مدیرکل امور اقتصادی و دارایی:
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد گفت: سال 96 مجوز جذب 420 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی( فیپا) در استان صادر شد و به همین دلیل یزد جزو 10 منطقه برتر ایران در جذب سرمایه مستقیم خارجی شناخته شده است.
کد خبر: ۶۲۸۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۶ 10 July 2018

علی نمازی سال قبل را درخشان ترین دوره جذب سرمایه گذاری خارجی ایران دانست و افزود: بر مبنای گزارش آنکتاد( کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد) بیش از پنج میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور وارد شده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد یادآور شد: این مبلغ پیش از آن بی سابقه بود و از این لحاظ ایران یکی از بالاترین نرخ های رشد جذب سرمایه‌ خارجی را در جهان کسب کرد.
وی اضافه کرد: طبق مجوز سرمایه گذاری خارجی ( فیپا) سرمایه گذاری های سال قبل در یزد ، در قالب 6 طرح مصوب شد.
وی در این ارتباط توضیح داد که بخش زیادی از آن در قالب سرمایه ثابت و در گردش مربوط به پروژه هاست و زمینه اشتغال بیش از 500 نفر را در زمان ساخت و حدود 100نفر را در زمان اجرا ایجاد خواهد کرد.
نمازی تاکید کرد: هم اکنون 27 طرح با مجوز معتبر سرمایه گذاری خارجی در استان وجود دارد که از این تعداد 6 طرح پارسال تصویب شد. 
به گفته وی از 6مجوز صادره ، یکی در مورد بیمارستان و توریسم درمانی در یزد است و بقیه هم در زمینه ساخت نیروگاه خورشیدی در شهرستان های مهریز (2 طرح)، اردکان، خاتم و تفت است.
این مسئول در باره شرکت های متقاضی سرمایه گذاری اظهار کرد: به دلیل شرایط نسبتا خوب استان و حضور شرکای یزدی معتبر برای طرف خارجی، سبد مشارکت آنها متنوع است. 
نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد افزود: سرمایه گذارانی از ایتالیا، اتریش، هلند، فرانسه، بریتانیا، استرالیا، آلمان، ایرلند، لهستان،ترکیه، هند، چین، پاکستان و افغانستان در استان حضور دارند ولی تنوع شرکت های دارای مراوده تجاری و اقتصادی از این عدد بیشتر است.
نمازی وضعیت سرمایه گذاری یزد را با توجه به اشباع ظرفیت های اقتصادی و نسبت 2 درصد تولید استان به تولید ملی را مناسب عنوان کرد و افزود: این جایگاه مرهون برنامه ریزی و ایجاد زمینه های لازم است.
وی با اشاره به فعالیت های مرکز یادشده و همکاری 20 دستگاه اجرایی تصریح کرد: این مرکز تمام تلاش خود را برای ایجاد ادبیات یکسان سرمایه گذاری در یزد به کار گرفته است.
مدیرکل امور اقتصادی یزد با اشاره به رشد چشمگیر سرمایه گذاری خارجی در 2 سال گذشته توضیح داد: تعداد طرح های مصوب رشد چشمگیری دارد، طوریکه از سال 82 تا پایان 94، 21 طرح مصوب شد در حالیکه از ابتدای سال 95 تا تابستان 97، 14 طرح جدید مصوب شد.
نمازی با تاکید بر روند وضعیت جدید سرمایه گذاری خارجی یادآور شد: به طور قطع شرایط جدید اقتصادی می تواند در عزم سرمایه گذار خارجی برای ورود به کشور تاثیر منفی ایجاد کند، با این حال شروع امسال خیلی خوب بود.
نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد اظهار کرد: در بهار امسال از نظر تعداد طرح های مصوب سرمایه گذاری یکی از بهترین دوره های استان رقم خورد.
نمازی ادامه داد: طوریکه چهار طرح سرمایه گذاری برای استان در زمینه های انرژی خورشیدی و فولاد محقق شد که نسبت به آمارهای فصلی بی سابقه است.
وی راجع به ادامه روند سرمایه گذاری استان در سال جاری بیان کرد: به تازگی 2 شرکت ایتالیایی و چینی با حضور در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان ، برای ساخت نیروگاه خورشیدی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
نمازی تاکید کرد: موضوع تفاهم نامه ساخت 500 تا یکهزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در مقیاس بزرگ بالای 100مگاوات (10 تا 30 مگاوات )، ساخت 20هزار نیروگاه خانگی پنج کیلووات و ساخت کارخانه تولید پنل های خورشیدی است. 
یزد با 1.3 درصد جمعیت کشور ، به لحاظ تولید صنعتی 4.4 درصد سهم تولید این بخش را در اختیار دارد و به عنوان چهارمین استان صنعتی و دومین منطقه معدنی ایران شناخته می شود. 
هم اکنون 47 درصد اشتغال استان مربوط به صنعت و معدن است در حالیکه میانگین این عدد در کشور 32 درصد است. 
در این بخش ، سهم صنعت کشور در سال های 95 و 96 از 31.9 درصد به 32 درصد افزایش یافت،این رقم در یزد از 45.4 درصد به 46.6 درصد رسید. 
در عین حال سهم اشتغال بخش خدمات یزد با وجود افزایش سهم اشتغال آن در کشور ، از 46.3 به 44.9 درصد کاهش یافت. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار