تابناک چهارمحال وبختیاری- وزیر اسبق امور خارجه جمهوری اسلامی با تحلیل رویکرد خروج آمریکا از معاهده برجام تاکید کرد: آمریکا پس از خروج از برجام تخت گاز برای رسیدن به هدف خود به پیش می رود.
کد خبر: ۶۲۴۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵ 28 June 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- منوچهر متکی در آیین بزرگداشت شهدای هفتم تیرماه و شهید رحمان استکی نماینده شهید شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در مسجد جامع این شهر افزود: در 6 ماه آینده باید تمام توان خود را به کار گرفت و از تونل موجود به سلامت عبور کرد.
به گفته وی، مردم بخش سختی های خود را پذیرفته اند و مسئولان نیز باید سختی کار خود را بپذیرند و به بهترین فرمول و جامع ترین طرحهای اداره امور برسند.
وزیر اسبق امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: مردم در طول 8 سال دفاع مقدس بدون هیچ چشمداشتی به جبهه های نبرد حق علیه باطل کمک کردند و مقابل ابرقدرت ها ایستادند.
متکی تاکید کرد: جوانان ایران اسلامی امروز موفق به ساخت موشک شده اند که دنیا را متحیر کرده است و مردم اکنون می گویند همین جوانانی که به ساخت تولید موشک دست یافتند، می توانند در حوزه خودروسازی نیز نقش آفرین باشند.
وی یادآور شد: در دوران دفاع مقدس سه نوع بودجه در مجلس شورای اول تدوین می شد و با وجود خالی بودن ذخایر ارزی اما ایران در برابر ابرقدرتهای بزرگ ایستاد و این روحیه باید دوباره در کشور حاکم شود.
متکی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران را روحیه ایثارگری و از خودگذشتگی پیروز کرد و در دوران جنگ جوانان بدون هیچ ادعایی در برابر دشمن ایستادند و اکنون با همان روحیه می توان بودجه تدوین و کشور را اداره کرد و از شرایط موجود اقتصادی به سلامت عبور کرد.
متکی اظهار کرد: امروز مهمترین نیاز کشور اتحاد و همدلی است و لازمه اش رسیدن به یک اجماع در حکمرانی است و نمی شود در یک سو شعار اقتصاد مقاومتی سر داد و در سوی دیگر اقتصادی لیبرالی مبنای کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نظام بین المللی رسوایی آمریکا در جهان شده است، افزود: پس از جنگ جهانی دوم فاتحان جنگ از جمله آمریکا سازمان ملل متحد و کنوانسیون های مختلف را برای اداره جهان به راه انداختند و حکومت های دست نشانده در مناطق مختلف جهان را بر سرکار آوردند تا منافع گذشته استعماری را برای آنها احیا کند.
متکی اظهار کرد: شعارهای دموکراسی و نظرات و آرای مردمی در کشورها باعث شده تا آنها نتوانند از دیکتاتورهای دست نشانده خود در کشورها حمایت کنند.
وی با بیان اینکه آمریکا شعار دموکراسی را نتوانست اجرا کند، گفت: آمریکا به دنبال دمکراتیزیشن بود اما چون برای کشورهای منطقه خلیج فارس قابل اجرا نبود حرف خود را پس گرفتند.
متکی اظهار کرد: برخوردهای دوگانه یا استانداردهای دوگانه آمریکا و غرب باعث شد تا دست نشانده خود را حمایت نکنند و طرح نظم جهانی و نظام بین المللی را بر اساس لیبرال دموکراسی تعریف کردند تا شاید الگویی برای همه کشورهای جهان بشود.
به گفته وی، مسائل سیاسی بین المللی، حفاظت محیط زیست، انرژی و صدها سازمان تخصصی را در ذیل سازمان ملل ایجاد کردند تا بتوانند به این نظم جهانی برسند، اما ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا از کنوانسیون محیط زیست، حقوق بشر و سازمان اوپک خارج شد و حتی ناتو را تهدید به خروج کرده است.
وی گفت: خروج آمریکا از ساز و کار بعد از جهانی سازی، برای آن است که دیگر با این ساز و کارها نمی تواند به مقصد خود برسد.
به گفته وی، آمریکا دهها سال مدعی شد که سالها با تروریست مقابله کرده است اما هیلاری کلینتون اعلام کرد که داعش ساخته دست آمریکا و این تناقض در رفتار آمریکا را دیگر نمی تواند توجیه کرد.
متکی با بیان اینکه دونالد ترامپ دیوانه نیست بلکه سیاست های جدید آمریکا را اجرا می کند، اظهار کرد: آمریکا هنگامی که دید نمی تواند با ساز و کارهای گذشته در جهان حکمرانی کند به رویکرد جدیدی دست زد که بازیگر این رویکرد جدید آمریکا، ترامپ است.
وی به شهدای هفتم تیرماه اشاره کرد و گفت: هفتم تیر در تاریخ انقلاب اسلامی ایران برای همیشه ماندگار خواهد بود، زیرا شهدای هفتم تیرماه عاشورا و کربلای دیگری بود و یزیدیان و حسینی ها در هفتم تیرماه برای مردم مشخص شدند.
در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه سال 1360، علاوه بر آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور، تعداد زیادی از وزرای کابینه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند.
در این فاجعه، رحمان استکی نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی نیز به شهادت رسید.
خانواده شهید رحمان استکی 2 شهید دیگر به نظام و انقلاب اسلامی ایران تقدیم کرده است، شهید حمید استکی که در 16 اسفندماه سال 1362در عملیات خیبر به شهادت رسید و شهید ˈمجتبی استکیˈ در یکم دی ماه 1360در چهارراه خواجه ربیع در مشهد مقدس مورد سوء قصد عوامل سازمان منافقین قرار گرفت و براثر اصابت ترکش نارنجک به شهادت رسید.
شهید رحمان استکی سوم اردیبهشت ماه سال 1329 در خانواده ای مذهبی در شهرکرد به دنیا آمد و پس از دیپلم و اتمام خدمت سربازی در سال 1351 به شغل آموزگاری مشغول شد و بعد از یک سال برای آشنایی با جریانات مبارزاتی به تهران هجرت کرد.
در سال 1353 شهید استکی وارد دانشگاه شد و در همین ایام در جلسات درس علامه محمدتقی جعفری و جلسات مخفی درس شهید مظلوم دکتر بهشتی شرکت می کرد و در سال 57 در رشته علوم تربیتی فارغ التحصیل شد .
با اوج گیری مبارزات ملت ایران شهید استکی به زادگاهش شهرکرد بازگشت و مدیریت و سازماندهی اکثر راهپیمایی ها و تظاهرات شهر را بر عهده داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار