نماینده مردم اهواز در مجلس:
نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: با انتقال آب‌های خوزستان، کارون از ممر کشتی‌های غول پیکر به مَمَر فاضلاب تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۱۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 10 June 2018

جواد کاظم نسب الباجی اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل امروز خوزستان، بحران بی‌آبی و ریزگردها است. با انتقال آب‌های خوزستان، کارون از ممر کشتی‌های غول پیکر به ممر فاضلاب تبدیل شده است.

وی افزود: انتقال بی رویه آب خوزستان به حوزه‌های دیگر بدون اخذ مجوزهای زیست محیطی بوده و موجب کمبود آب در استان شده است به طوری که 345 هزار هکتار از اراضی مسطح و حاصل‌خیز خوزستان به کانون ریزگرد تبدیل شده‌اند. در حالی که در صورت تأمین آب می‌توانستند علاوه بر اشتغالزایی و رونق بخشیدن به معیشت مردم، بسیاری از نیازهای کشور را نیز تأمین کنند. اکتشاف نفت در هورالعظیم و خشک کردن آن برای استخراج راحت‌تر نفت نیز موجب تشدید معضل گردوغبار در خوزستان شد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: درصد کمی از مشکل ریزگردها متعلق به کانون‌های ریزگرد کشورهای همسایه است که در صورت مهار کانون‌های داخلی، مشکل حادی به وجود نمی‌آورند. نعمات خدادادی فراوانی در خوزستان وجود دارد اما به علت سوء مدیریت صنایع روز به روز به مشکل برمی‌خورند و گاهاً به تعطیلی کشیده می‌شوند.

وی گفت: در سال گذشته و در نخستین سال ورود به مجلس، صد میلیون دلاری و امسال 150 میلیون دلار برای مهار کانونهای ریزگرد و نهال‌کاری اختصاص یافت اما حل ریشه‌ای این معضل با رعایت حق‌آبه تالاب‌های خوزستان محقق می‌شود. در همین راستا در جلسه با وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست مصوب شد که 600 میلیون مترمکعب آب اختصاص یابد. از دولت خواستاریم نسبت به اجرای این مصوبه اقدام کند.

کاظم‌نسب الباجی وحدت اقوام را موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی دانست و بیان کرد: برقراری عدالت مهمترین عامل ایجاد وحدت و انسجام ملی است. همه اقوام کشور باید با یک چشم دیده شوند و به همه احترام گذاشته شود و حقوق آنها رعایت شود. شهروندان فارغ از قومیت‌شان باید در سازندگی و امور اداری کشور مشارکت داشته شوند. بگذاریم همه احساس کنند که ایران به آنها تعلق دارد.

وی با بیان اینکه قومیت‌ها یک فرصت هستند، افزود: قوم عرب نقشی تاریخی در دفاع از این مرز و بوم دارد و در جهاد عشایر عرب با استعمارگران انگلیسی در جنگ جهانی اول نیز این مسئله به اثبات رسید. در جنگ تحمیلی خوزستانی‌ها مقابل رژیم صدام که هم زبان خودشان بود، مردانه ایستادند و در دفاع از حرم و مقاومت اسلامی نیز مردم خوزستان شهدای زیادی را تقدیم اسلام کردند.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار