بدون شک مهمترین دیدار دونالد ترامپ در روز دوشنبه و در کشور فنلاند رخ خواهد داد؛ جایی که رئیس جمهور آمریکا و روسیه قرار است با هم دیدار و گفت و گو کنند. احتمالاً در این دیدار درباره موضوعات مختلفی نظیر اوکراین، کره شمالی، جنگ سوریه، ایران و آینده برجام و ... بحث و رایزنی صورت خواهد گرفت.
کد خبر: ۶۳۰۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲ 15 July 2018

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از روز سه شنبه هفته قبل سفر دوره ای خود به اروپا را آغاز کرد. ترامپ ابتدا به بروکسل رفت و در نشست کشورهای عضو ناتو شرکت کرد، سپش از بروکسل عازم لندن شد و در نهایت او قرار است امروز به هلسینکی پایتخت فنلاند برود و در آن جا با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت و گو کند.

نشست ترامپ با سران کشورهای ناتو در بروکسل، هفته گذشته انجام شد جنجال بسیاری به همراه داشته است که پیامدهای آن تا به امروز نیز ادامه دارد. البته برخی کشورها از سخنان ترامپ درباره لزوم افزایش سهم کشورهای اروپایی در تامین هزینه های برنامه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بیشتر متاثر شدند چنانچه موجب شکاف هایی در دولت ائتلافی آنگلا مرکل شد.

دونالد ترامپ در دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو به شدت سیاست آلمان را در اتکای برلین به انرژی روسیه به باد انتقاد گرفت و عنوان کرد که این کشور تحت کنترل مسکو می باشد، اما همزمان واشنگتن می باید میلیاردها دلار صرف هزینه حمایت از آنها در قبال روسیه کند. البته لحن رئیس جمهور آمریکا در دیدار با آنگلا مرکل ملایم تر شد. اما به نظر می رسید بازی ترامپ جواب داده و او موفق شده خواسته های خود را به آلمان درباره پرداختن سهم هزینه های خود در ناتو بقبولاند.

ترامپ در لندن نیز جنگ لفظی علیه متحد دیرینه واشنگتن یعنی لندن داشت و در مصاحبه ای با روزنامه سان، ضمن انتقاد شدید از سیاست های ترزا می و برگزیت عنوان کرده بود که در صورت اجرایی شدن طرح نخست وزیر برای خروج از اتحادیه اروپا احتمال امضای توافق نامه تجاری جدید از بین خواهد رفت. رئیس جمهور آمریکا همچنین ضمن تمجید از بوریس جانسون، وزیر خارجه مستعفی انگلیس گفته بود که او نخست وزیر خوبی خواهد بود. اما دولت آمریکا این مصاحبه را نیز پیش از نشست خبری ترامپ و ترزا می تکذیب کرد. این در حالی بود که همزمان با ورود ترامپ به لندن، تظاهرات گسترده ای علیه وی صورت گرفته بود که موجبات نارضایتی رئیس جمهور آمریکا شده بود.

اما بدون شک مهمترین دیدار دونالد ترامپ در روز دوشنبه و در کشور فنلاند رخ خواهد داد؛ جایی که رئیس جمهور آمریکا و روسیه قرار است با هم دیدار و گفت و گو کنند. احتمالاً در این دیدار درباره موضوعات مختلفی نظیر اوکراین، کره شمالی، جنگ سوریه، ایران و آینده برجام و ... بحث و رایزنی صورت خواهد گرفت. به دلیل بررسی مجموعه این موضوعات بسیار مهم است که عده ای صحبت از چانه زنی گسترده در راستای دست یابی به معامله بزرگ خبر داده اند.

بیشتر بخوانید:

کرملین: پوتین و ترامپ درباره خروج آمریکا از برجام تبادل نظر می‌کنند

ترامپ: متحدان زیادی داریم/نشست با پوتین، از همه دیدارهایم ساده‌تر است

انتظار می رود دونالد ترامپ در دیدار با پوتین بر محدود کردن نقش منطقه ای ایران بخصوص در جنگ سوریه در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کند. این در حالی است که اواخر هفته گذشته در سفر علی اکبر ولایتی به مسکو و در دیدار با پوتین، ایران و روسیه به تفاهماتی درباره تعیین نقشه راه آینده در حوزه سیاست خارجی و ارتباطات اقتصادی دست پیدا کرده بودند. البته همزمان بنیامین نتانیاهو نیز به روسیه رفت و دیدارهایی با مقامات این کشور داشت. بنابراین احتمالاً از این لحاظ شاید انتظار یک تفاهم گسترده و جدی بین طرفین و حل تمامی چالش ها درباره ایران بعید باشد.

البته دولت آمریکا در روزهای اخیر از عدم معافیت شرکت های فرانسوی از مجازات عدم رعایت تحریم ها و اعمال فشار بی سابقه به تهران خبر داده بود. استیو منوچین و مایک پمئو عنوان کرده بودند فشارهای اقتصادی می باید منجر به تغییراتی عینی، ملموس و مداوم در سیاست های ایران بشود. حال باید دید این تهدید به تحریم آیا شامل روس ها نیز خواهد شد یا خیر. البته قبلاً آمریکا از احتمال معافیت موردی شرکت ها برای مبادله با ایران نیز خبر داده بود.

همزمان برخی از کارشناسان نیز عنوان کرده اند که نباید انتظار نتیجه تعیین کننده و ویژه ای از دیدار دو روسای جمهور داشت؛ چرا که ترامپ در داخل آمریکا به شدت از لحاظ ارتباط با روس ها در زمان انتخابات ریاست جمهوری تحت فشار است و هر گونه بده و بستان او می تواند تفسیرهای مختلف را به همراه داشته باشد.

به گزارش الف، اما تا این جای کار باید گفت ترامپ قاعده بازی آمریکایی ها رو تغییر داده و رفتار محترمانه تری نسبت به پوتین قبل از دیدار با او داشته است؛ چرا که در ساعات اخیر و پیش از دیدار با رئیس جمهور روسیه نوک پیکان حملات او متوجه دولت باراک اوباما بوده است. ترامپ همیشه با ادبیات خاصی از پوتین یاد کرده و از او تعریف و تمجید می کرد. این در حالی است که ترامپ در هفته های اخیر بارها انتقادات تندی را نسبت به متحدان اروپایی خود بیان داشته بود. با این وضعیت، انتظار که اختلافات بین دو سوی آتلانتیک و متحدان قدیمی کاهش یابد تصور باطلی خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار