نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس:
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تیم ضعیفی از ایران در اوپک حضور پیدا کرد و موفق نشد تا مانع افزایش تولید نفت توسط کشورهایی شود که قصد دارند جای ایران را در تولید نفت جهان بگیرند، گفت: در حال حاضر دولت و وزارت امور خارجه ایران باید با دیپلماسی مسایلی را مطرح کنند تا کشورهایی که قصد دارند در تولید نفت، جای ایران را بگیرند، این کار را انجام ندهند.
کد خبر: ۶۲۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳ 10 July 2018

هدایت‌الله خادمی با اشاره به تحریم‌های مطرح شده در خصوص صادرات نفت ایران، اظهار کرد: ما برای این‌که نگذاریم صادرات نفت ایران قطع شود، باید زیرساخت‌هایی که این فرصت را به کشورهای دیگر می‌دهند تا جایگزین ما شوند را از بین ببریم و مانع ایجاد آن‌ها شویم.

نباید مساله افزایش تولید نفت در اوپک اتفاق می‌افتاد

وی با اشاره به این‌که یکی از زیرساخت‌هایی که برخی از کشورها با استفاده از آن می‌توانند در تولید نفت جایگزین ایران شوند، آن است که در اوپک افزایش تولید داشته باشند، افزود: متاسفانه این مساله اتفاق افتاد و کشورهایی مانند عربستان، ونزوئلا، روسیه و برخی دیگر در اوپک اجازه افزایش تولید پیدا کردند و فرصت را از ایران گرفتند تا بتوانند در مقابل تحریم‌های آمریکا در بحث صادرات نفت ایستادگی کنند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر شرایط تولید نفت در اوپک مانند سال‌های گذشته ادامه پیدا می‌کرد و سایر کشورها اجازه افزایش تولید پیدا نمی‌کردند، امکان تحریم صادرات نفت ایران وجود نداشت زیرا نفتی تولید نمی‌شد تا بتوان آن را به عنوان جایگزین نفت ایران در بازار جهانی عرضه کرد.

در اوپک یک میلیون بشکه اجازه افزایش تولید نفت داده شد

خادمی ادامه داد: کشورهای عضو اوپک به صورت بسیار ساده در مجموع حدود یک میلیون بشکه اجازه افزایش تولید نفت پیدا کردند و زیرساختی ایجاد شد تا آمریکا بتواند صادرات نفت ایران را تحریم کند. در صورتی که تحریم صادرات نفت ایران اعمال شود به معنای آن است که مردم با مشکلات اساسی مواجه خواهند شد، اقتصاد راکد کشور نیز با وضعیت بدتری رو به‌رو و به نرخ تورم نیز افزوده می‌شود. همچنین با اعمال تحریم صادرات نفت ایران، مشخص نیست که وضعیت کشور به چه سمتی خواهد رفت.

وی با بیان این‌که ایران یک کشور تک محصولی و وابسته به نفت است، گفت: وقتی که کشورهای همسایه می‌خواهند در تولید نفت جایگزین ما شوند و جای ایران را بگیرند و فرصتی به دشمن دهند تا صادرات نفت ایران متوقف شود، به معنای آن است که در حال تحمیل یک جنگ واقعی با ایران هستند.

تیم ضعیفی از ایران در اوپک حضور پیدا کرد

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در اوپک می‌توانستیم کشورهایی را که قصد دارند در تولید نفت جایگزین ایران شوند را قانع کنیم که این کار را نکنند و افزایش تولید نداشته باشند، عنوان کرد: متاسفانه با توجه به این‌که تیم ضعیفی از ایران در اوپک حضور پیدا کرد موفق به این کار نشدیم اما اکنون باید به کشورهای تولیدکننده‌ای که قصد دارند در تولید نفت جایگزین ایران شوند، به صورت برادرانه و با دیپلماسی هشدار دهیم تا آن کشورها به این مساله کمک نکنند و نتوانند جایگزین ایران در تولید نفت شوند.

خادمی اظهار کرد: در حال حاضر دولت و وزارت امور خارجه ایران باید با دیپلماسی مسایلی را مطرح کنند تا کشورهایی که قصد دارند در تولید نفت جای ایران را بگیرند، این کار را انجام ندهند. در صورتی که این کشورها قانع به انجام این کار نشدند، باید از هرگونه امکانات و راه‌حل‌ها برای این مساله استفاده کنیم، تا اجازه ندهیم این کشورها افزایش تولید داشته باشند و جای ایران در تولید نفت در جهان را بگیرند.

نباید کاری به تنگه هرمز داشته باشیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران پس از تحریم نفت اقدام به بستن تنگه هرمز خواهد کرد، گفت: آقای روحانی صحبت‌هایی در این زمینه انجام دادند، اما منظور ایشان مشخص نبود. آنچه مشخص است ما باید پیش از آنکه محموله نفتی به تنگه هرمز برسد، تکلیف خود را با برخی از کشورها مشخص کنیم. نباید این کشورها فرصت و اجازه آن را داشته باشند که به تولید نفت بپردازند تا ما بخواهیم آن‌ها را در تنگه هرمز متوقف کنیم. وقتی که ما از پیش می‌توانیم مانع تولید نفت کشورها شویم، نباید کاری به تنگه هرمز داشته باشیم و باید همه امکانات را به کار بگیریم تا کشورهایی که قصد تولید نفت برای جایگزین شدن به جای ایران را دارند، نتوانند اقدام به این کار کنند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران نباید با مسایل مطرح شده در بحث تحریم صادرات ایران به صورت منفعل برخورد کند، زیرا اگر منفعل برخورد کنیم قطعا با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد و آمریکا نیز می‌تواند صادرات نفت ایران را تحریم کند. با توجه به این‌که عربستان، روسیه و سایر کشورها می‌توانند تولید خود را افزایش دهند و بازار تولید وجود دارد، در صورتی که با این مساله منفعل برخورد کنیم، تحریم خواهیم شد.

تحریم با سلاح‌های کشتار جمعی هیچ تفاوتی ندارد

خادمی با بیان این‌که تحریم با سلاح‌های کشتار جمعی هیچ تفاوتی ندارد، تصریح کرد: همانطور که سلاح‌های کشتار جمعی در دنیا محکوم هستند، تحریم نیز محکوم است زیرا هدف هر دوی آن‌ها نامشخص و نابودی همه اقشار مردم است. تحریم همه انسان‌ها از پیر تا کودک، از انسان سالم تا بیمار را گرفتار خود می‌کند و برای همه مشکل ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ایران باید در منطقه خود و در مقابل کشورهایی مانند عربستان، امارات و... که قصد دارند به ما خیانت کنند، هرچه در توان دارد را انجام دهد تا این کشورها نتوانند جای ایران را در تولید نفت بگیرند. این کشورها باید در تولید خود تجدیدنظر کنند و نباید این جرات را داشته باشند تا بخواهند به مردم کشور چنین ضربه‌ای را وارد کنند و جای ایران را در تولید نفت بگیرند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با منفعلانه عمل کردن، فرصت‌ها را از خود می‌گیرم. به دولت توصیه می‌کنم که اکنون پالس‌های خود را به کشورهایی که قصد دارند، جای ایران را در تولید نفت جهانی بگیرند، بفرستد تا این کشورها بدانند که اگر می‌خواهند جایگزین ما شوند، ایران می‌تواند تولید آن‌ها را با مشکل مواجه کند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار