مدیر انجمن مهرورزان زمین و طبیعت پاک خوزستان از برگزاری جشن گلریزان کمک به محیط‌بان "وطن نوروزی" در اهواز خبر داد.
کد خبر: ۶۲۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 24 June 2018

شهرام دهکردی درباره پرونده این محیط‌بان محکوم به قصاص اظهار کرد: وطن نوروزی محیط‌بان قیر و کارزین استان فارس است که در پی درگیری با یک شکارچی، ناخواسته باعث کشته شدن او شد. از چند ماه پیش تعداد زیادی از ریش‌سفیدان منطقه،‌ مسئولان و فعالان محیط زیست در تلاش بودند که رضایت خانواده مقتول را برای گذشت از قصاص جلب کنند که خوشبختانه این کوشش تا حد زیادی با موفقیت همراه بوده است.

وی ادامه داد: اولیای دم مبلغ 2 میلیارد تومان وجه المصالحه برای گذشتن از قصاص طلب کرده بودند که در نهایت این مبلغ به 750 میلیون تومان رسید. از این مقدار، 210 میلیون تومان از طریق سازمان حفاظت محیط زیست تامین شده و امیدواریم مابقی از کمک‌های مردمی تامین شود. این محیط‌بان سابقه فعالیت زیادی در حفاظت از طبیعت دارد و امیدواریم با کمک‌های مردم بتواند به آغوش خانواده و دو فرزند نگرانش بازگردد.

این فعال محیط زیست همچنین گفت:‌ این محیط‌بان به طور ناخواسته موجب قتل شده و در دادگاه به قتل شبه عمد محکوم شده است. او در حیطه کاری خودش بود که شکارچی وارد شد و اگر از اسلحه استفاده نمی‌کرد ممکن بود جانش را از دست بدهد. هرچند که محیط‌بانان برای استفاده از اسلحه ضوابطی دارند اما این ضوابط در شرایط سخت و پیچیده طبیعت، همیشه امکان اجرا ندارد و در چند سال گذشته محیط‌بان‌های دیگری را هم داشته‌ایم که به قصاص محکوم شدند.

وی ادامه داد: اگر لایحه حمایت از محیط‌بانان که در مجلس در دست بررسی است، شرایط سخت محیط‌بانی را در نظر بگیرد، کمتر شاهد محکوم شدن محیط‌بان‌ها هستیم و حتی در صورت محکوم شدن، سازمان حفاظت محیط زیست باید وظایف حمایتی بیشتری را در این زمینه عهده‌دار شود.

دهکردی تاکید کرد: گنجینه پشتیبان زیست‌بوم که نهادی برای نیکوکاری محیط زیستی است، دوستداران طبیعت کشور را به کمک مالی فرا می‌خواند. این انجمن سابقه آزادی دو محیط‌بان دیگر را با کمک مردم در سابقه خود دارد.

جشن گلریزان کمک به "وطن نوروزی" محیط‌بان استان فارس روز جمعه یکم تیرماه به همت اعضای انجمن مهرورزان زمین و طبیعت پاک خوزستان، رفتگران طبیعت بهبهان، دفتر مشارکت‌های مردمی اداره‌کل محیط زیست خوزستان، دکتر رادمنش فعال محیط زیست و با حضور جمعی از هنرمندان، فعالان حوزه‌های اجتماعی و مردم شهر اهواز در مطب دکتر رادمنش برگزار شد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: محیط زیست ، محیطبان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار