نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از حمایت قاطع رهبر معظم انقلاب از راهبردهای مورد توافق سران قوا در خصوص مشکلات کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۱۹۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ 17 June 2018

به گزارش تابناک : محمدرضا تابش در پاسخ به سوالی در باره سخنان رهبر انقلاب در خطبه های نماز عید فطر در خصوص مدیریت اقتصاد کشور توسط سران قوا، اظهار داشت: صحبت های رهبر معظم انقلاب اسلامی از چند جهت حائز اهمیت بود. یکی اینکه ما خیلی به مشکلات نپردازیم و فراتر از آنچه که هست به آن بها ندهیم؛ و دوم مسأله وحدت بین آحاد مردم و مسئولین سه قوه.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن وضعیت معیشتی بخش قابل توجهی از مردم نگران کننده است. بخشی از این امر به تحریم ها بر می گردد و بخشی به جنگ روانی که عمدتا توسط دشمنان و بدخواهان این ملت کلید زده شده است. و قسمتی هم ناشی از سوء مدیریتهاست و عدم اطلاع رسانی شفاف و بهنگام به مردم. متأسفانه در داخل کشور هم تحرکاتی انجام می شود که خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن ریخته می شود.

وی گفت: من در رابطه با وضعیت کلی کشور روز چهارشنبه خدمت رئیس مجلس عرض کردم و در فراکسیون امید هم قبلا گفته بودم که اگر مصلحت باشد نمایندگان مجلس جلسه ای را خدمت مقام معظم رهبری باشیم و به صراحت موضوعات و مسائل و مشکلاتی که کشور به آنها مبتلا هست را خدمت ایشان مطرح کنیم تا در جریان ریز قضایا قرار بگیرند و اگر در طرح برخی موضوعات توسط سران سه قوه ملاحظاتی هست، نمایندگان از سر دلسوزی، اما عریان مسائل و موضوعات را مطرح کنند.

تابش ادامه داد: سپس از آقای دکتر لاریجانی پرسیدم که آیا شما همه مسائل و مشکلات را خدمت ایشان مطرح می کنید یا نه؟ پاسخ ایشان از یک جهت خوشحال کننده و از یک جهت نگران کننده بود. آنچه که من از آن خوشحال شدم این بود که ایشان گفتند، در جلسات سران سه قوه که با رهبری انجام می شود، چه ملاقات هایی که خود افراد دارند و چه جلساتی که به صورت جمعی خدمت ایشان هست، همه مسائل و موضوعات مطرح می شود و چیزی مورد کتمان قرار نمی گیرد. نکته مهم در پاسخ آقای لاریجانی موضع گیری بزرگوارانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود؛ ایشان گفتند که رهبری فرموده اند: (همانگونه که خودشان هم در خطبه ها اشاره کردند) برای حل مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم و برون رفت از تنگناها جلساتی به طور منظم با محوریت آقای رئیس جمهور و با حضور سران سه قوه تشکیل شود و آنها به هر راهبرد و راهکاری برسند ایشان هم حمایت خواهند کرد و از رادیو و تلویزیون و آحاد مردم و نمایندگان هم خواهند خواست تا در عملیاتی شدن آن راهبردها و موضوعات به مسئولان کمک کنند.

وی ادامه داد: این خیلی خوشحال کننده بود که رهبری به اتکای کار بر خرد جمعی، همانند حل نسبی مشکل مؤسسات اعتباری و سپرده گذاران که کار را به سران سه قوه سپردند و نتیجه مثبت حاصل شد، توصیه و موافقت نموده اند ودر این موضوع هم ایشان کار را به سران سه قوه ارجاع و قول حمایت هم داده اند.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در مورد دلیل به سامان نرسیدن کارها گفت: آقای لاریجانی گفتند قرار بوده آقای رئیس جمهور جلساتی را هفتگی تشکیل دهند و موضوعات مهم و راهکارهای برون رفت از مشکلات در این جلسات مطرح و تصمیم گیریها با حمایت رهبری اجرایی گردد که ظاهرا سایر اشتغالات دولت مانع برگزاری مرتب این جلسات شده است.

تابش عنوان کرد: با این ساز وکار و حمایت رهبری و مشکلات فزاینده کشور که مردم را به ستوه آورده، عدم برگزاری این جلسات با دستور کار مشخص جای نگرانی و نقد دارد.

تابش افزود ما در عین تلاش برای همراهی اروپا در جبران خسارتهای خروج آمریکا از برجام و تشکر از تلاشهای دولتمردان، نمی توانیم به این مذاکرات دلخوش کنیم و سرنوشت مردم و کشور رابه آن گره بزنیم و در تصمیم گیریهای اساسی و عاجل تاخیر داشته باشیم؟!

برای نمونه اگر گزارش محرمانه اخیر دبیرکل سازمان ملل در مورد یمن که توسط برخی خبرگزاریها نشر پیدا کرد و به خلاف ادعاشده قطعاتی از موشک های بکارگرفته توسط حوثی ها ساخت ایران است والبته بررسی امر را موکول به این دانسته اند که آیا قبل از دوران برجام یا بعد از آن وچگونه حوثی ها به موشکها دست پیدا کرده اند را موردتوجه قرار دهیم به این نکته اساسی می رسیم که ممکن است اروپاییها هم درپی آن باشند که با دلایل واهی اما محکمه پسند از برجام خارج شوند بنابراین ما باید با اتکای به مردم و بازسازی اعتماد شاید تا حدی خدشه دار شده‌ آنها نسبت به حاکمیت و برپایه ظرفیتهای مادی و انسانی برای حل مشکلات و چاره اندیشی نسبت به آنها نقشه راه داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه ما نمی توانیم بند نافمان را به برجام و موضع گیری اروپایی ها گره بزنیم، افزود: البته فائق آمدن مسائل و مشکلاتی که حادث شده خطیر و سخت است. ولی در هر صورت باید با برنامه و تدبیر کارها را پیش برد و باید آمادگی هایی در مردم ایجاد شود. مردم محرم هستند و باید در جریان همه امور قرار بگیرند. با توجه به عنایت رهبری و قول حمایتی که دادند، استدعای ما از آقای رئیس جمهور این است که این جلسات مرتب و با دستور کار مشخص تشکیل شود. در جاهایی که دستگاه های مختلف باید حمایت کنند، اقدامات لازم انجام پذیرد و در جاهایی که مردم باید حمایت کنند، مردم وارد عمل شوند؛ و انتظاراتی که از مردم هست نیز شفاف و صریح بیان شود.

تابش با یادآوری اینکه مردم روز گذشته برای رسیدن به مصلای نماز عید فطر کیلومترها پیاده روی کردند، ادامه داد: این مردم دین باور هستند و پای ارزش ها ایستاده اند؛ درعین حال خواستار پیشرفت کشور ورفاه عمومی نیز هستند نقد و انتقاد هم دارند.

ما باید مردم را که ولی نعمتمان هستند، حرمت بگذاریم .آنها را محرم بدانیم. در کارها آنها را مشارکت دهیم. تیمهای چالاک و کارآمد وارد عمل شوند و مسائل و مشکلاتی که حادث شده با محوریت آقای رئیس جمهور و تصمیم گیری سران سه قوه و در سایه حمایت رهبری معظم انقلاب اسلامی و خیزش همگانی حل و فصل شود. مشکلات بزرگ است ولی بضاعت، پتانسیل و ظرفیت های کشور و مردم نیز خیلی ظرفیت های بالایی است.

وی تأکید کرد: استدعای ما این است که آقای رئیس جمهور به این موضوع و تفویض اختیاری که از سوی مقام معظم رهبری شده بیشتر بها بدهند و جلسات مرتب تر و منظم تری را تشکیل دهند. در جاهایی هم باید واقعیت هایی را به مردم بگویند و همراهی و صبوری آنهارا طلب کنند. در هر صورت منتظر نمانیم که موضع اروپایی ها چه خواهد شد یا برجام کارش به کجا خواهد کشید؟

کشور با مشکلات و چالش های متعددی رو به رو است ولی همانگونه که عرض شد ظرفیت و پتانسیل های بسیار بالایی هم دارد که می شود با اتکای به آنها بر مشکلات و مسائل فائق آمد.

تابش یادآور شد: جنبه دیگر صحبت های رهبری معظم، که بسیار حائز اهمیت بود، وحدت بین آحاد مردم و مسئولین هست. در شگفتم، از تریبونی که رهبری معظم انقلاب می گویند در جایی که تفرقه باشد ملت با مشکلات مواجه می شود و شکست می خورد و راه چاره اش وحدت است، جوان مداحی موضوعاتی را مطرح می کند که پمپاژ تفرقه است و تقریبا هر سه قوه را هم از لب تیغ می گذراند. این خیلی باعث تأسف و موجب وهن این جایگاههای وحدت آفرین و تضعیف ارکان نظام فارغ ازآنکه چه کسانی مسئولیت دارند، هست.

وی با تأکید بر ضرورت جلوگیری از نداهای تفرقه افکنانه گفت: رهبری بارها به صراحت حرکات خودسرانه را محکوم و مکرر هم به وحدت بین آحاد مردم و مسئولین تکیه کرده اند. از همان تریبونی که ایشان ندای وحدت سر می دهد ندای تفرقه بیرون می آید. خواهش من این است که به این موضوعات رسیدگی شود و آنها را جدی بگیرند.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در هر صورت به رئیس جمهور نقد هم داریم و من دارم محترمانه نقدها و انتقادات را مطرح می کنم. به مجلس و قوه قضائیه هم ممکن است نقدی باشد. ولی حفظ پرستیژ رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس و این جایگاهها لازم است.

اینکه با زبان طنز و کنایه و اشاره بعد از یکماه روزه داری مردم و در اجتماع صدها هزارنفری آنها که علیرغم گلایه ها و انتقادات تجمع کرده اند تا وحدت خویش را متجلی سازند، مطالب مطرح شود که مخل وحدت است، پذیرفتنی نیست.

وی تأکید کرد: استدعای من این است که به این موضوعات هم توجه و این نداهای تفرقه افکنانه در کشور خاموش شود. نداهایی که پمپاژ تفرقه می کنند فرو کاسته شود تا ان شاء الله بتوانیم در سایه وحدت به اتحاد و انسجام برسیم و از مجموعه ظرفیت ها و پتانسیل های کشور در جهت پیشبرد برنامه های انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان، سرافرازی مردم و فراهم کردن امنیت، آسایش و رفاه مردم اقدامات خوبی را سامان دهیم.

تابش در پاسخ به سؤالی در مورد رواج پمپاژ یأس در کشور گفت: من فقط مثالی بزنم؛ مجموع عایدی ارزی کشور ما از محل صادرات غیر نفتی و نفتی 100 میلیارد دلار است و مجموع هزینه های ما برای تامین کالاهای اساسی و ارز مسافرتی و نیازهای بهداشتی و درمانی مردم 80 میلیارد دلار است. یعنی ما به طور طبیعی 20 میلیارد دلار بیشتر ارز برای توزیع داریم. شاید به واسطه تحریم ها الآن مقدار دلار به صورت کش کم باشد که بتواند توزیع شود و قیمت ها را متعادل و متوازن کند. اما یک مقدار هم پمپاژ یأس، بی اعتمادی و ناامیدی در مردم است که موجب شده مردم دارایی های خود را به دارایی های سهل الوصول تبدیل کنند. مثلا خانه، ماشین یا پول نقدشان را به سکه یا ارز تبدیل می نمایند.

وی ادامه داد: یک مقدار هم تهییج مردم وجود دارد و دائم به آنها گفته می شود که «کشور با مخاطراتی مواجه است»، «امنیت نیست»، «از خارج ویزا و اقامت و تابعیت بگیرید» و... . لذا برخی از مردم دارایی های خود را به ارز تبدیل می کنند و این ارز را به هر قیمتی باشد خریداران تا مثلا ملکی در یکی از کشورهای همسایه خریداری کنند. در حالی که ما از نظر بالانس ارزی 20 میلیارد دلار هم اضافه تر از مصرفمان داریم. ولی مجموعا جنگ روانی و اینگونه عملیات باعث می شود که این وضعیت ارز ی در کشور حاکم شود.

وی تلاش بانک مرکزی برای راه اندازی سامانه نیما را ستود اما تاکید کرد که مشکلات این سامانه برای پاسخگویی به نیازهای همه فعالان اقتصادی و نیازمندان به ارز بایدسریعا مرتفع شود.

عضو شورای پول و اعتبار استقرار نظام دو ارزی را در شرایط حساس فعلی کشور برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی و تامین نیازهای ضروری مردم با ارز دولتی و از آنطرف تامین سایر نیازها با ارز آزاد‌ را ضروری دانست و تعلل در این امر را موجب سردرگمی،قانون گریزی و سایر تبعات سوء برای فعالان اقتصادی و مردم دانست.

 

 

منبع : برترین ها 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار