نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس:
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: شرکت‌های پتروشیمی در کشور به نوعی خام‌فروشی می‌کنند زیرا ارزش افزوده تولید آن‌ها پایین است.
کد خبر: ۶۲۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱ 23 June 2018

هدایت الله خادمی اظهار کرد: شرکت‌های پتروشیمی مواد خام مورد نیاز خود را با قیمت مناسبی دریافت می‌کنند و تولیدات خود را نیز به فروش می‌رسانند و با توجه به ایجاد اشتغال مناسبی که در کشور داشته‌اند، جزو شرکت‌های موفق و سود ده در کشور به شمار می‌آیند.

وی افزود: در دوره‌ای این شرکت‌ها، ارزی که در ازای فروش محصولات خود بدست می‌آوردند را به طور کامل وارد کشور می‌کردند اما در دوره‌ای، ارز خود را به بانک مرکزی تحویل نمی‌دادند یا به وسیله آن ارز، کالا یا مواد مورد نیاز شرکت‌های خود را تهیه می‌کردند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در حال حاضر به جز نرخ خوراکی که توسط دولت به شرکت‌های پتروشیمی داده می‌شود و قیمت آن نیز مشخص است، سایر موارد خیلی شفاف نیست و اطلاعات کاملی در اختیار ما قرار داده نمی‌شود.

خادمی ادامه داد: پتروشیمی‌هایی که از خوراک گاز استفاده می‌کنند، سود ده ‌تر هستند اما واحدهای پتروشیمی که از سوخت مایع استفاده می‌کنند، وضعیت مرزی دارند و در این زمینه یا باید به آن‌ها کمک کرد یا آن واحدها خود را ارتقا دهند.

وی گفت: شرکت‌های پتروشیمی در کشور باید تلاش کنند تا محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تولید کنند. شرکت‌های پتروشیمی در کشور به نوعی خام فروشی می‌کنند زیرا ارزش افزوده تولید آن‌ها پایین است. تولیدات شرکت‌های پتروشیمی در کشور حدود هر تن 400دلار به فروش می‌رسد اما شرکت‌های پتروشیمی دنیا محصولاتی را تولید می‌کنند که هر تن آن حدود 2هزار دلار به فروش می‌رسد.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: شرکت‌های پتروشیمی در کشور باید تصور کنند که خوراک خود را از خارج از کشور تهیه می‌کنند. در این زمینه باید تلاش شود تا تولیدات آن‌ها مزیت اقتصادی داشته باشد و به صورت رقابتی به تولید بپردازند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار