غلامرضا شریعتی:
استاندار خوزستان از تصمیم ابلاغ شده خود درباره قطع ۱۰ ساعته برق هفت طرح نیشکر در طول شبانه روز به منظور مدیریت آب و افزایش دبی آب رودخانه بهمنشیر در پائین دست خبر داد.
کد خبر: ۶۱۶۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 08 June 2018

غلامرضا شریعتی در جلسه ارائه راهکارهای حل مشکل آب شرب شهرستان آبادان در سرسرای اجتماعات فرمانداری این شهر گفت: بر اساس تصمیم اتخاذ شده، از روز شنبه هفته آینده، برق ایستگاه های ۷ طرح توسعه نیشکر در طول شبانه روز به مدت ۱۰ ساعت از ساعت های۱۲ تا ۱۷ و ۱۹ تا ۲۴ قطع می شود که باقطع برق ایستگاه های پمپاژ طرحهای نیشکر حجم بیشتری از آب وارد کارون و سپس بهمنشیر در منتهی الیه می رسد و این امر سبب افزایش دبی آب و کاهش شوری آب در آبادان خواهد شد.

به گزارش"تابناک" وی بیان کرد: با قطع برق ایستگاه های پمپاژ طرح های نیشکر، حدود چهار میلیون متر مکعب آب به کارون و در نهایت بهمنشیر منتقل می شود و به این ترتیب با پائین آمدن ای. سی آب رودخانه هم بخش کشاورزی و هم در حوزه آب شهری مشکلات کاهش جدی می یابند.

شریعتی با اشاره به حضور خود در جلسه مشابهی در هفته گذشته در آبادان و اتخاذ تصمیماتی به منظور مدیریت بهینه و بهبود کیفیت آب که به دلیل کاهش دبی آب رودخانه ها بسیار شور شده بود، افزود: طبق مصوبه جلسه قبل میزان آب ورودی از غدیر به آبادان به حدود ۹۵ هزار مترمکعب تثبیت شد و اگر چه حجم آب ورودی افزایش یافت اما به دلیل بالا رفتن ای .سی آب بهمنشیر از ۷ هزار میکروموس در هفته پیش به ۱۱ هزار میکروموس، سبب شد تا شیرینی این اقدام در کام مردم تاثیری نداشته باشد و وضعیت به همان شکل باقی بماند.

وی اظهار کرد: رئیس جمهور در اسفندماه سال ۹۵، دستور خود مبنی بر حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان ارائه کرد که خوشبختانه به مرحله عملی رسید و اگر چنین نمی شد شاید دادن وعده حل مشکل در چند ماه یا یکسال امکان پذیر نبود؛ برای اجرای طرح آبرسانی به خوزستان در سال ۹۵، اعتباری معادل ۷۵ میلیارد تومان اختصاص یافت که ۶۶ میلیارد تومان آن تامین شد اما در سال گذشته مبلغ ۸۵۰ میلیارد تومان برای طرح آبرسانی غدیر اختصاص داده شد که به نوبه خود کم نظیر بوده و اکنون در مرتبه ای قرار داریم که به مردم وعده تحقق پروژه تا یک ماه دیگر را می دهیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه حجم کار انجام شده در سال ۹۶، برابر با اقدامات انجام شده در طول سال های ۸۷ تا ۹۵ بوده است، تصریح کرد: اگر چه وضعیت خشکسالی پیش بینی شده بود اما امسال وضعیت بسیار سختی را به لحاظ خشکسالی داشتیم؛با صحبت هایی که با رئیس جمهور داشتم وی اعتباری معادل ۱۱ میلیارد تومان را برای سه طرح آبرسانی شمال شرق و جنوب شرق، آب غدیر و فاضلاب و مباحث روستایی اختصاص داد که کار از سال گذشته با جدیت آغاز شد و با سرعت قابل قبولی پیش رفت و طبق تفاهمنامه ای که با پیمانکار مربوطه داشتیم تیرماه زمان اتمام این پروژه ها اعلام شد.

شریعتی گفت: برای تامین آب شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان در قالب تکمیل خط دوم غدیر کارها به طور شبانه روزی و با سرعت در حال انجام و پیشروی است که با اتمام آن آب مطمئن برای این سه شهرستان تامین می شود.

وی افزود: از روز شنبه هفته آینده آب شیرین کن خرمشهر وارد مدار می شود و به این ترتیب و طور تقریبی ۱۲ هزار متر مکعب آب از سهمیه فعلی آب غدیر مربوط به خرمشهر کسر و به آبادان اضافه خواهد شد که البته این کار هیچ مشکلی به لحاظ کاهش آب خرمشهر در بر ندارد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: با اتمام پروژه خط انتقال آب از تصفیه خانه ایستگاه ۱۱ به تصفیه خانه شهید کشتکار ظرف یک ماه آینده مناطق جمشیدآباد، اروندکنار و چوئبده نیز از آب غدیر بهره مند می شوند.

وی با تاکید بر اینکه فرماندار باید تمام قد پای کار بایستد و در راستای رفع هرگونه مشکل و مانع تراشی حتی از سوی ادارات، سازمان ها و شرکت ها اقدام و آن را رفع کند، تصریح کرد: هیچ کس حق ایجاد مانع و مشکل در انجام امور مربوطه را ندارد و کار باید بدون فوت وقت به انجام برسد؛ ضمن آنکه دستگاه قضایی نیز باید همکاری جدی تری در این باره داشته باشند چرا که انجام این اقدامات در شرایط عادی با مشکل همراه هست چه رسد به اینکه بخواهیم کار را زودتر به انجام برسانیم.

استاندار خوزستان گفت: تامین خطوط لوله به طول ۹ کیلومتر از تصفیه خانه شهید کشتکار تا روستاها نیز طبق تفاهمنامه سازمان آب و فاضلاب روستایی با سازمان منطقه آزاد اروند اعتبار مورد نیاز این طرح به صورت توافق ۵۰ درصدی انجام می شود؛ در این زمینه آبفار هر چه سریعتر طرح مطالعاتی را ارائه و کار ظرف مدت یک ماه و با سرعت به انجام برسد.

شریعتی با تاکید بر اینکه باید در بحث شهر و روستاها به نتیجه برسیم، بر سرعت بخشی در اجرای طرح آبرسانی حفار خرمشهر نیز تاکید کرد و افزود: تا الان ۶ تانکر کار آبرسانی در روستاهای آبادان را به انجام می رساندند که به منظور تسریع در انجام کار و پاسخگویی به نیاز روستائیان تا فردا تعداد تانکرها به ۱۲ دستگاه و تا روز یکشنبه به ۲۵ دستگاه تانکر بالغ می شود؛ این تانکرها در طول شبانه روز سه بار کار آبرسانی را به انجام می رسانند که به این ترتیب در طول شبانه روز ۹۰۰ متر مکعب آب توسط تانکرها به روستاها می رسد.

وی اظهار کرد: همچنین روز شنبه هفته آینده قرارداد میان شرکت پالایش نفت آبادان و اداره امور آبفا آبادان برای تامین ۱۵ هزار متر مکعب آب مورد نیاز منازل شرکتی منعقد می شود.

وی تصریح کرد: باید مسائل آبادان و خرمشهر در این مدت به شکل جدی از سوی مسئولان امر به خصوص نیروهای اطلاعاتی و انتظامی رصد و به فرمانداری آبادان گزارش شود؛ به طور حتم با کمک یکدیگر و تلاش می توانیم کار را به طور کامل به اتمام برسانیم ضمن آنکه از مردم نیز می خواهیم تا ما را در امر مدیریت آب کمک کنند.

استاندار خوزستان گفت: مسئولان شهری اعم از فرماندار، امام جمعه، نمایندگان، مسولان آب و فاضلاب شهری و روستایی و حتی نمایندگان بایستی با حضور مستمر و مداوم خود در میان مردم مراتب پیگیری و اقدامات قابل انجام و اتمام مسئولانشان برای رفع مشکل آب را اطلاع دهند.

شریعتی گفت: هیچ مدیری حق ندارد پشت میزش بنشیند بلکه باید با حضور در میان مردم آنان را از روند کارها مطلع کنند ضمن آنکه پیگیری موارد برای اجرا در زمان تعیین شده بایستی به طور جدی انجام شود، امیدواریم بتوانیم انتظارات مردم را به انجام برسانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار