رئیس اتاق بازرگانی آبادان:
رئیس اتاق بازرگانی آبادان با بیان اینکه خرما یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک و صادراتی منطقه است، گفت: سالانه 70 هزار تن صادرات خرما داریم و مابقی صادرات شامل انواع محصولات کشاورزی است.
کد خبر: ۶۲۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 08 July 2018

مسعود خیاط ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده اظهار کرد: بندر آبادان در زمینه صادرات 43 درصدی نسبت به سال‌های قبل رشد داشته و امیدواریم با افزایش تمهیدات و تسریع در امر صادرات از جمله توسعه و تجهیز اسکله صادراتی امکانات برای پهلوگیری بیشتر کشتی‌ها و واحدهای شناور فراهم شود تا در زمینه اشتغال و روند صادرات تسریع شود.

وی با بیان این که در سال حمایت از کالای ایرانی موضوع حمایت از تولید داخلی مطرح است، افزود: حمایت کالای ایرانی هم چرخه تولید و هم اشتغال را افزایش و باید توجه ویژه به این امر شود.

رئیس اتاق بازرگانی آبادان با بیان اینکه خرما یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک و صادراتی منطقه است تصریح کرد: سالانه 70 هزار تن صادرات خرما داریم و مابقی صادرات شامل انواع محصولات کشاورزی است که در استان تولید و از طریق بندر آبادان به کشورهای جنوبی حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع ثبت سفارش با توجه به اینکه هزار و 409 کالای خارجی ممنوع‌الورود شده است، فرصت خوبی برای شکوفایی واحدهای تولیدی داخلی است و این امر از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند

کاهش صادرات از مرز شلمچه

رئیس اتاق بازرگانی آبادان در بحث صادرات از مرز شلمچه بیان کرد: موضوع کاهش صادرات از مرز شلمچه داریم. در سال 1394 بیش از هزار کامیون از مرز شلمچه به کشور عراق صادرات داشته‌اند که هم‌اکنون به 50 کامیون در روز کاهش‌یافته و ما طی نشست‌های متعدد و رایزنی‌های فراوان در سطح منطقه و وزارت امور خارجه به دنبال افزایش صادرات هستیم.

وی افزود: دولت باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کند تا بزرگ‌ترین مرز خشکی یعنی مرز شلمچه به رونق اقتصادی خود بازگردد، سهل‌انگاری برخی مسئولان آن‌هم به دلیل نبود امکانات، زیرساخت‌ها، قوانین گمرکی تابع سلیقه‌های شخصی در کشور مجاور و نیز قوانین متعدد و دست‌وپا گیر در مرز ایران و عراق باعث شده صادرات از مرزهای دیگر به‌غیراز شلمچه انجام گیرد.

خیاط ‌زاده عنوان کرد: از مشکلاتی که زمینه کاهش صادرات از مرز شلمچه را به ‌وجود آورده، عدم به‌کارگیری دستگاه «ایکس ری» توسط منطقه آزاد اروند است که متأسفانه چند سال است خریداری‌شده اما نصب نشده است. این دستگاه با توجه به 24 ساعته نبودن فعالیت گمرک شلمچه می‌تواند در تسریع روند صادرات مؤثر باشد. همچنین ثبت سفارش‌ها یا مجوز صادرات به کشور عراق در دست اشخاص خاصی در کشور عراق است که همین امر و گران‌فروشی صدور مجوز در مرز شلمچه رغبت فعالان اقتصادی برای استفاده از این مرز را کاهش داده است.

وی گفت: یک از مشکلات عمده وضعیت خود گمرک شلمچه است که 24 ساعته فعال نیست درحالی‌که مرز باید پویا باشد و نباید مرز را به 8 ساعت فعالیت وقت اداری محدود کنیم، مشکل دیگر این است که محموله‌ها اکثراً 42 تنی هستند درصورتی‌که باسکول مرز شلمچه 36 تنی است و بارها از منطقه آزاد اروند خواسته‌ایم که این معضل را حل کنند.

رئیس اتاق بازرگانی آبادان تصریح کرد: مجهز نبودن به امکانات و فن‌آوری و دستگاه‌های اولیه مثل باسکول و ایکس ری، تمام‌وقت نبودن مرز، تعطیلی دوماهه محرم و صفر در سال؛ باعث کاهش رغبت استفاده از این گذرگاه تجاری شده است.

وی در خصوص تعرفه گمرکی یا واردات برخی کالاها در کشور یک تعرفه ثابت است، افزود: متأسفانه این مجوزها و ثبت سفارش‌ها ورود صادرات به کشور عراق در دست اشخاص خاص و متغیر است و آن‌ها نرخ‌گذاری می‌کنند که این مشکل داخلی در کشور عراق و استان بصره دامن‌گیر ما شده است.

خیاط زاده در خصوص نوسانات ارزی اخیر و تأثیر آن بر روی صادرات اظهار کرد: نوسانات خوشایند نیست یک سری قیمت‌ها به‌صورت شناور افزایش می‌یابد و باعث ایجاد بی‌اعتمادی و از بین رفتن ثبات اقتصادی شده است، از دولت خواستاریم که در تک‌نرخی کردن و ثبات ارز امکانات لازم را فراهم آورد، ارز صادراتی 4200 تومانی در اختیار واردکننده مواد اولیه تولیدی قرار دهد تا کالای ایرانی توان رقابت با کالاهای صادراتی دیگر کشورها در بازارهای مشترک و هدف داشته باشند.

اساسی‌ترین مشکلات شهرک صنعتی آبادان

وی در پاسخ به این سؤال که اساسی‌ترین مشکلات شهرک صنعتی آبادان چیست، افزود: در منطقه آزاد اروند قوانین جاری مناطق آزاد اجرا می‌شود، ولی مدیریت شهرک صنعتی را منطقه آزاد اروند بر عهده ندارد و وابسته به وزارت صنعت معدن و تجارت است.

رئیس اتاق بازرگانی آبادان بیان کرد: اگر تفاهم‌نامه بین منطقه آزاد اروند و شرکت‌های صنعتی به وجود آید، این سردرگمی حل خواهد شد و قطعاً منطقه آزاد اروند می‌تواند حمایت خوبی از واحدهای تولیدی نماید و این مزیت وجود واحد‌های صنعتی در محدوده منطقه آزاد است.

وی در خصوص تفاهم‌نامه‌های منعقدشده با سفیر برزیل گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور داریم عدم شناخت کافی از بازارهای فرا منطقه‌ای است. از سفیر برزیل خواستیم بانک اطلاعاتی فی‌مابین در مورد توانمندی بین ما و نیازمندی آن‌ها و بالعکس مبادله شود.

خیاط زاده با اشاره به موضوع تولید خرما، یادآور شد: سالانه 200 هزار تن صادرات خرما از خوزستان داریم که 70 در صد آن از مرز آبادان صادر می‌شود. در زمینه اقتصادی فرآورده‌‌های گوشتی دانه‌های روغنی از کشور برزیل و بحث ترانزیت کالا می‌توانیم سکوی خوبی برای ترانزیت کالاها به کشورهای دیگر داشته باشیم.

کاهش صادرات و تحریم‌های گسترده خارجی

خیاط زاده گفت: عربستان در حال باج دادن به کشور عراق است. مصالح ساختمانی درگذشته از مرز شلمچه وارد عراق می‌شد که متأسفانه این بازار سود ده تا حدود زیادی از دست ما خارج‌شده و کشورهای دیگری نظیر مصر و عربستان جایگزین شده‌اند. پیش گرفتن سیاست ارزان‌فروشی و گاهی هم رایگان فروشی از سوی ترکیه و عربستان نوعی بازاریابی با حمایت دولت‌های کشورهای یادشده است که باید از سوی دولت ما پادزهر مناسب در اسرع وقت تولید و به بدنه تولید و صادرات ما تزریق بشود.

 

منبع: فارس

برچسب ها: صادرات ، خرما ، آبادان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار