مراسم گرامیداشت پنجاه و نهمین سالگرد ارتحال آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی(ره)، سه شنبه شب با حضور روحانیان، علما و فضلای حوزه های علمیه، مسئولان و قشرهای مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.
کد خبر: ۶۲۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱ 27 June 2018

به گزارش تابناک قم، در این مراسم که حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی ، علوی گرگانی ، آیات امینی، اعرافی، علوی بروجردی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی و استاندارقم حضور داشتند، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه طی سخنانی آن مرجع فقید را پرچمدار فقه و فقاهت، طلایه دار اعتدال و وحدت و استاد فقها و مجتهدان توصیف کرد، و اظهار داشت: برغم گذشت حدود 6دهه از ارتحال آن عالم بزرگوار همچنان آحاد مردم، شاگردان و همه جهان اسلام از کلمه ها، سخنان و آثار آن فقید سعید بهره مند هستند.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی با بیان اینکه کارهای زیادی درمعرفی و شناساندن این چهره برجسته و درخشان عالم تشیع صورت گرفته است، گفت: برخی از شاگردان آن فقیه وارسته مانند آیت الله صافی گلپایگانی کتاب فخر دوران را در مورد این شخصیت بزرگ و کم نظیر به رشته تحریر درآورده است.

وی با اشاره به نفوذ کلام، اقتدار و محبوبیت مرجعیت شیعه بویژه آیت الله بروجردی افزود: برخی از حکومت ها مانند صفویه و آل بویه و برخی دیگر مانند قاجاریه و پهلوی از روی اعتقاد به مراجع و یا سوءاستفاده و همچنین ترس و وحشتی که داشتند برای این بزرگان حساب ویژه ای باز کرده بودند.

رفیعی با بیان اینکه در طول تاریخ شیعه همیشه مساله تمرکز مرجعیت وجود نداشته و در برخی مواقع مانند شرایط فعلی تکثر و تعدد مراجع را داشتیم، افزود: تمرکز مرجعیت در برخی دوران ها ایجاد شده و بزرگانی مانند میرزای شیرازی، میرزای نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله بروجردی تنها مرجع تقلید زمان خود بودند، و در مسائل فقهی و شرعی همه ارجاع ها به آنها بوده است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی با اشاره به قدرت مراجع تقلید و تاثیرگذاری آنها در وقایع مختلف از جمله تحریم تنباکو و انقلاب مشروطیت گفت: نخستین عامل اقتدار مرجعیت این بوده که مردم آنها را جلوه الهی می دانند، و اطاعت و پیروی از مراجع را همانند پیروی از اهل بیت(ع) برای خود واجب می شمارند‌.

وی اخلاص، زهد و تقوا و مردمی بودن را نیز از علل اقتدار زعامت شیعه در جامعه عنوان کرد، و افزود: استقلال مرجعیت و وابسته نبودن این نهاد به دولت ها و حکومت ها نیز از دلایل مهم اقبال و علاقه مردم است، و آیت الله بروجردی نیز بواسطه برخورداری ازاین ویژگی ها به شخصیتی مقتدر و دوست داشتنی در جامعه تبدیل شده بود.

آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی از مراجع تقلید شیعه در سده چهاردهم، در ماه صفر سال 1292 هجری قمری در بروجرد به دنیا آمد. پدرش سید علی طباطبایی، از علمای شهر . نسب وی با 32 واسطه به امام حسن(ع) می ‌رسد.

وی 17 سال مدیر حوزه علمیه قم و 15 سال تنها مرجع تقلید شیعیان جهان بود؛ وی در 10 فروردین 1340 در 86 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و پیکر مطهرش در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار