ریيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز:
کد خبر: ۶۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 15 July 2015
ریيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در بازديد از تصفيه​خانه فاضلاب غرب اهواز گفت: ورود پساب و فاضلاب به صورت تصفيه نشده به رودخانه​ها از مشكلاتي است كه منابع آب خوزستان و اكوسيستم پايين دست را به شدت تحت تاثير قرار مي​دهد.

دكتر اسماعيل ايدني انجام شد، در گفت​وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه خوزستان، اظهار كرد: مشکلات فاضلاب خام خوزستان و ورود آن به رودخانه كارون يك معضل زيست محيطي است كه در كنار كم شدن دبي آب رودخانه​ها، منابع استان را تحت تأثير خود قرار داده است.

وي ادامه داد: تصفيه فاضلاب يكي از اولويت​هايي است كه بايد در هر منطقه انجام شود اما متأسفانه در استان توسعه خوبي در تصفيه فاضلاب نداريم. تصفيه​خانه فاضلاب غرب اهواز جمعيتي حدود 200 هزار نفر را پوشش مي​دهد كه با توجه به جمعيت نزديك به 1.5 ميليون نفري شهر اهواز طبيعي است كه بگوییم ساير فاضلاب توليد شده بدون تصفيه وارد رودخانه می شود.

رييس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز درباره اينكه آيا امكان استفاده از آب خروجي پس از فرايند تصفيه فاضلاب براي مصارف كشاورزي وجود دارد؟ گفت: تصفيه​خانه فاضلاب غرب اهواز طبق استانداردهايي كه براي آن تعريف شده و نه فراتر از آن، فرايند تصفيه فاضلاب را انجام مي​دهد ولي چنانچه سرمايه​گذاري​هاي ديگري در اين مجموعه صورت بگيرد، هم فضا از نظر كمي توسعه مي​يابد كه حجم بالاتري از فاضلاب شهر اهواز را تصفيه كند و هم به لحاظ كيفي نيز تغييراتي ايجاد شود كه از خروجي نهايي آن براي قابليت​هاي مختلف مانند مصارف كشاورزي و از محصولات فرعي آن براي توليد كودهاي كشاورزي استفاده شود ولي خروجي نهايي اين تصفيه​خانه در حال حاضر تنها قابليت ورود به رودخانه را دارد.

ايدني افزود: با توجه به بحران كمبود آب در كشور به نظر مي​رسد اگر سياست​گذاري​هاي مناسبي صورت بگيرد مي​توان بعد از بالا بردن كيفيت آب، در كاربري​هاي ديگر از آن استفاده كرد.

وي اظهار كرد: يكي از بخش​هاي وظايف دانشگاه نظارت بر فعاليت مراكزي است كه با سلامت افراد جامعه مرتبط است. تصفيه​خانه فاضلاب نيز يكي از اين مراكز است، با توجه به لزوم كنترل فلزات سنگين در آب، بازديد از اين واحد و بررسي نتايج آزمايشات آن حايز اهميت بود.

به گزارش ايسنا؛ اميرمسعود افشاري، ریيس تصفيه​خانه فاضلاب غرب اهواز نيز در حاشيه اين بازديد به خبرنگار ايسنا گفت: مشكلی از نظر وجود فلزات سنگين در آب خروجي از اين تصفيه​خانه وجود ندارد و ميزان آن بسيار پايين​تر از ميزان فلزات سنگين آب​هاي سطحي است.

وي افزود: در اين بازديد ضمن تشريح فرايند تصفيه فاضلاب خام، عنوان شد كه علاوه بر آزمايشگاه تصفيه​خانه، محيط زيست نيز به عنوان ارگان بالاتر بصورت تصادفي اقدام به نمونه​گيري مي​كند و آزمايشات در آزمايشگاه​هاي مرتبط نيز ارزيابي مي​شود. چنانچه كه مشكل باشد اخطار داده مي​شود كه خوشبختانه در اين حوزه تاكنون مشكلي نداشتيم و فرايند طبق استانداردهاي تعريف شده در حال انجام است.

ریيس تصفيه​خانه فاضلاب غرب اهواز اظهار كرد: استانداردهاي اين تصفيه​خانه، بر اساس استانداردهاي تخليه آب​هاي سطحي به رودخانه تعريف شده​اند و فاضلاب پس از تصفيه شدن، وارد رودخانه مي​شود.

افشاري درباره چگونگي قابليت استفاده این آب براي مصارف كشاورزي گفت: آب مورد استفاده براي مصارف كشاورزي استانداردهاي خاص خود را دارد؛ اخذ مجوزهاي بهداشتي محيط و رعايت استانداردهاي تعريف شده براي اين موضوع، استفاده از آب خروجي از تصفيه​خانه​هاي فاضلاب را امكان​پذير مي​ سازد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار