معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تحقیقات نشان داده است که در مجموع 10 درصد جمعیت مبتلا به دیابت هستند یعنی از 4 میلیون و 600 نفری خوزستان حدود 460 هزار نفر دارای دیابت هستند.
کد خبر: ۶۱۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰ 23 May 2018
دکتر مهران ورناصری در نشست خبری شورای پیام‌رسان سلامت که امروز در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: انجام عمل پیوند کلیه در خوزستان ریشه دارد زیرا یک پزشک خوزستانی در سال 1347 اولین پیوند کلیه را در شیراز انجام داد. 
 
به گزارش"تابناک" وی با اشاره به دو عارضه اصلی فشارخون و دیابت تصریح کرد: در سال‌های 2005 تا 2008 تحقیقی کوهورتی در آمریکا انجام و مشخص شد 65 میلیون نفر در این کشور بیماری فشارخون دارند یعنی حداقل 30 درصد مردم آمریکا مبتلا به فشارخون بودند که تنها نیمی از مبتلایان به فشارخون دارو دریافت می‌کردند. 
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تحقیقات نشان داده است که در مجموع 10 درصد جمعیت مبتلا به دیابت هستند. یعنی از 4 میلیون و 600 نفری خوزستان حدود 460 هزار نفر دارای دیابت هستند و اگر همه درآمد ما برای دو بیماری فشارخون و دیابت در خوزستان صرف شود باز هم کافی نیست. 
 
ورناصری با بیان اینکه دیابت و فشارخون دو عامل اصلی مشکل کلیوی (نارسایی کلیه) هستند و این عارضه غیرقابل درمان است، تصریح کرد: ماهانه 60 تا 70 نفر به آمار بیماران دیالیزی در سطح استان خوزستان افزوده می‌شود. 
 
وی گفت: سالانه 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در سطح کشور رخ می‌دهد که اعضای یک هزار نفر از این تعداد برای پیوند به بیماران نیازمند اهدا می‌شود. این آمار در خوزستان کمتر از میانگین کشوری است. 
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آمار پیوند از مرگ مغزی بیان کرد: آمار پیوند از مرگ مغزی در دنیا 32 مورد در یک میلیون نفر است که در کشور ما 10 تا 11 مورد در یک میلیون نفر است و در خوزستان در سال گذشته 2.8 در یک میلیون نفر بوده است. اگر این آمار سه برابر شود مشکل کمبود اعضای پیوندی حل خواهد شد. در حال حاضر روزانه 7 تا 10 بیمار به علت نیاز به پیوند فوت می‌کنند. 
 
ورناصری تصریح کرد: اگر مردم بدانند که شایع‌ترین علت مراجعه افراد به مراکز درمانی فشارخون است و باور داشته باشند که اصلی‌ترین راه مبارزه با این چالش اصلاح ساختار زندگی است، جهت پیشگیری از فشارخون اقدام می‌کنند بنابراین باید در این خصوص اطلاع‌رسانی شود. 
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به سیستم 724 گفت: در حال حاضر پیشرفته‌ترین سیستم رسیدگی به بیماران مغز اعصاب تحت عنوان 724 راه‌اندازی شده است. فردی که در منزل دچار عارضه مغزی می‌شود اگر سریعا به بیمارستان منتقل شود و دارو دریافت کند تا حد زیادی از فلج این بیمار جلوگیری می‌شود. 
 
وی بیان کرد: در این صورت اگر امکان فلج 100 درصدی بیمار وجود داشته باشد ممکن است بیمار حداکثر 20 درصد فلج شود اما متأسفانه می‌بینیم بیمار می‌گوید یکی از دست‌ها یا عضو بدنش شل شده اما وی را  تنها ماساژ داده‌اند. در حالی که اگر تا 2 ساعت به بیمارستان رسیده و دارو دریافت کند مشکل حل خواهد شد. 
 
همچنین دکتر خجسته حسینی‌نژاد قائم مقام معاونت درمان و مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این نشست اظهار کرد: خوزستان دومین استان از نظر تعداد بالای بیماری دیالیزی است.
 
وی افزود: برای برگشتن بیمار دچار به نارسایی کلیه به زندگی عادی چند روش وجود دارد که یکی از این روش‌ها دیالیز است. هر بیمار دیالیز ماهیانه 4 میلیون تومان هزینه دارو بر دست وزارت بهداشت می گذارد.
 
قائم مقام معاونت درمان و مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: یکی دیگر از روش‌های درمان بیماران نارسایی کلیوی دیالیز صفاقی است که در این روش بیمار دارو را دریافت و در منزل دیالیز می‌شود. 72 بیمار دیالیز صفاقی در خوزستان وجود دارد.
 
حسینی‌نژاد با بیان اینکه روش سوم برای درمان بیماران نارسایی کلیوی پیوند کلیه است، تصریح کرد: با اهدای عضو از هر بیمار مرگ مغزی می‌توانیم برای هشت بیمار پیوند عضو انجام دهیم. همچنین 53 نسج از بیمار مرگ مغزی قابل پیوند است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار