مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه باید مکانی مانند جمکران برای شاهزاده حسین (ع) به عنوان عموی بلافصل امام زمان (عج) تعریف شود، گفت: برای حل مشکل موقوفه شاهزاده حسین (ع) که در تصرف بانک ملی است، پیگیری‌های خوبی انجام دادیم.
کد خبر: ۶۳۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 19 July 2018
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه باید مکانی مانند جمکران برای شاهزاده حسین (ع) به عنوان عموی بلافصل امام زمان (عج) تعریف شود، گفت: برای حل مشکل موقوفه شاهزاده حسین (ع) که در تصرف بانک ملی است، پیگیری‌های خوبی انجام دادیم.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام محمد کاروند در جمع خبرنگاران با اشاره به روز تجلیل از امامزادگان اظهار کرد: برخی از امامزادگان استان مانند شاهزاده حسین (ع) شجره‌نامه قوی دارند.

وی با اشاره به اینکه در خصوص شجره‌نامه شاهزاده حسین (ع) بین عرفا هیچ اختلافی نیست، خاطرنشان کرد: شجره‌نامه برخی از امامزادگان استان قوی است، اما آنطور که باید به آن‌ها توجه نکرده‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با تاکید به اینکه شاید اگر شاهزاده حسین (ع) در استان‌های دیگر که به امامزادگان توجه بیشتری شده قرار داشت، وضعیت بهتر بود، افزود: امامزاده حسین (ع) فرزند بلافصل امام معصوم (ع) و عمومی امام زمان (عج) است و شهرت بسیاری دارد.

وی با اشاره به وجود مزار امامزاده محمد (ع) به عنوان برادر شاهزاده حسین (ع) در کشور عراق گفت: این امامزاده در بین مردم آنجا بسیار مورد احترام است و جایگاه خاصی دارد.

کاروند با بیان اینکه بجاست بیش از قبل به شاهزاده حسین (ع) بپردازیم، تصریح کرد: بارگاه ملکوتی امامزاده حسین (ع) در گذشته جزو کانون‌های مورد توجه مردم بوده و یکی از نقاط مرکزی شهر همدان به شمار می‌رفت.

وی با اشاره به اینکه این امامزاده دو موقوفه داشته که برخی از آن‌ها در طول تاریخ از بین رفته و برخی واگذار شده است، افزود: بخشی از این امامزاده معروف به سقاخانه یا باغ امامزاده بوده که مکان وسیعی را در برمی‌گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه در گذشته در کنار امامزاده‌های بزرگ استان محلی برای گردشگری تعریف می‌شد موضوعی که در امامزادگان سایر استان‌ها ندیده‌ایم، گفت: مثلا در کنار مقبره امامزاده یحیی (ع) باغ و توقفگاهی برای مردم تعریف شده بود؛ در شاهزاده حسین (ع) علاوه بر اینکه سقاخانه و باغ بود، خانه‌هایی برای محل اقامت مسافران ساخته شده که متاسفانه قسمتی از این موقوفات از بین رفته است.

وی با اشاره به اینکه در قدیم و دور میدان امام (ره) محلی به نام توت‌زار و محل استراحت مردم ایجاد شده بود که جزئی از بقعه این امامزاده واجب‌التعظیم بود، افزود: از سال ۱۳۰۰ به بعد به خاطر تغییر بافت شهری بقعه این امامزاده تغییر کرده و به مرور محدود و محصور شده است.

چاپ کتابی در مورد شخصیت شاهزاده حسین (ع) همدان

وی با بیان اینکه بسیاری از امامزادگان همدان نظیر امامزاده اسماعیل (ع)، امامزاده محسن (ع) و امامزاده عبدالله (ع) شجره قوی دارند که امیدوارم محققان بیشتر در راستای معرفی این بقاع متبرکه تلاش کنند، گفت: اخیراً اقدام به چاپ کتابی از شخصیت امامزاده حسین (ع) کرده‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با تاکید به اینکه این امامزاده نمادی قوی در بین مردم است، بیان کرد: هرچند این بقعه متبرکه محصور شده، اما چیزی از اعتبار و ارادت مردم به عموی امام زمان (عج) کم نشده است.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین سند حضور خاندان اهل بیت (ع) در همدان پرداختن به امامزاده حسین (ع) است که جا داشت مکانی مانند جمکران برای آن تعریف کنیم، افزود: امیدوارم بتوانیم با تلاش رسانه‌ها و مطالبه مردم کاری برای این این بقعه انجام دهیم.

کاروند با بیان اینکه البته اتفاقاتی افتاده که می‌طلبد با همت و همدلی کار پیش رود، گفت: مسؤولان استان اراده انجام کار را دارند، اما امیدوارم این موضوع در اولویت باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال رویداد ۲۰۱۸ را در عرصه گردشگری داریم که کاری مهمی صورت خواهد گرفت، اما در حوزه دینی و مذهبی نیز امیدوارم کار‌های خوبی انجام گیرد، بیان کرد: قسمتی از شاهزاده حسین (ع) همدان در تصرف بانک ملی است که در راستای برگرداندن این ملک در تلاشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه این امامزاده موقوفات زیادی داشته که برخی از بین رفته و برخی موجود بوده که در دفاتر ثبتی به نام ملک امامزاده شناخته شده است، گفت: بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ متر ملک امامزاده در تصرف بانک ملی است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۳۶ در آنجا بانک ملی ساخته شده که قبلا به صورت سقاخانه و توت‌زار بوده است، افزود: سال ۱۳۱۲ افرادی ملک را تصرف کرده و سال ۱۳۳۶ آن را به بانک ملی فروخته‌اند.

کاروند با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی با نظر امام (ره) که فرمود: «موقوفات باید برگردد»، قانونی تشکیل شد که در سال ۷۷ رای بر ابطال سند مالکیت عرصه و اعیان بانک ملی داده شد، خاطرنشان کرد: به هیچ وجه به دنبال تخریب ساختمان بانک ملی نیستیم و برخی خواسته و ناخواسته علیه امامزاده حرف می‌زنند و می‌گویند می‌خواهیم آنجا را تخریب کنیم.

وی با اشاره به اینکه بانک ملی ملک امامزاده ثبت شده و ما از ما خواسته‌اند اجاره دهیم، اما می‌خواهیم از آنجا استفاده کنیم و اجاره ندهیم، افزود: بقعه شاهزاده حسین (ع) هم‌طراز شاهچراغ است، اما محدود شده است که البته بازار نیز محدودیت ایجاد کرده است، اما حرف ما این است که به جای اینکه اجاره دهیم، خود از آن استفاده کنیم و آن را از محدودیت خارج کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه پیگیری‌ها نتیجه داده و به زودی خبر‌های خوشی خواهیم داد، گفت: از نظر ما این ملک از لحاظ عرصه و اعیان موقوفه است هرچند عرصه را بانک ملی ساخته، اما چون غیر قانونی بوده و حتی بر اساس قوانین رضاشاه هم غیر قانونی است، عرصه نیز موقوفه به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: در حال حاضر مذاکراتی در حال انجام است که امیدوارم هر چه سریع‌تر پیش رویم و مسوولان دچار مرور زمان نشوند تا فرصت از بین برود.

کاروند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه‌های اداره اوقاف و امور خیریه استان طی دهه کرامت، افزود: در این هفته با عنوان «خدمت کریمانه به رسم اهل بیت (ع)» در سراسر استان و در بقاع شاخص برنامه‌های بزرگداشت مقام امامزادگان را برگزار خواهیم کرد.

برگزاری مراسم بزرگداشت امامزادگان در ۴۳ بقعه متبرکه استان

وی از برگزاری مراسم بزرگداشت امامزادگان در ۴۳ بقعه متبرکه استان خبر داد و گفت: مراسم بعدی تجلیل از امامزاده‌های شاخص است که محدود به چند امامزاده در هر شهرستان یک امامزاده خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه مراسم تجلیل از خادمین امامزاده‌ها را در سطح استان برگزار خواهیم کرد، افزود: آئین غبارروبی و عطرافشانی بقاع متبرکه با حضور مسوولان و چهره‌های شاخص اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی خوبی برای برگزاری جشن ولادت حضرت معصومه (ع) انجام شد، بیان کرد: ویژه‌برنامه‌ای در راستای گرامیداشت امامزاده‌گان در امامزاده خضر (ع) و امامزاده یحیی (ع) در نظر گرفته شد.

کاروند به اقدامات عمرانی صورت گرفته در برخی از بقاع متبرکه همدان اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات مرمت آستان امامزادگان بود هرچند مشکلات مالی فراوان داریم، اما با کمک خیرین اتفاقات خوبی در یکی دو سال اخیر صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در امامزاده عبدالله (ع) تکمیل تربت‌خانه و سایت اداری و ... در دستور کار بوده است، خاطرنشان کرد: در امامزاده قاسم (ع) روستای حیدره و امامزاده محسن (ع) اقداماتی انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به تعمیر گنبد امامزاده محسن (ع) افزود: با کمک خیرین ساخت حسینیه انجام شده و مشکل پارکینگ رفع شده است.

وی با بیان اینکه در خصوص دسترسی آسان به امامزاده و رفع مشکلات راه نمایندگان مجلس پیگیر بوده‌اند و راهی برای این بقعه متبرکه دیده شده است، گفت: وضعیت موجود رو به رشد بوده و قانع هستیم هرچند باید بیشتر کار صورت گیرد.

کاروند توجه به این بقعه متبرکه را در راستای توسعه گردشگری مذهبی تاکید کرد و افزود: در خصوص اقدامات عمرانی بقعه متبرکه امامزاده یحیی (ع) نیز میراث فرهنگی همکاری خوبی داشته است.

وی با اشاره به تخریب و بازسازی ورودی بقعه امامزاده یحیی (ع)، گفت: در شهر همدان مرمت، تعمیر و بازسازی بقعه ۱۲ امامزاده را مورد توجه قرار داده‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه در پنج امامزاده شهر ملایر کار عمرانی صورت گرفته است، افزود: در ۱۲ امامزاده تویسرکان، سه امامزاده رزن، ۶ امامزاده نهاوند و بهار، هفت امامزاده اسدآباد و ۱۰ امامزاده کبودراهنگ کار عمرانی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مقبره آیت‌الله بهاری طی یک ماه آینده جانمایی خواهد شد، گفت: در بقعه زینب خاتون (ع) جاده ملایر همدان روستای زمان آباد، تخریب و بازسازی محدود بود، اما خوشبختانه در دو طبقه کار در حال انجام و قرارداد با پیمانکار منعقد شده است.

کاروند با بیان اینکه این بقعه متبرکه از اهمیت خاصی برخوردار است چراکه محل تردد مردم و مسافران بوده، افزود: برای مرمت آستان امامزادگان از منابع مختلف هزینه می‌شود که وام، کمک خیرین، وجوه داخل ضریح و اعتبارات دولتی را می‌توان نام برد.

اختصاص اعتبارات دولتی برای امامزادگان همدان در اولویت نیست

وی با اشاره به اینکه نگاهی در همدان وجود دارد که اختصاص اعتبارات دولتی برای امامزادگان در اولویت نیست، گفت: در بین امامزادگان، امامزاده عبدالله (ع) و امامزاده محسن (ع) و شاهزاده حسین (ع) بیشترین مراجعه‌کننده را داشته‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به درآمد موقوفات، خاطرنشان کرد: برخی از امامزاده‌ها زائران زیادی دارند، اما وجوه نذورات ضریح زیاد نیست.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۸ میلیارد تومان از محل موقوفات استان همدان به مردم خدماتی ارائه شد، افزود: در حوزه سلامت بیشترین نیت را داریم.

کاروند با اشاره به اینکه سال گذشته در شهر ملایر، همدان، اسدآباد و کبوداهنگ کمک‌هایی به بیماران صعب العلاج شد، گفت: در این سال در شهر ملایر و همدان به هر بیمار یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کمک شد که اکنون هم در شهر ملایر پرداخت‌هایی صورت می‌گیرد.

وی از کمک ۵ میلیونی به چهار بیمار پیوند کلیه در شهرستان ملایر خبر داد و افزود: به هر بیمار پنج میلیون تومان کمک شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه تا قبل از ۲۲ بهمن سال گذشته در استان همدان این رویه وجود نداشت تا به بیماران صعب‌العلاج کمک نقدی کنیم، خاطرنشان کرد: این کار را آغاز کرده‌ایم که البته استان‌های دیگر چنین کاری را انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هرچند مبلغ کمک بالا نیست، اما واقعا نمی‌توانیم پاسخگوی تمام مشکلات باشیم، افزود: منابع مالی ما منابعی است که از مردم می‌گیریم و محدود است و نمی‌توان مبلغ کلی را به دو نفر داد و باید تقسیم کرد.

کاروند با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌ها در راستای کمک به بیماران دست ما بسته است، گفت: قریب به ۶۰۰ میلیون تومان به اورژانس کمک شده و دو دستگاه دیالیز برای اسدآباد خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه آخرین دستگاه دیالیز برای شهرستان کبودراهنگ بوده و کمتر از یک سال هفت دستگاه دیالیز خریداری شده است، گفت: دو دستگاه دیالیز برای بیمارستان فیروزآبادی تهران خریداری شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار