رییس سازمان جهاد کشاورزی در نشست خبری:
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اعلام اینکه 338 میلیارد تومان سهم خوزستان از تسهیلات اشتغالزایی از محل صندوق توسعه ملی است، بیان داشت: از این مقدار 151 میلیارد سهم جهاد است اما تا به الان 946 طرح با مبلغ 42.4 میلیارد تومان معرفی و تسهیل شده است یعنی 5/5 برابر سهم ما که بخشی از آنها مثل آبزی پروری و گلخانه‌ای انجام شده و زمینه اشتغال 4 هزار نفر است.
کد خبر: ۶۱۸۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸ 12 June 2018
به گزارش"تابناک"؛ کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز 22خرداد 97  برگزار شد به جایگاه و نقش کشاورزی استان خوزستان در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: خوزستان مقام اول تولید محصولات کشاورزی معادل 16 میلیون تن را دارد،  بیش از 13.5 میلیون تن از کل تولیدات کشاورزی کشور در استان خوزستان تولید می شود. 17.8 ددرصد تولیدات زراعی کشور در استان خوزستان است.برخی از محصولات تولید شده در استان خوزستان مانند گندم ، نیشکر، ذرت و خرما نقشی محوری در کشور دارد. 
 
 96 درصد مساحت استان خوزستان در خشکسالی خیلی شدید قرار دارد
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان  خوزستان با اشاره به ممنوعیت و محدودیت کشت های تابستانه اظهار کرد: سال زراعی 97_96 یکی از بی سابقه ترین خشکسالی های 60 ساله اخیر بوده است. این در حالی است که 96 درصد مساحت استان خوزستان در خشکسالی بسیار شدید و 4 درصد با خشکسالی مطلق مواجه است.
 
خشکسالی در استان های بالادست ، شرایط را در استان سخت از گذشته کرده است
 
دبیر شورای کشاورزی استان خوزستان  ادامه داد: متاسفانه نه تنها استان خوزستان با خشکسالی روبه رو شده است بلکه استان های بالادستی که تامین کننده آب ذخیره شده پشت سدهای استان خوزستان بوده مانند چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و لرستان بین 55 تا 75 درصد کاهش بارندگی داشته اند. عدم بارندگی در بعضی از شهرستان ها و استان های بالادست مشکلی تحت عنوان خشکسالی شدید و بی سابقه برای استان خوزستان رقم زد که باعث بروز  کم آبی و بی کیفیتی آب شد. سال گذشته در حوزه زهره و خیرآباد، ای. سی آب به 22 هزار رسید و عملا آب مرده ای که وجود داشت مورد استفاده نبود. در حوزه مارون ،زهره و خیرآباد 40 هزار هکتار از گندم های کاشته شده حتی آب اولیه هم نصیبشان نشده است و به طور کامل از بین رفتند.
 
زمان اعلام ممنوعیت کشت تابستانه مناسب نبود
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بحث عدم کشت تابستانه در استان از اسفندماه سال گذشته در خوزستان مطرح شده بود گفت: بر اساس آماری که سازمان آب و برق از میزان بارندگی ها و پیش بینی آوردها در آینده ارائه داد، تصمیم گرفته شد که زراعتی صورت نگیرد. سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در برابر این تصمیم گیری مقاوت کرد چراکه 27درصد بارندگی های استان در بهار اتفاق می افتد و در این زمان نباید برای عدم کشت تابستانه تصمیم گرفت. 
 
چنگلوایی تصریح کرد: در این زمینه 3سناریو در نظر گرفته شد؛ ممنوعیت کامل کشت، کشت تابستانه فقط در حوزه کرخه و سناریو سوم هم در قالب نامه ای به شهرستان های ابلاغ شد که بر اساس آن از ممنوعیت مطلق کشت تابستانه به کشت 170 هزار هکتار رسیدیم.
 
ممنوعیت کشت برنج خلق الساعه نیست
 
چنگلوایی  با تأکید بر اینکه ممنوعیت کشت برنج خلق الساعه نیست و چندین سال است با توجه به محدودیت آب اصلاح الگوی کشت در چندسال اخیر مطرح بوده است؛ گفت: حداقل 30 هزار هکتار برنج به صورت خشکی سازی استفاده می شود و روش های سابق منسوخ شده، این باعث شده است 40 درصد در مصرف آب شلتوک صرفه‌جویی داشته باشیم در کرخه بحث معوض کشت نداریم، اما زهره، خیر آباد و مارون مشکل به جای خود باقی است.
 
338 میلیارد تومان سهم خوزستان از تسهیلات اشتغالزایی
 
رییس  سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اعلام اینکه  338 میلیارد تومان سهم خوزستان از تسهیلات اشتغالزایی از محل صندوق توسعه ملی است، بیان داشت:  از این مقدار 151 میلیارد سهم جهاد است اما تا به الان 946 طرح با مبلغ 42.4 میلیارد تومان معرفی و تسهیل شده است یعنی 5/5 برابر سهم ما که بخشی از آنها مثل آبزی پروری و گلخانه‌ای انجام شده و زمینه اشتغال 4  هزار نفر است.
 
فاز اول طرح 550 هزار هکتاری در تیرماه امسال به پایان می رسد
 
چنگلوایی از نهایی شدن فاز اول طرح 550 هزار هکتاری تا پایان تیر ماه امسال خبر داد و گفت: فاز دوم نیز ابلاغ شده و اعلام شده است برای 229 هزار هکتار آن مشکلی نداریم باید توجه داشت که این تخصیص آب نیز همان زمین هایی است که در حال کشت اند و 180 هزار هکتار در آن در حال حاضر کشت انجام می شود علیرغم خشکسالی ما برای فاز دوم مشکلی نداریم چون طرح بهبودی است و از فاز اول نیز سهم آب داریم و 42 هزار هکتار آنهم آبیاری تحت فشار است.
 
کشت نیشکر اثرات مثبتی در کنترل ریزگردها در استان دارد 
 
چنگلوائی درخصوص توسعه نیشکر و سهم آب این صنعت بیان کرد:  خوزستان از نظر شدت خشکسالی در کشور رتبه ششم را دارد، تولید شکر در مجموعه نیشکر 560 میلیون دلار است که اگر نبود این میزان شکر باید وارد می شد. 2هزار و 200 میلیارد تومان ارزش نیشکر و صنایع تبدیلی آن نیز حدود 10 هزار میلیارد تومان است، به غیر از آن زیرساخت های ایجاد شده، اثرات اجتماعی نیز دارد و اگر این زمین‌ها به کشت نیشکر در نمی‌آمد کانون ریزگرد بود، ضمن اینکه مشکلات فاضلاب های آن نیز حل شده  است. فقط بحث مصرف آب  که 31 هزار مترمکعب است می ماند که برای کاهش آن نیز نیشکر موظف شده با بالا بردن راندمان کاهش مصرف آب داشته باشند.وی افزود: 3/5 میلیارد متر مکعب مصرف آب برای صنعت نیشکر در سال است که این مقدار را در پروسه 2تا5 ساله به راحتی تا 25درصد می توان کاهش داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار