اظهارت اولیه ترامپ در حالی که در کنار پوتین ایستاده بود مطرح شد و باعث خشم و عصبانیت گسترده در واشنگتن شد به طوری که علاوه بر دموکراتها که برخی از آنها خواستار استیضاح ترامپ شدند حتی جمهوری‌خواهان از جمله سناتور جان مک‌کین نیز این اظهارات ترامپ را محکوم کرد.
کد خبر: ۶۳۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ 18 July 2018

 

 
 
قانونگذاران اروپایی می‌گویند، کنفرانس خبری شگفتی‌ساز ترامپ با رهبر روسیه حامل پیامی به دیگر کشورها با سیستم‌های سیاسی دموکراتیک بود که به صورت مشابه هدف مداخله مسکو قرار گرفتند؛ اینکه آنها دیگر نمی‌توانند روی اتحاد با آمریکا حساب باز کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از پایگاه خبری هافینگتون پست، دامیان کالینز، قانونگذار محافظه‌کار انگلیسی در نشست امنیت انتخابات "شورای آتلانتیک" در واشنگتن گفت: اینکه شواهد مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را انکار کنید، عملا به معنای آن است که به دیگر کشورهای قربانی این نوع حملات بگویید که شما تنها هستید.

اویار کالنینش، دیپلمات و سفیر سابق لتونی در آمریکا در نشست شورای آتلانتیک اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را "مضحک" دانست.

او با اشاره به اقدامات "خصمانه" روسیه که واکنش غرب را برانگیخت، تاکید کرد: اگر درباره الحاق شبه جزیره کریمه و حمله به شرق اوکراین صحبت می‌کنید، آمریکا و اروپا نباید مورد سرزنش قرار بگیرند. این اقدامی یکجانبه از سوی روسیه بود.

کشورهای اروپایی مدتی است از "مداخله" روسیه در امور داخلی خودشان گلایه دارند. اوایل امسال دموکرات‌های کمیته روابط خارجی سنا با انتشار گزارشی به جزئیاتی از مداخله روسیه در امور ۱۹ کشور شامل حمایت از یک حزب راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته فرانسه و کمپین ضد اطلاعات حین انتخابات پارلمانی آلمان اشاره کردند.    

حنا هوپکو، از قانونگذاران اوکراینی می‌گوید به دنبال نشست ترامپ – پوتین لازم است که آمریکا "موضع قاطعی" مبنی بر اینکه به رسمیت شناختن شبه جزیره کریمه در دستورکار نیست، اتخاذ کند. او در نشست شورای آتلانتیک گفت: سازشی در کار نیست.

ایسنا نوشت،نشست ترامپ با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال اظهارات جنجالی اخیر او در نشست پر تنش ناتو در بروکسل و اعتراضات مردمی گسترده در انگلیس علیه خودش مطرح شد.

او انتقادها از متحدان آمریکا را بیشتر کرد و کار را تا جایی پیش برد که اتحادیه اروپا را "دشمن" دانست.

سفیر سابق لتونی در آمریکا می‌گوید: اکنون دوره بسیار دشواری برای اروپاست. تمام اینها خواست پوتین است که هدفش اروپایی ضعیف است و علتش این است که روش او برای با عظمت کردن روسیه از طریق ضعیف کردن دیگران است.

براساس گزارشات معاون رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا هر دو از رئیس‌جمهور کشورشان خواسته‌اند تا اظهاراتی را که در جریان کنفرانس خبری مشترکش با رئیس‌جمهور روسیه مطرح کرده شفاف سازی کند و حمایت خود را از دستاوردهای آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ابراز نماید.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، یکی از منابع آگاه از مذاکرات سه جانبه میان مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور، ‌مایک پامپئو، وزیر امور خارجه و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که روز سه‌شنبه در دفتر ریاست جمهوری برگزار شد، به شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز گفت: پنس و پامپئو هر دو از ترامپ خواستند تا درخصوص بیانیه‌های روز دوشنبه‌اش شفاف سازی کند؛ بیانیه‌هایی که در آن ترامپ ظاهرا نتیجه جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی را رد کرده بود.

ترامپ بعد از این نشست سه جانبه به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: در جریان سخنرانی که در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در هلسینکی داشتم منظورم را دقیق بیان نکردم. منظور من این بود که هیچ دلیلی نمی‌بینم که چرا این مداخله کار روسیه نباشد.

این در حالی است که ترامپ پیشتر اعلام کرده بود: دلیلی نمی‌بیند که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مداخله کرده باشد.

وی افزود: شدیدا معتقدم که اقدامات روسیه هیچ تاثیری بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی نداشته اما باید صریحا بگویم که نتیجه تحقیقات کمیته اطلاعاتی آمریکا را مبنی بر اینکه روسیه در این انتخابات مداخله کرده قبول دارم. من کاملا به آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ایمان دارم و از آنها حمایت می‌کنم.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و سخنگوی معاون رئیس‌جمهور آمریکا در این باره هیچ اظهارنظری نکردند.

اظهارت اولیه ترامپ در حالی که در کنار پوتین ایستاده بود مطرح شد و باعث خشم و عصبانیت گسترده در واشنگتن شد به طوری که علاوه بر دموکراتها که برخی از آنها خواستار استیضاح ترامپ شدند حتی جمهوری‌خواهان از جمله سناتور جان مک‌کین نیز این اظهارات ترامپ را محکوم کرد.

ترامپ روز سه‌شنبه احتمال عدم مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی را بازگذاشت و به خبرنگاران گفت: ممکن است افراد دیگری در این انتخابات مداخله کرده باشند.

با این وجود ترامپ متعهد شد تا با تلاش‌های آتی روسیه برای مداخله در فعالیت‌های سیاسی آمریکا از جمله انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر مقابله کند.

وی افزود: ما هر کار که در توانمان است انجام می‌دهیم تا از مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۸ جلوگیری کنیم.

منبع: تدبیر و امید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار