عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کاهش ارزش پول ملی عملاً معیشت خانوارها را تحت تأثیر قرار داده و قدرت خرید آنها کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۲۸۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹ 10 July 2018

عامر کعبی امروز اظهار کرد: با اشاره به رشد غیرقابل‌مهار قیمت ارز و سکه طی جلساتی این موضوع را بارها به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی و سایر دولتمردان هشدار داده بودیم. شرایط فعلی اقتصاد کشور و تخصیص ارز برای واردات ابهامات جدی و اساسی دارد، بایستی موضوع مصرف ارزهای دولتی شفاف شود و گزارش دقیق از سوی دولت به کمیسیون اقتصادی ارائه شود.

وی با اشاره به‌ضرورت وجود شفافیت در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی افزود: در سیستم اقتصادی کشور بایستی شفافیت مبنای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی باشد، باید مشخص شود چه عواملی سبب بروز مقاصد اقتصادی می‌شود و چگونه یک شخص می‌تواند هزاران سکه طلا و یا حجم زیادی ارز یکجا خریداری کند.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به التهاب بازار بیان کرد: در پی التهاب بازار وضعیت تولید و سرمایه‌گذاری در کشور با چالش جدی مواجه شده است، قیمت‌های دلار و سکه حبابی است و ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه ریسک بالایی دارد. رشد غیرقابل‌کنترل طلا و دلار به‌شدت باعث افزایش تورم می‌شود و بانک مرکزی برای کنترل بازار باید به نحو مؤثرتری عمل کند.

کعبی خواستار نظارت بیشتر بانک مرکزی بر بازار شد و افزود: متأسفانه سوداگران با خریدوفروش خارج از ضابطه بازار سکه و ارز بازار را ملتهب می‌کنند و بانک مرکزی باید کنترل بیشتری بر این موضوع داشته باشد. نرخ دلار در بازار آزاد به‌صورت لحظه‌ای در حال افزایش است و به‌تبع آن ارزش ریال کاهش پیداکرده و به‌ دلیل افزایش قیمت کالاهای وارداتی قدرت خرید مردم کاهش پیداکرده است.

وی با تشریح علت گرانی ارز و سکه و همچنین تورم در بازارهای خودرو و مسکن عنوان کرد: حجم نقدینگی در بانک‌ها باید کنترل شود، سرمایه‌های عظیم خروجی از بانک‌ها بجای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی وارد بازارهای ارز و سکه و مسکن و بورس شدند و باعث ایجاد تلاطم قیمتی و تورم شده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی از تصویب افزایش حقوق کارکنان دولت در سال جاری گفت و افزود: قطعاً افزایش حقوق برای ارتقای پلکانی درآمد کارکنان و کارمندانی است که کمترین دریافتی را دارند نه مدیرانی که حقوق بالایی دریافت می‌کنند، کاهش ارزش پول ملی عملاً معیشت خانوارها را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: افزایش حقوق کارکنان بر اساس نرخ تورم میانگین موجب رونق سبد کالایی مردم و قدرت خرید مردم نشده است، قدرت خرید مردم زمانی بهبود می‌یابد که مردم با حقوق دریافتی خود بتوانند مایحتاج ضروری زندگی خود را تأمین کنند.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار