رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت:برای رؤیت هلال ماه شوال پیش‌بینی‌ها بر این است که در روز پنج‌شنبه ۲۹ ماه مبارک رمضان ماه در بخشی از مناطق جنوبی کشور ماه قابل رویت است اما رؤیت این ماه به آسانی رویت شروع ماه مبارک رمضان نیست.
کد خبر: ۶۱۸۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ 13 June 2018

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی صبح امروز چهارشنبه ۲۳ خردادماه در نشست خبری رویت هلال ماه شوال با بیان اینکه پیش بینی کارشناسان بر این است که رویت ماه در بخش‌هایی از آسمان کشور در روز پنج‌شنبه ۲۹ ماه مبارک رمضان انجام می‌شود و ماه قابل رویت است، اظهار کرد: رؤیت این ماه به آسانی رویت شروع ماه مبارک رمضان نیست.

وی ادامه داد: حدود ۱۲۰ گروه در کل کشور مستقر هستند به خصوص در مناطقی که احتمال رویت حلول ماه بیشتر وجود دارد. ان‌شاءالله در اولین فرصتی که نتیجه حاصل شود گزارشات به مقام معظم رهبری اعلام می‌شود و اگر برای معظم‌له اطمینان بخش بود از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود و اگر نتایج اطمینان آور نبود باز هم اعلام می‌کنیم. اما پیش‌بینی بر این است که به احتمال زیاد روز جمعه عید فطر است.

حجت‌الاسلام مروی در ادامه در پاسخ به این سوال که چند سالی است که عید فطر مطابق تقویم اعلام می‌شود، دلیل آن چیست، گفت: سال‌هایی را داشته‌ایم که خلاف تقویم بوده است اما در مورد نوشتن تقویم چند سالی است که نظرات فقهی رهبری نیز مورد توجه قرار می گیرد و در ستاد استهلال هم از نیروهای کارشناس و متخصص بیشتری استفاده می‌کنیم. شاید این‌ها دلیل این باشد که در چند سال گذشته عید فطر طبق تقویم اعلام می‌شود.

رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه برای برخی از مردم این سوال مطرح می‌شود که مثلا اگر شب جمعه شب عید است چرا ابتدای شب اعلام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: رؤیت هلال ماه در غروب صورت می‌گیرد و در شب اول ماه، زمان توقف ماه در آسمان کوتاه است. رصدگران گاهی به مناطق کوهستانی و دوردست می‌روند که امکان ارتباط وجود ندارد و باید خود را به نقطه بهتری برسانند که این خود زمان‌بر است. همچنین ادعای رؤیت هلال ماه که در ستاد استهلال توسط کارشناسان انجام می‌شود پس از مطرح کردن آن سوالات متعددی از سوی سایر کارشناسان برای آن‌ها مطرح می‌شود که مطمئن شوند رؤیت هلال ماه صورت گرفته و یا خطای چشم بوده است و به یکی دو تا نقل قول اکتفا نمی‌شود بلکه باید از نقاط مختلفی تماس بگیرند و مطالب جمع‌آوری شود.

حجت‌الاسلام مروی ادامه داد: جمع‌آوری این اظهارنظرها نهایتا خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌شود و اگر سوالات و ابهاماتی نیز برای ایشان مطرح بود باید با کارشناسان تماس بگیریم و سوالات را مطرح کنیم که این امر کار بیشتری می‌طلبد.

وی یادآور شد: در رابطه با رؤیت هلال ماه در سایر کشورها هم نظرات فقهی مختلفی وجود دارد اما برخی از آن‌ها تولد ماه را معیار می‌دانند و رؤیت ماه برای آن‌ها معیار نیست اما برای ما رؤیت هلال ماه معیار است تا بتوانیم از این طریق اول ماه را اعلام کنیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: عید فطر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار