عضو هیات مؤسس انجمن هنر‌های تجسمی خوزستان گفت: شکاف بین هنرمند، اثر و جامعه باید از بین برود.
کد خبر: ۶۱۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ 03 June 2018

محمد عدیلی‌پور با اشاره به برنامه ویدیو اینستالیشن دیوار که با اجرای او و مسعود رضایی در گالری انجمن هنرهای تجسمی خوزستان برگزار شد اظهار کرد: ویدیو اینستالیشن دیوار در ادامه پویش "پس از هزار روز بدون موزه" به راه افتاد و با تدوینی از اشکان روشن‌پوش و موسیقی زنده علی عابدزاده اجرا شد.

وی با اشاره به این که در بخش هنر جدید ویدیو اینستالیشن اولین تجربه او بوده است اظهار داشت: هم من و هم مسعود رضایی در گذشته تجربه هنر جدید را داشته‌ایم اما ویدیو اینستالیشن نخستین تجربه ما بود.

این هنرمند با بیان این که ویدیو اینستالیشن هنر چیدمان است افزود: طرح این کار از ماجرای نبود موزه هنرهای معاصر ایده‌برداری شد اما به تدریج شاخ و برگ‌هایی نیز به آن اضافه شد.

عدیلی‌پور ابراز امیدواری کرد: با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش هنر جدید هم به دیگر هنرهای معاصر در انجمن هنرهای تجسمی اضافه شود و در زمره هنرهای مورد مطالعه این انجمن نیز قرار گیرد.

عضو هیات مؤسس انجمن هنر‌های تجسمی خوزستان با اشاره به نظریه دکتر فرهاد پروین مبنی بر این که همیشه بین هنرمند و اثری که تولید می‌کند فاصله‌ای غیر قابل چشم‌پوشی با جامعه وجود دارد تصریح کرد: طبق این تئوری ما در این نمایشگاه فاصله مذکور را در هفت لایه دیوار نشان داده‌ایم. بنابراین جامعه خودش انتخاب می‌کند که چه قدر از هنر بهره ببرد.

وی افزود: با نگاه به این هفت لایه دیوار برداشت دیگری که می‌توان داشت وجود فاصله طبقاتی است که این فاصله طبقاتی یا نشات گرفته از توان اقتصادی هنرمند است که توان تولید ندارد یا مربوط به توان اقتصادی جامعه می‌شود که مردم وقت و هزینه بهره بردن از هنر را ندارند و یا ریشه در جامعه‌ای دارد که از روی ثروت و دارایی به هنر نیاز پیدا نمی‌کند. چنان که در لایه‌ای از دیوار می‌بینیم یک فرد و یا یک ایدئولوژی در جامعه سبب می‌شود که بخشی از هنر بنا به هر دلیلی از بین برود.

عدیلی‌پور در خصوص هدف نهایی این اثر هنری بیان کرد: مراد ما از ساخت این ویدیو اینستالیشن نشان دادن شکاف بین هنرمند، اثر و جامعه است و می‌خواهیم بگوییم که این فاصله باید به هر شکل ممکن از بین برود تا جامعه بتواند بیشترین بهره را از هنر ببرد و در جهت سازندگی پیش برود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که هنر جدید از چه سالی وارد ایران شده است بیان کرد: از نخستین جرقه‌های هنر جدید در ایران جشنواره هنر جدید بود که در دهه 80 برای اولین بار رخ داد و در آن جا عکاس خوزستانی بابک کاظمی موفق به کسب جایزه شد. اکنون نیز در خوزستان شاهد استقبال خوب هنرمندان از این رشته هستیم که آثار بسیار خوبی هم در این زمینه ارایه شده است.

این گرافیست با اشاره به اهمیت حضور مخاطب در ویدیو اینستالیشن خاطرنشان کرد: هنر جدید مانند تابلوی مونالیزا نیست که عکس آن را بگیریم و در کتاب تاریخ هنر چاپ کنیم. تفاوتی که ویدیو اینستالیشن با پرفرمنس آرت دارد این است که در پرفورمنس اتفاقات در لحظه رخ می‌دهند و قابل تکرار نیستند اما در ویدیو اینستالیشن این امر قابل تکرار است. در واقع هنر جدید یک دایره است و زاویه‌دار نیست و تمام هنرهای دیگر را در خود جای می‌دهد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار