به یک مساله امنیتی تبدیل شود باید به دنبال یک چاره اندیشی اساسی بود.

*توسعه متوازن، شرط تحقق عدالت اجتماعی
در ادامه این نشست دکتر منوچهر جوانمردی( دکترای جغرافیا و برنامه ریزی روستایی و منطقه ای ) با اشاره به اینکه سه چهارم جمعیت کل کشور در شهرها ساکن هستند گفت: نرخ رشد جمعیت در شهرها بیش از نرخ رشد جمعیت در روستاها است که همین مساله یک زنگ خطر است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم آمایش سرزمینی ادامه داد: آمایش سرزمینی فرآیندی است که طی آن فضای پیرامون به نحوی تدوین می شود که بهره برداری از فضا به صورت بهینه انجام شود.
وی به معضل مهاجرت اشاره و یادآور شد: بیکاری، فقر، جرم و جنایت، نارضایتی های قومی منطقه ای، و واگرایی بخشی از اثرات بد افزای مهاجرت است.


جوانمردی خاطر نشان کرد: یکی از پیش شرط های عدالت اجتماعی بحث توسعه متوازن در شهرها است. کلانشهر اهواز دارای ویژگی هایی است که از این جهت آن را از سایر کلانشهرها متمایز می کند.
وی افزود: یکی از این ویژگی های امار بالای مهاجرت ها به شهر اهواز است. حدود یک سوم جمعیت اهواز معادل ۴۰۰هزار نفر در حاشیه های شهر زندگی می کنند.
این استاد دانشگاه گسترده بودن شهر اهواز، تعدد سکونتگاه های غیر رسمی و توسعه نامتوازن محلات شهر اهواز را از دیگر ویژگی های شهر عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه پس از عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و فرهنگی در توسعه نامتوازن محلات نقش دارند گفت: درحال حاضر کشور و به تبع آن شهر اهواز درگیر اقتصاد سرمایه داری است. بورس بازی زمین و مسکن، بازار داغ واگذاری زمین، سیاست اشتباه مدیران شهری در مسکن، تصدی مدیران غیر کارآمد در مدیریت شهری و… بخشی از اثرات سو این پدیده است.
جوانمردی با انتقاد از تغییر الگوی شهرسازی از مدل کهکشانی به زنجیره ای افزود: مدل زنجیره ای باعث آشفتگی فضا در نظام شهری شده است.

* مشکلات اهواز ناشی از فقردانش مدیران گذشته است و یا به دلیل تضاد منافع برخی مسئولان شهر
در بخشی دیگر از این همایش تخصصی محمد جعفر فلسفی رییس شورای شهر اهواز درخصوص معضلات مدیریتی شهر اهواز در دوره های گذشته اظهار کرد: باید صدمات و خدمات گذشتگان را همزمان با هم دید مشکلاتی که امروز در شهر به وجود امده است با ناشی از فقر علم و دانش مدیران گذشته است و یا به دلیل تضاد منافع برخی مسئولان با مصلحت شهر.
محمد جعفر فلسفی افزود: در مسائلی که علم و دانش لازم را نداریم باید مبنای تصمیم گیری خود را تجارب دیگران قرار دهیم. این امر در شورای پنجم شهر اهواز آغاز شده و اساتیدی از کلانشهرهای دیگر در بحث شهرسازی و سرمایه گذاری آمادگی خود را برای همکاری با ما اعلام کرده اند.


وی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی معضلات شهری گفت: یکی از مهم ترین مسائلی که درحال حاضر وجود دارد سرعت کند پروژه ها و اقدامات در شهر اهواز است برای کوچکترین مسائل از جمله آسفالت یک خیابان و یا توسعه فضای سبز چالش های بسیاری وجود دارد.
فلسفی ادامه داد: در شهر اهواز برای اجرای پروژه ها نیاز به روحیه سماجت و پیگیری در مسئولان وجود دارد در غیر این صورت هیچ کدام از اقدامات به سرانجام نمی رسد.
وی با تاکید بر لزوم بررسی جزیی توسعه نامتوازن در محلات شهر اهواز گفت: یه طور نمونه شاهد آن هستیم محله بزرگی همچون مهدیس از حداقل امکانات همچون آسفالت، مدرسه و مسجد بی بهره است.رییس شورای اسلامی شهر اهواز اظهار امیدواری نمود که به عمران منطقه ای عقب مانده مثل کوی مهدیس ظرف ماههای آینده توجه شود.

*وجود پدیده زمین خواری در شهر اهواز
دکتر نبی الله خون میرزائی فرماندار شهر اهواز نیز در این همایش در پاسخ به یکی از خبرنگاران که جهت گیری عمران در شهر اهواز را ناشی از تشدید تقاضابا سوق دادن امکانات شهرداری به یک منطقه خاص و لاجرم ایجاد بورس بازی زمین، پیرامون زمین خواری و تصرف اراضی گفت: نمی توان به صورت کلی مساله زمین خواری را مطرح کرد زیرا یک اتهام است که باید با تعیین مصداق ثابت شود.


نبی الله خون میرزایی با تایید اینکه در شهر اهواز مواردی از زمین خواری وجود دارد افزود: برخی نهادها همچون شهرداری، سازمان آب و برق و مسکن و شهرسازی در دهه های گذشته از اراضی خود محافظت نکرده اند.
وی یادآور شد: بخشی دیگر از زمینه های ایجاد تصرف اراضی به مساله سکونتگاه های غیر مجاز و مساله حاشیه نشینی باز می گردد.

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون ریشه مشکلات شهر اهواز را توسعه نامتوازن محلات آن دانست و گفت:در محلات شهر اهواز توسعه از جهت مهندسی مورد توجه بوده ولی به جنبه های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی توجه نشده است.
 
 همایون یوسفی شامگاه چهارشنبه در همایش بررسی توسعه نامتوازن محلات شهر اهواز، تخلفات شهری، ساخت و سازهای غیر مجاز، تغییر کاربرای اراضی و تبدیل اراضی به صورت غیر کارشناسی شده را از عوامل ایجاد توسعه نامتوازن در محلات دانست.
 
وی گفت: از سویی دیگر فروش تراکم نیز در این توسعه نامتوازن نقش مهمی دارد و ساختار علمی شهرها را دچار مشکل می کند. که این امر به نبود نگرش درآمدزایی برای شهرداری ها باز می گردد. در واقع مبنای تصمیم گیری در شهرداری ها علمی نیست و بیشتر بر اساس منافع سیاسی برخی افراد است.
 
یوسفی یکی از آثار این وضعیت را احساس تیعیض در شهروندان دانست و گفت: یکی دیگر از مشکلات موجود سیاسی شدن شوراها و شهرداری هاست. در گذشته شاهد تصمیم گیری هایی بودیم که با اصول شهرسازی منطبق نبود.
 
وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه توسعه باید از مناطق فقیر نشین آغاز شود،تصریح کرد: یکی از دلایل مهم توسعه نیافتگی خوزستان، به مشکلات کلانشهر اهواز باز می گردد.
 
نماینده مردم اهواز، حمیدیه باوی و کارون خاطر نشان کرد: امروز شاهد آن هستیم که حجم مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به کلانشهر اهواز بیشتر شده است. در واقع یکی از دلایل این مهاجرت افراد بیکار به کلانشهرها، اقدامات غیر کارشناسی شده در تبدیل روستاها به شهر بوده است زیرا با این کار ویژگی خودگردانی روستاها را از آنها گرفتیم.
 
وی ادامه داد: برخی نمایندگان به دلایل سیاسی و یا بعضا فشارهای مردمی به دنبال تبدیل روستاها به شهر بودند اما به عوارض اجتماعی آن دقت نکردند.
 
یوسفی گفت: در پی توسعه نامتوازن محلات مسائلی همچون اختلاف طبقاتی، مشکلات امنیتی و اجتماعی به وجود می آید. در این صورت مردم آن مناطق سهم خود را در توسعه کمتر احساس می کنند و میزان مشارکت مردمی کاهش می یابد.
 
وی با تاکید بر اینکه مهم ترین عامل توسعه پایدار در هر شهری مشارکت مردم است افزود: در کشورهای توسعه یافته شهرداری مدیریت کل شهر را بر عهده دارد و نهادهایی چون آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و پلیس نیز توسط شهرداری اداره می شوند اما در کشور ما و به تبع آن شهر اهواز زیرساخت های لازم برای اجرای این نوع مدیریت شهری هنوز فراهم نیست.
 
یوسفی تصریح کرد: شهرداری یک نهاد اجتماعی است و زمانی می تواند به توسعه شهر کمک کند که دارای شهروندانی با شرایط اقتصادی مناسب باشد زیرا با کاهش سطح درآمدی آنها نمی توان انتظار پرداخت عوارض داشت. 
 
توسعه نامتوازن محلات شهر اهواز مشکلات امنیتی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار