آیت‌الله حیدری :
آیت‌الله حیدری گفت: پروژه مافیای آب در وزارت نیرو باید افشا شود.
کد خبر: ۶۲۸۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱ 10 July 2018

آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان بعدازظهر امروز به منظور بررسی مشکلات روستائیان شهرستان آبادان به همراه امام جمعه آبادان، نمایندگان مجلس و فرماندار آبادان از روستاهای شلحه امام حسن عسکری (ع) و منیوحی این شهرستان بازدید کردند.

در این بازدید اهالی روستاها در خصوص مشکلات ناشی از شوری و کمبود آب گله مند بودند به‌طوری‌که عنوان می‌کردند بسیاری از احشام و نخلستان‌های خود را از دست داده اند و متحمل خسارت‌های سنگین شده‌اند. همچنین بسیاری از روستائیان به دلیل بیکاری و خسارت‌های وارد آمده توان پرداخت تسهیلات اشتغال خود را ندارند.

اهالی این روستاها از مسؤولان به دلیل عدم بازدید از این روستاها گله مند بودند و همچنین از گروه‌های جهادی بسیج و پویش مردمی که از سراسر کشور جهت ارسال و توزیع آب شرب به اهالی روستاها شبانه روز در حال تلاش هستند، تشکر و قدردانی کردند.

آیت الله حیدری در این نشست ضمن تسلیت شهادت امام صادق (ع) و درود بر روان پاک شهدای 8 سال دفاع مقدس، اظهار کرد: مردم خوزستان مبتلا به دو جنگ شدند، جنگ تحمیلی صدامی که با آثارش تاکنون درگیر و مبتلا هستیم و جنگ دوم مشکل شوری و کمبود آب است.

وی با اشاره به این که مردم روستاها و شهر آبادان در جنگ اول قهرمانانه ایستادگی کردند و روح استقامت و توکل را از امام حسین (ع) به ارث برده‌اند، افزود: مشکلات خوزستان پیش بینی شده بود و در بخش کشاورزی و آب شرب احشام به مسئولان دولتی مشکلات را گوش زد کرده بودیم ولی انگار برخی مسئولان گوش هایشان را با پنبه پرکرده اند و بعد از بروز مشکل به‌دنبال حل آن هستند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان بیان کرد: ما وظیفه داریم مشکلات شما را حل کنیم و اجازه نمی‌دهیم ضد انقلابی‌ها بیایند و در این شرایط موج سواری کنند؛ مردم ما خودشان بصیرند، ما تا آخرین قطره خون ایستاده‌ایم تا به مشکلات رسیدگی‌کنیم؛ پروژه‌ها و نقشه‌های مافیای آب در وزارت نیرو باید افشا شود. برخی از این مسئولان با نگاه بخشی با طرح‌هایی آب را به اسم شرب اما برای صنعت، فضای سبز و کشاورزی به استان‌های مطبوع خود منتقل می‌کنند.

دولت خسارت ناشی از نابودی احشام و نخل‌های روستاییان را جبران کند

حجت الاسلام علی ابراهیمی پور نیز در نشست با اهالی روستاهای آبادان، اظهار کرد: به منظور ایجاد ارتباط با مردم به روستاها آمده‌ایم و در قبال مردم احساس شرمندگی می‌کنیم. در دو موضوع آب شرب روستایی و احشام و کشاورزی، وزارت و مسئولان قول مساعدت داده‌اند.

وی عنوان کرد: آمار خسارت میلیاردی است، وزارت نیرو و کشاورزی باید خسارت وارد به مردم را جبران کنند. رئیس جمهور باید روزانه وزرا را جهت بررسی و گزارش از مشکلات مردم این خطه به منطقه ارسال‌کند. همه باید درکنار هم باشیم و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا خسارت جبران شود.

امام جمعه آبادان گفت: روستائیان، طرح توسعه کشاورزی مقام معظم رهبری را با جان دل اجرا کردند ولی شوری آب در حال نابودی ثمره و نخیلاتشان است. دولت باید خسارت احشام و ثمره و نخل های روستاییان را جبران کند.

مطالبات به‌حق مردم را دنبال می‌کنیم

فرماندار آبادان نیز در این نشست اظهار کرد: موضوع خارج از اراده ما در شهرستان است. شوری آب در بالا دست به سی هزار رسیده بود. با توجه به کاهش برداشت نیشکر و ساخت سد مارد این میزان شوری کاهش یافت.

وی افزود : ما مطالبات مردم را دنبال می‌کنیم، مطالبات به حق است و از زمانی که شوری آب بالا رفته تاکنون تانکرهای حمل آب با حمایت منطقه آزاد اروند در سطح روستاها توزیع شده و همچنین آب شرب بسته‌بندی شده از شرکت‌های آب و فاضلاب استان در این مناطق روستایی پخش شده است.

 4 میلیون نخل در روستاهای آبادان در معرض نابودی است و اگر به‌سرعت آبیاری نشوند، به دلیل نزدیکی به فصل برداشت به طور قطع محصولاتشان نابود خواهد شد.

همچنین در هر روستا به‌طور متوسط سیصد نفر در زمینه کشاورزی در حال اشتغال هستند و در صورتی که آب لازم مهیا نشود شاهد از بین رفتن نخلستان‌ها و احشام، وضعیت بد اقتصادی، بیکاری و مهاجرت از روستاها خواهیم بود.

در شهرستان آبادان 72 روستا وجود دارد و در هر روستا 3 مخزن 500 لیتری آب نصب شده‌ که روزانه 100 تانکر در حال آب رسانی به این روستاها هستند و 80 شل بطری آب معدنی با حمایت و پویش‌های مردمی در روستاها توزیع شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار