مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در وعده سحر، از مصرف غذاهای پرچربی و پرکالری باید پرهیز شود زیرا باعث تشنگی شدید در طول روز می‌شوند. غذاهای شور و تند، سوسیس و کالباس، سس‌های چرب مانند سس مایونز و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، نسکافه و نوشابه نیز باعث تشنگی شدید در طول روز می‌شوند.
کد خبر: ۶۰۹۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳ 23 May 2018

مهنوش صاحبدل با بیان اینکه وعده‌های غذایی مورد نیاز در ماه مبارک رمضان نباید تفاوتی با روزهای عادی داشته باشد، اظهار کرد: افراد روزه‌دار باید همانند زمانی که روزه نیستند، سه وعده غذا بخورند که این وعده‌ها شامل سحر، افطار و شام است. همچنین توصیه می‌شود در آخر شب یک میان وعده شامل میوه‌ها میل شود. صرف غذا در دفعات کمتر از دو بار در سال‌هایی که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است، توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به اهمیت وعده سحری و مواد غذایی مناسب و نامناسب در این وعده برای روزه‌داران، تصریح کرد: باید توجه کرد که خالی ماندن دستگاه گوارش و نداشتن منبع انرژی برای مدت زمان طولانی بسیار مضر است زیرا کلیه فعل و انفعالات بدنی از جمله روند ترشح اسید و آنزیم‌های گوارشی، عدم در دسترس بودن آب برای فعل و انفعالات حیاتی و اتمام انرژی به علت مصرف یک وعده غذا دچار اختلال شده و در پی آن عوارض مختلفی چون سوزش سردل، زخم معده، عدم تمرکز فکری، بی‌خوابی و عصبانیت دیده می‌شود.

مسئول واحدبهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری ویژگی وعده صبحانه کامل یا ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود. در وعده سحری مصرف سالاد که شامل خیار، گوجه، هویج، جوانه غلات و حبوبات و خصوصا کاهو باشد، توصیه می‌شود. همچنین کاهو در مقایسه با سایر سبزی‌ها دارای آب بسیار زیادی است و به دلیل اینکه از احساس تشنگی در طول روز کم می‌کند مصرف آن در وعده سحری توصیه می‌شود.

صاحبدل با اشاره به مواد غذایی نامناسب برای وعده سحری، گفت: در وعده سحر، از مصرف غذاهای پرچربی و پرکالری باید پرهیز شود زیرا باعث تشنگی شدید در طول روز می‌شوند. غذاهای شور و تند، سوسیس و کالباس، سس‌های چرب مانند سس مایونز و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، نسکافه و نوشابه نیز باعث تشنگی شدید در طول روز می‌شوند.

وی ادامه داد: بهتر است از مصرف مواد قندی و شیرینی نیز پرهیز شود زیرا مصرف زیاد مواد شیرین باعث احساس گرسنگی، ضعف، خستگی و بی‌حوصلگی و عصبانیت می‌شود. توصیه می‌شود در وعده سحری از غذاهای حاوی کربوهیدارت‌های پیچیده و فیبر مثل نان، برنج و ماکارونی کم‌چرب، حبوبات و نان‌های سبوسدار میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کرد.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا توصیه نمی‌شود چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می‌شود. بهتر است میوه‌های آبدار مانند انگور، هلو، هندوانه، خربزه، طالبی و گرمک در وعده سحر مصرف کرد.

صاحبدل در خصوص مواد غذایی مناسب برای وعده افطار و شام تصریح کرد: بهتر است افطار با شیر گرم یا کمی آب گرم و یا چای کمرنگ به همراه خرما یا کشمش آغاز شود. همچنین توصیه می‌شود به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین‌ها و املاح) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود. در ادامه افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر مانند نان و پنیر و سبزی توصیه می‌شود. مصرف شیر گرم و فرنی و یا شیربرنج در هنگام افطار مناسب است.

وی افزود: بهتر است در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مثل شام سبک را میل کرد. وعده شام در ایام گرم سال بهتر است با فاصله نیم تا یک ساعت بعد از افطار و در ایام سرد سال که روز کوتاه است به فاصله یک تا دو ساعت بعد از صرف افطار میل شود تا مشابه شام در ایام معمولی سال باشد. شام می‌تواند در برگیرنده انواع گوشت، نان، غلات، لبنیات و سبزیجات باشد. مصرف ماست و سالاد بدون سس چرب که دارای کاهو باشد نیز بسیار مفید است.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: استفاده از سبزی‌ها در وعده‌های اصلی (سحر، افطار و شام) به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و مانع بروز یبوست می‌شود.
مصرف مواد غذایی پر پروتئین در وعده سحری (مانند کباب‌ها) به دلیل داشتن پروتئین زیاد،‌ سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز شده، روزه‌دار را دچار تشنگی شدید می‌کنند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: بهداشت ، تغذیه ، ماه رمضان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار