مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه یکی از مطالبات اصلی مردم همدان پیگیری حق و حقوق امامزاده شاهزاده حسین (ع) است، تأکید کرد: جا دارد جایگاهی همچون جمکران در شهر همدان برای عموی امام زمان (عج) تعریف شود.
کد خبر: ۶۳۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ 19 July 2018
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه یکی از مطالبات اصلی مردم همدان پیگیری حق و حقوق امامزاده شاهزاده حسین (ع) است، تأکید کرد: جا دارد جایگاهی همچون جمکران در شهر همدان برای عموی امام زمان (عج) تعریف شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمد کاروند در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه هیچ شبهه‌ای بین نسب و ریشه امامزادگان همدان وجود ندارد، به مقام والای امامزاده شاهزاده حسین (ع)، عموی امام زمان (عج) واقع در مرکز شهر همدان اشاره و اظهار کرد: اگر این امامزاده والامقام در هر استان دیگری بود همانند شاهچراغ، به بهترین شکل ممکن به معرفی و بیان ویژگی‌های ایشان پرداخته می‌شد.

وی شهرت امامزاده شاهزاده حسین (ع) را بین‌المللی عنوان و بیان کرد: برادر این امامزاده بزرگوار در یکی از شهر‌های عراق بسیار مورد احترام و توجه مردم قرار دارد، اما در همدان ایشان مظلوم قرار گرفته‌اند.

کاروند تصریح کرد: بارگاه ملکوتی امامزاده شاهزاده حسین (ع) در گذشته به علت قرار گرفتن در مرکزیت شهر و در جوار مسجد جامع و مدارس علوم دینی بسیار مورد احترم قرار می‌گرفت و دارای موقوفات زیادی بود که از سال ۱۳۰۰ به بعد به علت تغییرات بافت شهری رفته رفته محصورتر و محدودتر شده است.

وی تأکید کرد: در گذشته در جوار امامزادگان اماکن گردشگری و استراحتگاه برای اقامت مسافران تعبیه و ساخته می‌شد، اما متأسفانه این بخش از امامزاده حسین (ع)، در تصرف بانک ملی است به طوریکه بانک ملی دور میدان در گذشته توت‌زار، سرویس بهداشتی و سقاخانه این امامزاده جلیل‌القدر بود.

کتاب امامزاده شاهزاده حسین (ع) در دست چاپ است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در ادامه سخنانش اعلام کرد: درصدد چاپ کتابی در مورد مقام امامزاده شاهزاده حسین (ع) البته با استفاده از مراجع موثق و منابع معتبر هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از مطالبات اصلی مردم پیگیری حق و حقوق این امامزاده بزرگوار است، تأکید کرد: جا دارد جایگاهی همچون جمکران در شهر همدان برای عموی امام زمان (عج) تعریف شود.

کاروند با بیان اینکه خبرنگاران زکات کار خود را معرفی امامزاده شاهزاده حسین (ع) قرار دهند، اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن رویداد «همدان ۲۰۱۸» در عرصه فرهنگ مذهبی، بدون تعصبات خاص جایگاه امامزاده حسین (ع) را مطالبه‌گری کنید.

وی درباره عرصه و اعیان تحت تملک بانک ملی نیز گفت: از سال ۱۳۱۲ اشخاصی املاک امامزاده را تملک کرده و در سال ۱۳۳۶ به بانک ملی این مکان را که افزون بر ۱۲۰۰ متر است، فروختند و پس از انقلاب و به فرمان امام راحل مبنی بر بازگرداندن موقوفات به حالت اولیه خود، پیگیری‌ها برای بازگرداندن این موقوفه به اوقاف صورت گرفت و در سال ۸۳ از طرف شورای عالی ثبت سند عرصه و اعیان بانک ملی به امامزاده بازگردانده شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان اذعان کرد: به هیچ عنوان به دنبال تخریب ساختمان بانک ملی نیستیم و فقط به دنبال پیگیری حق و حقوق امامزاده هستیم که امیدواریم مسئولان استانی ما را در این امر خطیر همراهی کنند.

۴۳ بقعه متبرکه میزبان جشن‌های دهه کرامت هستند

وی به برنامه‌های دهه کرامت اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسم مداحی و مولودی‌خوانی در ۴۳ بقعه متبرکه در سطح استان، اجرای غبارروبی و عطرافشانی از امامزادگان با حضور علما، مسئولان و خانواده‌های معظم شهدا، آئین تجلیل از خادمان و هیئت‌امنای امامزادگان، پخش صلوات خاصه امام رضا (ع)، جشن ولادت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و پویش «امامزادگان سرزمین من» در ۴۳ بقعه که در این طرح به شبهات مربوط به امامزادگان پاسخ داده می‌شود، از جمله برنامه‌های این دهه است.

کاروند بیان کرد: اعیاد دهه کرامت در امامزاده خضر و امامزاده یحیی (ع) در همدان، امامزاده مهدی (ع) در نهاوند، امامزاده ذوالفقار (ع) در کبودراهنگ، امامزاده عسگر (ع) در بهار، حیقوق نبی (ع) در تویسرکان، امامزاده عبدالله (ع) در ملایر، امامزاده قاسم (ع) در رزن و امامزاده عبدالله (ع) شهرآب در اسدآباد برگزار می‌شود.

وی تعمیر و مرمت بقاع متبرکه را یکی از مهمترین اقدامات اداره‌کل اوقاف در استان مطرح و اظهار کرد: تکمیل حسینیه، تربت‌خانه و سایت اداری- فرهنگی امامزاده عبدالله (ع)، ساخت تربت‌خانه و تکمیل شبستان امامزاده قاسم (ع) حیدره، تعمیر گنبد، ساخت حسینیه، سرویس بهداشتی و حل مشکل پارکینگ در امامزاده محسن (ع)، تخریب و بازسازی ورودی امامزاده یحیی (ع) بخشی از اقدامات اوقاف بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: در سال گذشته ۱۲ امامزاده در شهر همدان، پنج مورد در ملایر، ۱۲ مورد در تویسرکان، ۷ بقعه در رزن، ۳ بقعه در اسدآباد، ۶ بقعه در نهاوند، ۱۰ مورد در کبودراهنگ و ۶ بقعه در شهرستان بهار کار مرمت و بازسازی صورت گرفته است.

امامزاده زینب خاتون (س) در زمان‌آباد مقصد مسافران

وی به اهمیت وجود امامزاده زینب خاتون (س) در مسیر تردد و گردشگری محور همدان، ملایر اشاره و اظهار کرد: امامزاده زینب خاتون (س) در سه کیلومتری شهر همدان به ملایر و در روستای زمان‌آباد در ۱۲۰۰ متر و در دوطبقه تخریب و نوسازی صورت گرفته که در مرحله دوم گنبد و گلدسته این بقعه متبرکه نصب خواهد شد.

کاروند به منابع تأمین اعتبار برای مرمت و نوسازی بقاع متبرکه اشاره و بیان کرد: وجوه واریزی در ضریح، اعتبارات دولتی، وام‌های بانکی و کمک‌های خیرین منابع تأمین مالی امامزادگان بوده همچنین امامزاده محسن (ع)، امامزاده عبدالبه (ع) و امامزاده حسین (ع) بیشترین زائران را پذیرا هستند.

وقف در حوزه سلامت دومین موقوفه مردم همدان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه در سال گذشته از محل موقوفات واقفین خیراندیش، ۱۸ میلیارد تومان به مردم خدمات ارائه شده است، وقف روضه امام حسین (ع) و سلامت را بیشترین موقوفات استان بیان و خاطرنشان کرد: شهر‌های ملایر، همدان و اسدآباد بیشترین و کبودراهنگ کمترین موقوفات را در حوزه سلامت داشته‌اند.

وی به خدمات ارائه شده به بیماران صعب‌العلاج از محل نیت واقفان اشاره و تأکید کرد: از یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بیماران صعب‌العلاج و چهار تا پنج میلیون تومان به برخی از بیماران پرداخت می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار