عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به منظور بهبود کیفی آب شرب شهرهای پائین دستی کارون، طرح اشتباه توسعه نیشکر در خوزستان بایستی هر چه سریعتر متوقف شود.
کد خبر: ۶۲۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹ 24 June 2018

عامر کعبی در جمع مردم آبادان که خواهان تسریع در رفع مشکل شوری آب شهرستان شدند، ضمن اشاره به جمعیت بیش از ۳۰۰ هزار نفری آبادان و ۱۲۰ هزار نفری خرمشهر افزود: خط غدیر یک در سال ۸۲ به منظور آبرسانی به این دو شهر اجرا شد که با انجام آن حداکثر ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز آب به آبادان و ۶۰ هزار متر مکعب آب در شبانه روز به خرمشهر می رسید این در حالی است که مصرف آب در آبادان در طول شبانه روز بالغ بر ۱۵۰ هزار متر مکعب است.

وی اظهار کرد: آب وارد شده به آبادان از خط غدیر یک، با آب برداشت شده از رودخانه بهمنشیر ادغام می شود و پس از عبور از تصفیه خانه ها به خانه های مردم می رسد و به دلیل کم بودن حجم آب ورودی از این خط به آبادان به اجبار برداشت آب از رودخانه بهمنشیر زیاد است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بنا بر اعلام وزارت نیرو امسال معدل بارش در کشور ۴۸ درصد کمتر از معدل میانگین بارش برف و باران در ۵۰ سال گذشته اخیر بوده، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین تولید برق کشو از خوزستان است، آب هایی که در پشت سدهای بالادست استان خوزستان انباشته می شوند برای تامین آب و برق هستند لذا باید این آب را هم برای مصرف آب و هم برق تنظیم کنیم.

کعبی گفت: با توجه به پیش بینی هایی که از بابت خشکسالی بود، باید اجرای طرح اشتباه نیشکر که بیش از نیمی از آب ورودی به کارون را به خود اختصاص داده به طور فوری متوقف شود زیرا در اجرای آن پیش بینی اقتصادی و یا آب برداشتی برای آن نشده است؛ برداشتی که برای این طرح اشتباه انجام می شود برای مردم شهرهای آبادان و خرمشهر که در پایین دست قرار دارند و اشتغال آنها نیز بسته به همین آب است مشکلات زیادی را به بار آورده به طوری که نخلستان های حاشیه اروند و بهمنشیر و فرصت های اشتغال زیادی از بین رفته است.

وی افزود: هر سه نماینده آبادان با همراهی سایر نمایندگان خوزستان تمام حرف های مربوطه را با وزاری نیرو، جهاد کشاورزی و اقتصاد در میان گذاشته اند و تمام گفتنی ها پیرامون حوزه آب استان خوزستان را با رئیس جمهور، رئیس برنامه و بودجه و وزیر وقت نیرو مطرح شده است.

وی اظهار کرد: در حوزه خوزستان چند مورد در حوزه های انتقال آب شهری، توزیع درون شهری، فاضلاب، پساب هایی که از طرح توسعه نیشکر وارد کارون می شود و آب شور وارد شده از دریا را باید مورد بررسی و اصلاح قرار دهیم.

وی تصریح کرد: اگر چه طرح مطالعاتی احداث سد در بالا دست بهمنشیر در سال ۵۴ انجام شد اما به دلیل بروز جنگ تحمیلی و نبود اعتبارات کافی این طرح متوقف ماند و متاسفانه عملیات اجرایی آن تا به امروز به تعویق افتاد اما اکنون در حال انجام است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: همچنین با ساخت دو سد دیگر یکی در پائین دست بهمنشیر و یکی در بالادست کارون از میزان آب شور ورودی دریا که بر اثر کاهش نزولات آسمانی و آب رودخانه کارون و بر اثر مد رخ می دهد، کاسته می شود.

کعبی افزود: متاسفانه پساب هایی هم که در بالادست از سمت صنایع و طرح نیشکر وارد رودخانه می شود شوری آب رودخانه بهمنشیر به عنوان یکی از منابع تامین کننده آب مصرفی مردم را دو چندان کرده و باید برای حل این مشکل کاری انجام داد.

وی اظهار کرد: تفاهمنامه ای با سازمان برنامه و بودجه، وزرات نیرو و قرارگاه خاتم الانبیاء با عتبار ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای کل استان خوزستان در سال گذشته منعقد شد که از این میزان ۸۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به اجرای طرح آبرسانی غدیر دو است که با انجام آن، آب غدیر به طور صد در صد به شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان می رسد و برداشت آب از بهمنشیر در مقطع آبادان قطع خواهد شد.

کعبی تصریح کرد: تاکنون ۹۵ کیلومتر از طرح آبرسانی غدیر دو در مدت زمان کمتر از ۱۰ ماه توسط قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان مجری طرح اجام شده این در حالی است که اجرای خط غدیر یک چهار سال به طول انجامید؛ در حال حاضر تنها حدود ۵ کیلومتر از طرح آبرسانی غدیر دو باقی مانده که بنا بر قول مجری طرح این کار تا ۱۵ تیرماه جاری و در بدبینانه ترین حالت تا پایان تیرماه به اتمام می رسد و با انجام این کار بالغ بر ۱۵۰ هزار مترمکعب آب در طول شبانه روز آب از کرخه به آبادان می رسد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه در شبکه توزیع آب درون شهری آبادان نیز اشکالاتی وجود دارد، گفت: ۶ کیلومتر از شبکه آبرسانی شهری و ۹ کیلومتر از شبکه آبرسانی برای روستاها با اشکالاتی مواجه است که اصلاح آن تاحدودی زمان بر است.

کعبی پیگیری جدی نمایندگان آبادان و خرمشهر برا انجام طرح مذکور را یادآور شد و افزود: از طریق فرماندار، مجری طرح و وزارت نیرو فشارهای لازم را برای انجام و اتمام به موقع طرح به انجام می رسانیم؛ مردم حق دارند که از آب شرب شیرین و مناسب برخوردار باشند، من نماینده شما هستم و مطمئن باشید که تمام حرف های شما را به مسئولان انتقال می دهم؛ مشکلات مطرح شده در این نشست تنها در حوزه آب نبوده و سایر حوزه ها اعم از بهداشت، امنیت، پالایشگاه، پتروشیمی و غیره را نیز در بر داشت که باید به طور جدی به آن پرداخته شود.

وی اظهار کرد: اگر همه دست به دست هم ندهیم و کمک نکنیم عبور از بحران فعلی سخت خواهد بود؛ منطقه آزاد اروند با تمامی مشکلاتی که دارد در قالب مشارکت ۵۰ درصدی با وزارت خانه های مختلف اقدام به انجام کار با سود حاصله از سود گمرکی و سایر موارد است. طی یکی دو سال اخیر تلاش های زیادی برای تجهیز و فراهم سازی امکانات رفاهی در سطح شهرستان انجام شده که نیاز به شتاب بیشتری در اجرای بیشتر طرح های مشابه است.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار