معاون عمرانی استاندار خوزستان خبرداد:
با تکمیل خط دوم آب غدیر تا روز ۱۵ تیر، دیگر نیازی به برداشت از کارون و بهمنشیر نیست و آب شرب شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان به طور کامل تأمین می‌شود و ای‌سی به زیر ۲۰۰۰ هزار خواهد رسید.
کد خبر: ۶۲۵۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 02 July 2018

فرامند هاشمی‌زاده پیش از ظهر امروز در بازدید خانواده‌های شهدا و هنرمندان خوزستان از طرح آبرسانی غدیر به شهرهای آبادان و خرمشهر با بیان اینکه در طرح غدیر آب را در سه فاز از سد کرخه به ۲۵ شهر و بیش از یک هزار و ۶۰۰ روستا منتقل می‌شود، اظهار کرد: فاز نخست آن که هم‌اکنون در حال اجراست آب شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان و هویزه را با لوله‌ای به قطر یک هزار و ۸۰۰ میلی‌متر با میزان شوری آب یک هزار و ۲۰۰ تامین می‌کند.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه کارفرمای طرح آبرسانی غدیر، سازمان آب و برق خوزستان بوده و توزیع آب با شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان است، افزود: آبگیری در خرمشهر از منبع کارون و در آبادن از دو منبع بهمنشیر و کارون انجام می‌شد؛ مصرف روزانه آب در خرمشهر ۹۰ هزار مترمکعب در روز است و از خط غدیر حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار مترمکعب به این شهرستان منتقل می‌شد.

هاشمی‌زاده بیان کرد: مصرف آب در آبادان ۱۵۰ هزار مترمکعب در روز است و میزان آب تحویل داده شده به این شهرستان حدود صد هزار مترمکعب بود.

معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: کسری آب خرمشهر از رودخانه کارون و کسری آبادان از رودخانه‌های بهمنشیر، اروند و گاهی از کارون تامین می‌شود و دو دستگاه آب‌شیرین نصب شده در آبادان حدود ۱۰ هزار مترمکعب به تامین آب این شهرستان کمک می‌کرد.

هاشمی‌زاده در خصوص علت شوری آب آبادان و خرمشهر اظهار کرد: میزان شورب آبی که از کرخه وارد مدار می‌شود دو هزار میکروموس بر ثانیه بود و با توجه تاثیر کاهش بارندگی و کم شدن آب شیرین وارد شده از بالادست به رودخانه‌ها، قدرت پس زدن آب شور حاصل از جز و مد در آبادان و خرمشهر وجود نداشت و این امر موجب شور شدن آب در این دو شهرستان شد.

وی ادامه داد: خط یک غدیر نیز دو بار دچار شکستگی در مقطع قیصریه شد و با گذشت ۴۸ ساعت شبکه‌های تامین خالی از آب شیرین شدند و مردم آبادان و خرمشهر را دچار مشکل کرد.

هاشمی‌زاده با بیان اینکه خط دوم طرح غدیر شامل دو خط لوله ۱۸ و ۶۷ کیلومتری به قطر دو هزار ملی‌متر بوده و آب را به شهرهای مورد نظر منتقل می‌کند، گفت: حدود پنج پیمانکار برای اجرای فاز دوم طرح غدیر مشغول به فعالیت هستند و در فرصت چهار روزه این خط راه‌اندازی و آب را به شهرهای آبادان و خرمشهر خواهد رسید.

معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه خط دو هزار از سد کرخه وارد ام‌الدبس شده و از آنجا به دشت آزدگان، آبادان، خرمشهر و شادگان پمپاژ می‌شود، بیان کرد: با اجرای این طرح ۱۵۰ هزار مترمکعب اب مورد نیاز ابادان و ۹۰ هزار مترمکعب خرمشهر را تامین خواهد کرد.

وی ادامه داد: در فاز سه این طرح نیز خط دو هزار میلی‌متری دیگری راه‌اندازی خواهد شد به عنوان کمک در کنار خط دو مورد استفاده قرار می‌گیرد که تمامی مراحل آن انجام شده است.

هاشمی‌زاده بیان کرد: خط سوم از ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس به اهواز است که آب حیات شوشتر را به آبادان و خرمشهر منتقل می‌کند و با اجرای آن میزان شوری آب به ۴۰۰ میکروموس بر ثانیه می‌رسد.

معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استانداری خوزستان در خصوص برداشت آب از دریا و نصب آب شیرین کن در شهرهای خرمشهر و آبادان گفت: شوری آب دریا بیش از ۶۰ هزار میکروموس بر ثانیه است از این رو تبدیل آن به آب شیرین نیازمند هزینه و تکنولوژی است‌.

وی تاکید کرد: درحال حاضر به دنبال تامین آب شرب از منابع پایداز شامل دریاچه پشت سدها هستیم اما در گام بعد به سمت تصفیه آب دریا خواهیم رفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار