رئیس مرکز بهداشت خوزستان خبر داد:
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به بروز اولین مورد مسمومیت با قارچ وحشی در استان گفت: مردم از مصرف هرگونه قارچ جنگلی، کوهستانی و یا فله‌ای خودداری کنند.
کد خبر: ۶۱۰۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ 23 May 2018

دکتر شکرالله سلمان‌زاده با بیان اینکه اولین مورد مسمومیت با قارچ وحشی در خوزستان مشاهده شده است، اظهار کرد: مردم از مصرف قارچ‌های جنگلی و کوهستانی و قارچ‌هایی که به صورت فله‌ای به فروش می‌رسند جدا خودداری کنند. این گونه قارچ‌ها خوراکی نیستند و اگر مصرف شوند، سبب مسمومیت شدید و بیماری خواهند شد.

وی افزود: در این نوع از قارچ‌ها سم‌های مختلفی وجود دارد که اگر مصرف شود، بیمار در مرحله اول دچار تهوع، اسهال و استفراغ و در مرحله دوم دچار اختلال شدید کبدی و کلیوی می‌شود و حتی ممکن است در مراحل بعدی به دیالیز یا پیوند کبد نیاز باشد و حتی منجر به مرگ بیمار شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تأکید بر اینکه سلامت قارچ‌های بسته‌بندی شده در فروشگاه‌ها مورد تأیید است و این قارچ‌ها هیچگونه خطری ندارند، گفت: هیچگونه اطمینانی از سلامت قارچ‌هایی که از صحرا، جنگل و کوهستان چیده می‌شوند و از طریق دستفروشان به فروش می‌رسند، وجود ندارد و حتی اگر افراد محلی مدعی شوند که اینگونه قارچ‌ها را می‌شناسند، این موضوع اصلا صحیح نیست زیرا حتی بهترین متخصص‌ها نیز نمی‌توانند به صورت ظاهری قارچ سمی را از غیرسمی تفکیک کنند.

سلمان‌زاده بیان کرد: اگر مردم اینگونه قارچ‌ها را از قبل خریداری و در یخچال نگهداری کرده‌اند، حتما این قارچ‌ها دور بریزند. همچنین مردم از مصرف سالاد و غذاهای محتوی قارچ در خارج از منزل جدا پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه بیماری ناشی از مسمومیت قارچ‌های سمی و کوهستانی آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد، تصریح کرد: مسمومیت قارچ‌های سمی، درمان دارویی ندارد و کسانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، تنها علائم مسمومیت آنها تحت نظر قرار می‌گیرد و سعی می‌کنیم اختلال خونی یا کلیوی را در این بیماران اصلاح کنیم که گاهی این درمان نیز مؤثر نیست و تعدادی از بیماران راهی بخش مراقبت‌های ویژه می‌شوند و در نهایت این مسمومیت در برخی موارد موجب از کار افتادن کبد و منجر به فوت می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص علت مسمومیت با قارچ‌های سمی گفت: بیشتر مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌ها به دلیل ماده‌ای سمی به نام آماتوکسین است که این ماده عمدتا روی کبد تأثیر مخرب می‌گذارد.

وی تصریح کرد: علائم مسمومیت با قارچ در دو مرحله بروز پیدا می‌کند. مرحله نخست، شش تا دوازده ساعت پس از مصرف قارچ با نشانه‌هایی مثل تهوع و استفراغ، دردهای شکمی و احساس ضعف بروز پیدا می‌کند و مرحله دوم، 24 ساعت بعد از علائم اولیه با ضعف، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری، خود را نشان می‌دهد.

سلمان‌زاده بیان کرد: این حالات ناشی از درگیری کبدی و کلیوی در فرد مسموم است و ممکن است او را به مرگ برساند. به همین جهت از هم‌استانی‌ها می‌خواهیم در صورتی که پس از مصرف هر نوع قارچ دچار این علائم شدند، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: مسمومیت ، قارچ ، بهداشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار