مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان:
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: سرانه آب مصرفی در آبادان به ازای هر نفر در طول شبانه روز بالاتر از نرم استاندار کشور است.
کد خبر: ۶۱۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳ 08 June 2018

محمد رضا شمسایی در جلسه ارائه راهکارهای رفع مشکل آب شرب آبادان در محل سرسرای اجتماعات فرمانداری این شهر افزود: امسال میزان آب موجود در کارون بزرگ که آب این رودخانه به سمت آبادان و خرمشهر می رسد در مقایسه با سال های گذشته به یک سوم می رسد که این مسئله به دلیل خشکسالی بی سابقه رخ داده است.

به گزارش"تابناک" وی ادامه داد: در ۱۹ سال گذشته ۴ سال میزان آب این رودخانه بالاتر از حد نرمال بوده و مابقی سال ها به دلیل خشکسالی این میزان پائین تر از حد نرمال رسید؛هیچ سالی خشکسالی به شدت امسال نبوده است.

شمسایی اظهار کرد: این مشکل در باره رودخانه اروند نیز صدق می کند و این موضوع از آبی که از سمت عراق، سوریه و ترکیه می آید قابل پیش بینی بود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: احداث سد خاکی پیش بینی شده در منطقه مارد به منظور قطع ارتباط آب دریا با کارون در زمان حاضر با شدت و سرعت در حال انجام است که تا سه هفته تا یک ماه آینده انتظار داریم این کار به انجام برسد؛امید می رود تا با اتمام این طرح بتوانیم کیفیت آب را بهبود ببخشیم و ای. سی آب را تا حدود ۵ هزار میکروموس کاهش دهیم ضمن آنکه ۱۲۰ متر مکعب آب در ثانیه را به حجم آب رودخانه بهمنشیر منتقل می کنیم و به این ترتیب کیفیت آب بهمنشیر نیز تغییر می کند.

شمسایی گفت: تاکنون ۸۶ کیلومتر از طرح احداث خط دوم غدیر به طول ۹۰ کیلومتر کامل شده و مابقی نیز تا پایان نیمه تیرماه تمام می شود؛ حدود یکسال از آغاز عملیات احداث خط دوم غدیر برای آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر می گذرد و امید می رود با تکمیل آن حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار مترمکعب دیگر افزایش دبی آب را برای آبادان داشته باشیم در زمان حاضر ۱۰۰ هزار متر مکعب آب تحویل آبادان می شود.

وی افزود: اگر جمعیت شهرستان های آبادان و خرمشهر را ۵۰۰ هزار نفر در نظر بگیریم سرانه آب هر فرد در طول شبانه روز ۲۳۸ لیتر می شود و این یعنی عددی بالاتر از استاندار ۱۸۰ لیتری کشوری که باید مشخص شود آب کجا هدر می رود؛ مصرف آب در آبادان با استاندراد کشوری به هیچ وجه همخوانی ندارد لذا باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

وی اظهار کرد: در کوتاه مدت هیچ طرحی نداریم جز آنکه تزریق آب به آبادان و خرمشهر را بیشتر کنیم و با ورود خط دوم غدیر که تا ۱۵ تیرماه تحویل می شود حدود ۳۰ هزار متر مکعب آب دیگر به حجم آب فعلی آبادان اضافه می شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: یکی دیگر از کارهای اساسی برای شهرهای آبادان و خرمشهر برای گذر از وضعیت نامناسب فعلی آب آن است که خط هزاری که نقش کلیدی در راستای رساندن آب غدیر به آبادان و خرمشهر دارد و پیش تر انجام شده و تنها یک کیلومتر آن باقی مانده را به اتمام برسانیم؛ با تکیمل این طرح آب غدیر به جمشید آباد که از آب غدیر بی بهره است، می رسد که امیدواریم مشکل این خط نیز هرچه زودتر حل شود.

شمسایی افزود: از جمله اقدامات کوتاه مدت که با دستور استاندار انجام شد وارد مدار شدن تصفیه خانه آب شیرین کن خرمشهر است که می تواند ۱۵ تا ۲۰ هزار مترمکعب آب با ای. سی ۵۰۰ میکروموس را تامین کند که این کار تا شنبه هفته آینده به اتمام می رسد.

به گفته وی با قطع برق ایستگاه های پمپاژ طرحهای نیشکر به مدت ۱۰ ساعت در طول شبانه روز که از روز شنبه هفته آینده تا پایان تابستان اجرایی می شود. برداشت آب از کارون به طور عملی در این مزارع و در ساعت قطعی برق انجام نمی شود و به این ترتیب حجم آب بیشتری به شهرهای آبادان و خرمشهر می رسد که رقم قابل توجهی است در زمان حاضر حدود ۷۰ تا ۹۰ مترمکعب در ثانیه آب توسط این مزارع برداشت می شود که با قطع ۱۰ ساعته برق ایستگاه های پمپاژشان ۴۰ درصد از آب کارون همچنان جاری می ماند، با افزایش دبی آب رودخانه کیفیت آب کارون نیز بیشتر می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار